Bekas Imam Besar Masjid Negara Percaya Anwar Meliwat..

AIDCReveal -Bekas Imam Besar Masjid Negara, Ustaz Taib Azamuddin Mohd Taib mempercayai Datuk Seri Anwar melakukan aktiviti liwat apabila beliau mendengar sendiri pengakuan daripada bekas mangsa pasangan Anwar bernama, Hairani Hj Nahfis.

Hairani ketika itu berusia 38 tahun, bekas pensyarah universiti dan pernah dilantik menjadi penulis pidato Anwar yang mendapat bayaran RM14,000 sebulan.

Kegiatan homoseksual mereka bermula pada tahun 1994 di rumah kediaman Anwar, iaitu di bilik adik angkat Anwar, Sukma Darmawan Sasmitaat Madja, tingkat atas, No 8, Jalan Setiamurni 1, Bukit Damansara.

Ketika mendengar pengakuan mangsa liwat Anwar itu, Ustaz Taib Azamuddin masih lagi Imam Besar Masjid Negara, yang dilakukan pada tahun 1998, di pejabat Imam Besar Masjid Negara.

Pengakuan mangsa liwat itu turut dirakamkan video dengan persetujuan Ustaz Taib Azamuddin sendiri.

Berikut salinan penuh rakaman video berkenaan.

Taib : Pertama sekali saya kira terima kasih banyaklah di atas kedatangan ini, perjumpaan ini yang saya sendiri tidak menduga dan tidak menjangkalah bahawa, saya diberi kepercayaan, diberi apa tu, amanahlah untuk mendengar tentang perkara yang nak diceritakan ini…, yang dari segi sayanya, maknanya, saya kira tak adalah apa-apa yang decision yang saya boleh buat. Sebab itu mungkin ada pada beberapa percaturan dan undang-undang yang tertentulah.

Saya rasa En. Aris lebih fahamlah cuma apa yang boleh saya.. orang kata, duduk letaknya ialah sebagai orang kata menerima tetamu ajelah, dan apa yang patut kita dengar dan apa yang kita ambil maklum. Kemudian dari segi apa-apa yang selanjutnya, makna.. itu kemungkinan pun kalau apa yang ada hanyalah boleh beri pandangan atau beri nasihat, beri gitu saja, tapi untuk tindakan-tindakan terbabit.

Jauh daripada itu saya rasa, itu saya cerita dulu-dulu lah.., pun makna, di luar daripada apa yang anulah, dan saya ingat, pertemuan ini tidak boleh menjadi, mensaksikan sebagai blackwhite dari segi apa-apa bentuk legal, apa-apa bentuk apa lah, itulah maknanya.

Hairani : Pertama saya mengucapkan terima kasih kepada Ustaz sudi nak jumpa saya,..

Taib : Emm…

Hairani : Tujuan saya datang sini nak minta nasihat, pandangan dari segi agama tentang kedudukan saya.., perbuatan saya, emm… apa yang telah saya lakukan, apa yang telah berlaku pada diri saya beberapa tahun yang lepas, saya, saya cuba.., dah berhenti, cuba bertaubat.., pada Allah, dan cuba membetulkan cara hidup saya, cuba menambahkan ibadat saya, tapi hidup saya masih rungsing.., dihantui oleh apa yang telah berlaku pada diri saya empat lima tahun yang lepas.., sampai meninggalkan kesan pada hubungan saya dengan orang sekeliling saya, meninggalkan kesan pada pekerjaan saya dan hidup saya.

Emosi saya terganggu. Saya telah pergi mengerjakan umrah dua kali, mohon ampun dan bertaubat pada Allah, dan Insayaallah, izin Tuhan saya nak pergi haji…

Taib : Ya.. Insyaallah..

Hairani : ..yang akan datang ni, tapi hati saya masih tak puas kerana tak tenang, masih rungsing dihantui oleh… apa yang berlaku pada diri saya. Saya salah seorang daripada mangsa homoseks Dato’ Seri Anwar Ibrahim, iaitu bekas Timbalan Perdana Menteri,.. berlaku bukan dengan kerelaan saya. Saya dipanggil ke rumah dia, saya dah kenal dia dah lama sebenarnya.

Taib : Hem..hem..hem..

Hairani : Masa saya belajar lagi.. tapi tak de apa yang berlaku masa tu. Pada tahun 1994, tapi perhubungan itu adalah berhubung dengan adik angkat dia, sukma. Kemudian perhubungan dengan dia secara profesional.

Taib : Hem..hem..

Hairani : Saya pernah ke rumah dia dua tiga kali, rumah di PJ, rumah dia di Damansara, kemudian rumah tempat dia tinggal di kediaman Timbalan Perdana Menteri. Benda ni berlaku pada tahun 1994, yang mula-mula sekali.. saya dipanggil oleh Sukma untuk datang ke rumah..

Taib : .. yang adik angkat tu?

Hairani : Emm.., dia suruh saya pergi ke kedai dia.., kedai jual karpet di Bangsar, di sana berbual-bual, dah lama tak jumpa, berbual-bual.. lepas tu dia kata, Abang dia nak jumpa saya.

Taib : Hemm..

Hairani : Abang dia tu refer pada Dato’ Seri, kemudian saya tanya pasal apa? Dia kata memang dia dah lama nak jumpa. Mesti ada sebab nak jumpa, kan? Lepas tu dia kata, datang aje laa dia kata, datang nak bagi kerja ke, apa ke. Sebab masa tu memang saya ada, apa nama ni.., bagitau dia sebelum tu yang saya nak cari kerja baru. Kemudian dia kata datang aje. Saya tak tahu macam mana, hati saya berat nak pergi, berat nak jumpa.. Lagi pun dia orang besar nak jumpa, kan. Dipanggil pulak tu, kalau casual bertembung tu, tu lainlah cerita, kan.

Taib : Ya.. ya..

Hairani : Ini dipanggil macam ada satu (yang) tak kena. Kemudian, lepas saya tertanya-tanya kenapa, dia kata datang aja laa. Dia memang insist betullah untuk saya pergi jumpa dengan dia dan aa.. saya kata ok lah. Dia kata ok.., kalau you nak jumpa, nanti saya akan telefon you bagitau you kat mana kat mana.

Malam tu dia (Sukma) telefon saya menerusi handphone. Kemudian, dia suruh saya pergi berjumpa pada keesokan harinya, petangnya, dia suruh saya tunggu depan satu tempat kat Medan Damansara, ada kedai-kedai kat situ..

Taib : Hem..hem..

Hairani : .. Pusat Bandar Damansara, dia suruh saya tunggu kat situ kemudian dia (Sukma) akan ambil kat situ, dia suruh saya tinggalkan kereta saya kat situ, sebab dia akan ambil dengan kereta dia. Aa.. selepas itu dia bagikan telefon tu kepada Dato’ Seri dan Dato’ Seri bercakap dengan saya. Dalam telefon tu dia kata kenapa susah sangat nak jumpa dia? Dia melawak-lawaklah.

Tak de.. saya kata saya seganlah nak jumpa dengan orang-orang besar, kan. Dia kata, tak de nak segan-segan apa-apanya. Saya pun macam dia jugak, dia kata. Dia kata, oklah, esok Insyaallah kita jumpalah. Saya dibawa terus ke rumah dia, the next.. keesokan harinya saya pergi ke sana. Saya tunggu sekejap, petanglah. Saya tak ingat pukul berapa, saya pergi aa.. kereta Sukma sampai dan terus pergi ke rumah kat Bukit Damansara. Masa tu belum pindah ke rumah Timbalan Perdana Menteri lagi masa tu. Kemudian, kemudian diaorang bawa saya masuk daripada pintu dapur.

Taib : Hem..hem..

Hairani : ..Kemudian Sukma terus bawa saya naik ke bilik dia, duduk sekejap, dia bagi saya minum semua itu.., sekejap Dato’ Seri pun masuk, tanya khabar lebih kurang, berjabat tangan dengan saya, peluk. Tapi saya rasa lain, sebab lama, kan..

Taib : Makna(nya) pelukan tu lama?

Hairani : Ha’ah lama.. Dia kata, “..punya lama saya dok tunggu nih, bertahun-tahun sejak I kenal you lagi”.. Saya rasa tak sedap laa bila dia kata macam tu.. kemudian, dia terus peluk saya.

Taib : Keluarga yang lain tak de?

Hairani : Tak de.

Taib : Di rumah tu?

Hairani : Di bawah tu ada, pembantu dia.

Taib : Maknanya isteri ke, anak dia semua tak de?

Hairani : Tak de. Mungkin diaorang ada kat dalam rumah, tapi tak jumpalah.

Taib : Hem..hem..

Hairani : Saya dalam bilik Sukma, bilik tu kat hujung. Kemudian, dia peluk saya. Kemudian, masa tu Sukma ada di dalam bilik tu. Saya rasa semacamlah kan, pasal nak tolak tak tahu..

Taib : Maknanya 3 oranglah waktu tu?

Hairani : 3 orang.

Taib : Hem..hem..

Hairani : Kemudian, dia ajak saya duduk atas katil, dia pegang macam tu (menunjukkan tangan sebelah kanan Anwar memaut bahu).. dan berbual-bual sikit, dia dok ulang-ulang.. dia kata “lama tunggu, juai mahal, susah nak jumpalah.” Dia tanya khabar semua. Tangan mula berjalan, tangan tu.. teruslah terjadi benda tu dia tindih saya.., emm.. berlakulah hubungan homoseks ini. Saya nak tolak tak boleh.

Taib : Waktu tu Sukma masih ada?

Hairani : (mengangguk..)

Taib : Oo.. dia tak keluar?

Hairani : Selepas tu, masa tengah tu dia ada laa, cuma dia masuk bilik air, kemudian dia masuk balik, memang sepanjang tu memang dia ada. Sebab dia duduk di tepi bilik tempat kejadian tu. Kira macam dia tunggu di situlah. Saya pun tak tau apa-apa, tak membantah apa-apa, tak de lah macam memekik “jangan”.. dia siapa, kan? Lepas tu.., tapi memang saya tak ada nafsu langsung untuk melakukannya.

Taib : Ya lah.. (mengangguk-angguk)

Hairani : Apa namanya ni, dia komplen kenapa ‘saya punya’, saya apa ni.. kenapa saya tak naiklah. Kita tak ada nafsu, kan. Benda tu dipaksa, kan. Sampai habislah.

Taib : Itu kira yang pertamalah tu, kan?

Hairani : Pertama, itu kali pertama. Kemudian, sampai dah habis, dia ajak mandi sekali. Cuci. Saya masih kebingungan tak tahu apa nak decide, apa nak.. tak tahu apa nak buat, lost lah!

Taib : Sebab lagi satu kita tak menyangka.., kita tak apa semua..

Hairani : Dia ni pada saya, saya anggap dia macam hero saya. Isteri saya pun puji dia, dan dia pun orang pemimpin sayalah, pemimpin masa depan, anak cucu saya, saya ingatlah. Tiba-tiba ini berlaku pada saya. Apa yang dia buat pada saya jadi, rasa segan tu ada laa, takut ada.., macam-macam perasaan.

Sampai habis, dia tanya khabar, dia kata sama ada apa kerja yang saya nak, bentuk macam mana, adalah bincang sedikit, detail saya tak ingatlah apa yang dibincangkan tu sebab dah lama kan, tapi memang kita bincang pasal pekerjaan, kemudian dia kata ok, nanti dia akan hubungi saya, dia pun keluar dan habis, saya pun siaplah, dia pun pakaikan seluar saya dan dia pun keluar bilik dan Sukma, emm.. apa namanya ni, bawak saya turun ke bawah, minum dan terus hantar saya ke kereta lah, balik.

Benda ni lepas selang dua tiga hari tu, dia telefon suruh datang sekali lagi. Saya tak tahu nak buat apa. Nak datang takut jadi lagi. Tak datang takut apa jadi pulak, kan. Sampai benda ni berlaku dua tiga kalilah.., sampai kadang-kadang sampai saya bagi macam-macam alasanlah, sampai dia muak dengan macam-macam yang dibagi.. dia selalu telefon sayalah.

Sampai dua tiga kali cerita pasal benda tu, saya tak boleh terima lagi.. benda tu. Terutama bercakap dengan orang macam tu tentang perkara berkaitan dengan hubungan seks. Tapi itulah hakikatnya, itulah realitinya yang betul-betul berlaku. Saya cuba keluar daripada.. emm.. ada satu masa tu saya dah takut sangat. Nak lari daripada dia. Satu malam dia telefon suruh saya datang ke rumah dia, kan.

Saya malam tu saya tak mahu langsung kan.., saya rasa diri saya kotor kan. Takut nak pergi.. takut, tak pergi takut, sampai saya, saya pergi jugak ke rumah dia, tapi on the way saya telefon dia. Saya kata ada orang ikut saya.

Taib : Ya.. ya..

Hairani : Saya menipu sebab saya tak mahu pergi ke rumah dia kan. Jadi saya create.
Taib : Di Damansara tu lah..?

Hairani : Di Damansara.. (mengangguk), kata ada orang ikut saya sebab saya takut. Dia kata apa ni, bawak terus kereta..dia kata nanti dia suruh polis tembak siapa orang ikut.

Taib : Oo..

Hairani : Tapi saya tak, saya terus drive pergi Bangsar, lepas tu saya terus balik. Dia kata nanti dia akan buat report siapa yang ikut, Tanya nombor kereta apa dia,.. tapi saya kata tak ingat. Lepas tu dia kata..”Oklah you diganggu, takut diganggu, you pergi oversea, pergi ke Indonesia ke, bercuti dua minggu.., sebab saya dah sampai tahap tak boleh terima kan, tak tau nak bagi alasan macam mana, nak kata tidak tu saya takut, jadi terpaksa bagi alasan-alasan macam tu lah. Ada kadang kala bulan puasa siangnya puasa, malamnya terawih saya balik terawih, malam kan, dia telefon jugak suruh saya datang, kita dah terwaih kita puasa.

Taib : Allah. Hah..ha..

Hairani : ..dah bersihkan diri, kemudian dah.., malam cuba tambahkan ibadat lagi, terawih.., balik dia ajak lagi, kan. Saya tau kalau tiba rumah dia tu, mesti akan jadi benda tu..

Taib : Hem..hem..

Hairani : ..ni kita bulan puasa kan, jadi, saya bagi macam-macam alasan lagilah. Saya kata mak saya ada kat rumah lah, mak saya tak sihat, saya nak jaga. Sampai dia feduplah. Itulah keadaannya kan,.. beberapa insiden yang berlaku antara saya dengan dia.

Taib : Jadi berapa kali yang..?

Hairani : Lebih daripada tiga kali..

Taib : Lebih daripada tiga kali..?
Hairani : Saya tak dapat menolaknyalah, tiap-tiap kali memang saya tak rela, saya tak pernah keluarkan air mani saya. Tak pernah naik pun, apa namanya ni..

Taib : Ya..

Hairani : Jadi itulah dia komplen tu.. dia kata, “..kenapa you tak berapa nak keluar?..”

Taib : Dak, minta maaf cakap ni, minta maaflah cakap kalau saya mencelah . Ni secara analyticalnya. Cara ni.. dia nak mintak bergilir ke atau dia sorang je?

Hairani : Dia sorang.

Taib : Oo.. dia sorang je la. Maknanya dialah yang ada keghairahan, aktif, apa semua tu dialah maknanya?

Hairani : Tapi dia ada suruh saya buat jugak, tapi saya tak boleh sebab benda tu tak de.

Taib : Ya lah, memanglah kita tak.., ye lah benda tu, benda tu bukan boleh buat-buat..

Hairani : Tapi dia tu makin lama makin kuranglah telefon saya, dan terus hilanglah, kan. Saya pun masa tu dah mula bersihkan diri saya, mintak ampun pada Tuhan, cuba bersihkan, tapi rasa kotor. Hidup saya pun rasa rungsing, maknanya masih ada kotoran dan, tak tenang.

Saya cuba bersihkan diri beberapa kali tak tahulah adakah, nak mintak pandangan Ustaz, adakah perbuatan saya tu, Tuhan.. Tuhan masih terima keampunan orang macam saya ni.. masih mengampunkan orang macam saya ni lah, boleh tak saya bertaubat, dan taubat saya diterima dalam keadaan apa yang telah saya lakukan.

Taib : Dia, dalam hal yang begini, ialah, yang saya setakat apa yang boleh saya faham daripada cerita tu setakat ini. Berlakunya benda ni di luar kerelaan kita, dan apa tu. Hampir-hampir seolah macam memaksalah.

Cuma, bentuk paksaan tu secara yang tu, bawak kita menjadi tersepit, serba salah. Yang akhir, sudahnya kita terpaksa menurut.. dari apa yang, yang kemahuan itu. Jadi dari segi, wallahu’alam lah..

Saya masih berlapiklah bercakap tu, sebab bimbang takut kita salah.. salah ingat, dari segi hukum Allah s.w.t kita tak tak boleh meletak.., ya lah, bukan 100% perfectlah, manusia ni bukan kita boleh ingat.

Tapi sejauh apa yang saya ingatlah dengan pengajian yang pernah kita belajar dan sebagainya, benda ni kalau berlaku di atas paksaan, maka kita tidak terlibat. Makna dalam erti kata dari segi hakikatnya seolah macamlah kita katakan orang paksa kita untuk tidak sembahyang. Jadi paksaan sehingga yang kita tidak mempunyai ruang untuk, untuk keluar.

Makna daripada masalah itu tadi maka pada ketika itu, ketika tidak berdosa. Sehingga sehabis waktu katakan, maka tidak berdosa. Kita tidak berdosa. Makna tidak boleh kita tu dipertanggungjawabkan sebagai seorang yang meninggalkan sembahyang. Kalau kita ambil contoh dari segi begitulah hukum benda yang wajib tadi.

Begitu jugak kalau seorang suami dipaksa untuk menceraikan isteri dia, ya.. dan dengan keadaan-keadaan paksaan yang kita tidak dapat mengelaklah ya. Walaupun kita jatuhkan talak dalam bentuk dipaksa, isteri kita tidak tertalak. Jadi kalau kita berasaskan kepada kedudukan-kedudukan ini semua dari segi feqahnya, maka keadaan perbuatan tadi,.. kalau boleh kita sebut cara mudahnya ialah kita tidak bersalah.

Saya tak nak guna bahasa kita tidak berdosa sebab masalah menentu berdosa tak berdosa ini bukan hak kita makhluk, tapi yang boleh kita boleh sebut bersalah tak bersalah dari segi hakikat itu kita bersalah. Apabila tak bersalah, cuma orang kata apa, kita ni terlibat,.. terlibat dalam maksud sebagai salah seorang, sebagai salah satu pihak, haa..terlibat tadi sebab salah satu pihak,.. makna kalau kita, kalau kita tadi, kita pihak mangsalah. ha.. dia jadi gitu ajelah. Jadi dengan sebab itu, kekotoran yang dimaksudkan sebagai satu benda kesalahan, dosa besar tu semua kita tak terlibat.

Jadi apabila tak terlibat, bukan bermakna kita tak boleh bertaubat, tak.., sebab taubat tu is goinglah, bila-bila, hari-hari, saat mana, ketika mana pun sebab kita mana tau sama ada kita ada benda yang kita terlanjur, tersilap, tersalah ke, wallahua’lam.

Dan memang pun taubat itu dianjurkan kepada umat Islam supaya sentiasa bertaubat. jadi tentang cukup bertaubat, hak tu memang cukup cantiklah dan untuk kita rasa tekanan emosi kita, perasaan kita, merasa seolah-olah taubat kita tak terima, tak berbangkit. Tak berbangkit, sebab kita tu seolah kita tu bersih.. Kita bersih.

Cuma kita bertaubat jugak tu kerana kita tadi sajalah. Jadi sebagai orang kata kalau kita cakap dalam bahasa manusia ni, bahasa kita sebagai orang, sebagai manusia ni.. kita sebagai orang kata berr.. ber apa.. beradab sopan dengan Allah s.w.t. haa.. itu bertaubat tu..

Jadi dari segi.. dari segi itu memang cantik kita bertaubat dan eloklah makna kita letak keyakinan dalam diri kita bahawa memang aku tak bersalah, aku bertaubat kepadaMu Ya Allah, Maha Pengampun, Maha Penyayang. Jadi cukup dengan itu, maksudnya dengan.. dengan kedudukan Allah s.w.t itu tadi dan kita masih tidak lari daripada landasan pegangan kita, keimanan kita, kepercayaan kita dan sebagainyalah. Jadi apa yang jelas, yang ia disabdakan oleh baginda pun; Maknanya.., ‘Orang yang bertaubat daripada dosa, sepertimana dia tidak berdosa”

Jadi dalam hal ini kita kena buat mempunyai suatu keyakinan dan keazaman dan keyakinan yang agak pejal yang agak kukuh. Aa.. macam mana yang dikatakan maksud keyakinan yang pejal yang kukuh sebab masalah taubat seseorang ini sendiri, seorang manusia ini sendiri.

Hak Allah yang.. yang anulah.. yang menerimanya. Dan terima.. penerimaan Allah itu ataupun sebaliknya tidak diterima orang kata apa, tak boleh nak tunjuk, orang kata apa.. cannot measure, haa tu.. itu bendanya tu. Jadi, cuma kita kena keyakinan, keyakinan yang kukuh ni maknanya benda ni kita serahkan diri kita kepada Allah s.w.t akan mengampunkan. Sedangkan doa sendirikan Allah s.w.t berfirman..
“..berdoalah aku akan perkenan…” [Ghafir 40: 60]

Jadi, taubat tu tadi jugak termasuk dalam masalah doa. Taubat tadi masuk dalam masalah doa dan kita yakin takkanlah pulak itu firman Allah dalam al-Quran mustahil bagi Allah s.w.t untuk tidak menunaikan sepertimana yang ni. Sebab yang saya bincang masalah kena..

mintak maaflah cakap, kena keyakinan yang kukuh yang apa ni sebab dia, apabila kita.. tak mempunyai suatu aa.. keyakinan yang kukuh yang apa semua, dia kesempatan iblis syaitan dia ambik.. ini yang dok jadi kita was-was, berasa jiwa kecik, berasa kita apa-apa.. dan memang itu apa orang kata, ruang-ruang masuk angin tu. Kita kena tutup betul-betul tu.

Hairani : Yang was-was tadi mungkin cakap Ustaz tadi betul. Tapi saya rasa bila saya lagi dekat, lagi cuba untuk bersihkan diri dan lagi dekat tu tak taulah kan, cuba menambahkan ibadah macam-macam benda-benda yang berlaku keaiban, kes mahkamah nama saya keluar. Itu musibah ke?

Taib : Dak. Itu gini, kita jangan anggap itu musibah. Di dalam bab Allah s.w.t dengan hambaNya, orang yang banyak diuji sehinggakan satu ketika salah seorang sahabat, bernama.. apa.. aa.. lupa saya nama sahabat tu. Dia dengar khabar Rasulullah tak sihat.

Bila dia dengar khabar Rasulullah tak sihat, pergilah sahabat Rasulullah ini, saya mintak maaf lupa nama sahabat ni, baru ni ingat masa ceramah, dok molek tu kadang-kadang lebih anu.. kita ingatlah.

Jadi apabila dia ziarah Rasulullah, dia pun letakkan.., pergi-pergi sampai rumah Rasulullah, dalam cakap yang mudahnya nampaklah Rasulullah duduk baring. Dia, Rasulullah selimutkan badan dia, dia baring. Yang sahabat yang tadi tu letaklah tangan dia di atas diri Rasulullah yang baring tadilah. Maknanya Rasulullah tak sihat, jadi apabila dia letak terasa bahang panas tubuh Rasulullah tu ke tapak tangan dia. Jadi terus sahabat ini berkata pada Rasulullah, nampaknya Rasulullah ni agak, apa orang kata.. agak kuat jugak demamnya.

Kalau boleh saya terjemah dalam bahasa kita agak-agak begitulah, agak kuat juga demamnya atau sakitnya. dan Rasulullah jawab, biasalah para Nabi dan para Rasul, kami para Nabi Rasul Allah, kami walaupun Nabi, walaupun Rasul, tapi ujian Allah terhadap kami pun hebat. Walaupun kami ni orang yang tinggi, orang yang baik, tapi ujian Allah kepada kami jugak tinggi. Ha.. jadi itu sabda Rasulullah yang Rasulullah cakap, yang Rasulullah jawab balik kepada sahabat dia tadi.

Jadi, lantas sahabat dia bertanya, selepas Nabi dan selepas Rasul, siapakah lagi yang banyak ujian Allah? Jawab Rasulullah, “para ulama.” Selepas para ulama, siapakah lagi wahai Rasulullah? “..umatku yang soleh..” Jadi itulah antara yang.. apa.. hadith ni makna betul peristiwa yang berlaku antara sahabat dan Rasulullah ini.

Jadi jelas di sini bahawa, sesuai jugak dengan apa.., selari dengan apa yang difirmankan dalam al-Quran pun;
“Apakah kamu boleh menyangka bahawa cukup kamu kata Aku buat orang beriman..” [Al-‘Antabut 29: 2]
Maknanya apabila sebut dengan beriman ni dengan amal ibadahnya dengan solehnya, dengan taat yang patuhnya..“..kamu tidak akan diuji..”

Jawabnya jangan.. tidak.., lagi kuat kita beribadatlah, lagi kuat kita taat, lagi kuat ujian Allah. Ujian Allah untuk bawa kredit, kalau dalam bahasa boleh guna bahasa kreditlah, jangan kita tu.. kita ambil side yang negatif, tak betul tu. Macam orang pun dia menerima ujian Allah. Kita.., dia tak boleh ambil negatif, kata Tuhan tak sayang kat aku laa, apa semua, itu ini laa.. aku tak betul.

Hairani : Saya menerima keaiban, aib..

Taib : Dak, betul..

Hairani : ..terbukak di khalayak ramai..

Taib : .. dak, hak tu betul..

Hairani : ..apa tu..zuriat saya semua..

Taib : Betul, hak tu kita akui, cuma untuk kita oleh kerana sebab benda ni boleh berdiri macam yang saya cakap ni kerana kita yakin kita berada di pihak yang benar, sebab kalau kita di pihak yang salah, memang kita tak boleh buat sebab benda ni benda hati, benda apa ni.., kalau benda bukan kita di pihak yang benar, kita tak boleh buat. Dia sebab kita tak boleh lakukan. Tapi kalau betul-betul kita di pihak yang benar ini, Alhamdulillah, ujian Allah kepada aku, mudah-mudahan orang yang apa.. yang tak kiralah pihak yang memangsa apa ka, semua ni, itu terpulanglah kepada Allah s.w.t. Seolah begitulah.

Kalau.. kita taklah kita apa semua nak kata suruh supaya balasan buruk sebab Nabi Musa sendiri tak pernah berdoa untuk Firaun tu jadi buruk. Tapi dia berdoa kepada Allah s.w.t supaya berikanlah.. dudukkanlah.. letakkanlah,aa..teguh dalam kebenaran. Allah s.w.t lah yang bertindak kepada Firaun. Jikalau kita, bukan saya maksud saya kata buruk kita ni macam Firaun semua tu, tidak. Bukan maksud saya gitu, tapi nak ambik dari segi antara buruknya baik, dari segi aa.. positif negatif.

Dan ini.. yang saya kata tadi keyakinan ni. Sebab benda ni saya, saya minta maaflah, walaupun benda ni saya sendiri tak alami, apa Encik Aris kita ni pun tak alami, tapi kita boleh gambarkan. Kita boleh gambarkan beratnya beban itu sendiri yang dipikul. Tapi kita kata, maknanya bukanlah saya sebut benda ni untuk merasa benda tu sebagai ringan.., tidak. Ini uji ni jihad. Dan masalah generasi kita kemudian, apa jadi kedudukan, hak tu serah kepada Dia.

Jangan dok fikirkan sampai kepada peringkat itu. Itu bukan kerja kita, sebab masalah.. kita boleh buat ialah kita bertaubat kepada Allah, kita tekadkan bahawa kita berada di pihak kebenaran.. kalau tersilap tersalah Tuhan ampunkan, dan kita bagitau dia sebagaimana dalam doa-doa dalam sembahyang..

Dan sebagainya, yang kita dok guna wudhu’ pun, kita berdoakan lagi supaya, kita ni apa.., supaya zuriat dan keturunan kita terdiri daripada orang yang mukmin..apa semua tu. Itu perhubungan antara kita dan Allah. Kita tak boleh nak warnai kalau kita ni fikir yang banyak dari segi benda-benda yang semua tu. Kita tak boleh warnai. Yang tu jangan sebab, kalau kita fikir yang macam tu, kita dah cuba berada di luar daripada kemampuan yang ada pada manusia. Itu sampai bila pun kita tak selesai.

Kalau ikut, berapa punya dukacita Rasulullah dengan Abu Lahab. Abu Lahab bapak saudara dia. Aku Nabi, aku Rasul, aku suruh orang tu, suruh orang ni, apa semua ni untuk semua jalan kebenaran, kebaikan, apa semua, begitu dengan wahyu Allah turun menyampaikan apa semua.., bapak saudara sendiri kalau kita nak cakap kang malu tak malu Rasulullah, kalau kita boleh cakap, kita cakap dalam bahasa kita.. kita kata apa kamu Rasulullah Muhammad, kamu cakap itu ini, bapak saudara kamu sendiri pun.. misalanlah kalau kita bawa dari segi benda itu tadi.

Tambah kalau Nabi-nabi dahulu, Nabi Nuh, sebab itu kita.. minta maaflah dia, kalau kita tak kawal betul-betul mainan pemikiran kita ni dalam emosi kita ni dibawa oleh iblislah. Ini yang saya kata jangan kasi masuk angin tadi, tu dia akan bawak oleh iblis dibawa oleh anu tadi kita hanyutlah dia benda ni tak boleh bawa pukul logik, tak boleh main dalam bentuk logik, dan tidak boleh meletakkan bahawa kita boleh segala-galanya. Tak. Jadi masalah zuriatku “Ya Allah, keturunanku apa semua. Engkau sajalah yang lebih tahu. Terimakanlah taubatku, ampunilah, dan selamatkanlah zuriatku.”

Macam mana Tuhan nak selamati, macam mana Tuhan nak terima taubat kita, tu hak Allah, dan memang Tuhan tak ceritalah. Hak tu kalau datang fikiran tu kita kena tutup siang-siang. Sebab future pada diri kita, tak boleh tahu. Future diri kita, kita pun tak tahu, apatah lagi future untuk anak, untuk isteri. Yang boleh kita just untuk planning saja. Berjaya tak berjaya, mana siapa boleh tentukan.

Hak ni saya, bagi sayalah kalau ini boleh diterima cakap saya, pandangan saya, nasihat saya, yang ni kena pegang kukuh. Mau tidak, ujian yang macam ni punya besar tak terpikul. Kita lupakan benda tu..

Hairani : Memang.. memang saya.., hidup saya runsing, sebab itulah kan sampai dia sedikit sebanyak meninggalkan kesan hubungan saya dengan isteri saya lepas dua tiga tahun, setahun selepas saya apa namanya ni.. berkahwin, kemudian baru enam bulan saya berkahwin benda ni berlaku, jadi isteri saya tak..,

bila saya cerita bagitau betul-betul, dia susah nak terima hakikat macam mana seorang lelaki boleh memaksa lelaki lain melakukan hubungan seks tanpa gunakan pisau ke, apa ke, tapi kita rasa macam kita terpaksa melakukannya. Jadi dia tidak boleh menerima hakikat. Tapi hakikatnya benda tu berlaku, memang dia tak gunakan pisau ke, apa ke. Dato’ Seri tak gunakan pisau ke apa, tapi, dia control saya dari segi mental, saya tak boleh nak buat apa..

Taib : Ya.. ya.. kita tau

Hairani : ..tak boleh nak elak, tak boleh nak tolak.

Taib : Tu kuasa minda boleh.

Hairani : Yang itu yang susah saya nak terangkan pada isteri saya, dan dia tak boleh terima tu, dan dia tak.. dia masih kesal kenapa saya tak cerita pada dia sebelum kami kahwin. Walaupun benda ni berlaku empat lima tahun sebelum kami berjumpa pun, kan.

Jadi, benda tu saya cuba lupakan.. tak elok, buruk.., aib.. keaiban kita ni. Adakah saya ni wajib ceritakan keaiban saya pada saya isteri saya. Benda-benda yang lalu kan..

Taib : Tapi itu, isteri kena kaunseling lain laa, kan. Dak.. lagi satu pulak pun, bagi saya, bagi sayalah kalau kita lihat dari segi cerita ni, sebagai isteri pulak.., memanglah dia tersinggung sebab perasaan dia, dia seorang manusia yang dia jugak mempunyai.., maknanya mahu dikasihi, mau dicintai mencintai itu dah human punya nature, tabii tu.

Jadi apabila insiden ini berlaku, dia terasa tercarik, terkoyak dia punya apa tu,.. terjejas dia punya kepercayaan, jadi nak pulih kepercayaan tu benda ni, benda ni kalau kita bercakap laa, kalau kita mau menerima ajaran Islam, dia tak rumit, bagi saya.. saya kata tak rumit tu kenapa, kerana sejarah berlaku kepada para Nabi, pada Rasul, misal kita, makna bukan pada diri Nabi, pada diri Rasul tidak.

Tapi di zaman Nabi zaman Rasul tu, macam kalau kita cakapkan di sini, Asiah, isteri Firaun kan, duduk kat rumah Firaun. Isteri Firaun, tapi Firaun, Firaun. Dia.., orang yang dijamin syurga oleh Allah. Jadi kalau kita tengok dari segi antara dua tu hubungan.. perasaan, hubungan apa semua tu, memanglah manusia sesama manusia, tapi kenapa Allah boleh terima Asiah. Allah boleh menerima Asiah sebagai ahli syurga, confirm.

Kenapa kita tak boleh terima isteri.. suami kita dalam keadaan yang begini. Dalam keadaan yang jelas, dalam keadaan yang apa.. Yang kita kena jugak akui bahawa kita mempunyai keterbatasan, kemampuan dan keupayaan yang diberi oleh Allah s.w.t.

Jadi dengan sebab itu tak semua benda kita boleh kesan dengan pancaindera kita dan dengan kemampuan yang ada pada kita. Oleh kerana itu, maka apa salahnya kita beri keyakinan dan kepercayaan kita kepada suami kita kalau jelas nampak kebenaran dia. Itu.., jadi manusia kalau tidak hidup di atas itu macam mana? Kalau kita mengambil kira titik bengit, hitam putih daripada remaja seseorang kepada dia jadi bapak, saya ingat wallahua’alam.

Adat kata dunia moden ni, dah memang pun nobody 100% perfect. Maka tak adalah mahligai rumahtangga, memang sebab itulah Allah sediakan taubat kalau manusia tu 100% bersih daripada mula, kenapa ada taubat?

Hairani : Adakah perlu kita ceritakan tentang diri kita, pengalaman kita, adakah wajib..

Taib : Tak.. tak.. tak perlu

Hairani : .. keaiban kita..

Taib : Tak perlu kita cerita.. kita boleh cerita sekiranya boleh membina. Dan kalau sekira kata, kita katakan kita sembunyikan itu memberi munafaat dan membina, maka sembunyi lebih baik. Boleh jadi mungkin kita kata contoh yang berlaku dalam masyarakat. Kadang seorang teruna tu dia sebelum ini dia bercinta dengan orang lain.

Ini harian, tiba-tiba sampai kepada saat akhir dia boleh putus cintalah, putus tunang, putus apa sebagainya, pas tu jadi pulak dengan hak yang lain.., dengan tunang baru, dengan kekasih baru, kalau dia dok main kira macam tu, dia pun rasa eh.. aku ni tak guna dah ni. Suami aku bekas kekasih lain. Dok main bekas-bekas.. sensitivity tu ada, habislah dan yang kedua pulak boleh jadi si teruna tadi tak payah dok cerita kepada si.. yang apa.., kekasih kedua yang jadi isteri dia sebab tak cerita lebih baik daripada bercerita.

Hairani : Yang ni bukan saja masalah biasa..

Taib : Ya lah.. ni..

Hairani : .. yang ni keaiban besar..

Taib : .. keaiban besar. Yang ini.. inilah yang saya katakan tadi itu yang saya katakan bahawa, isteri ni dia.., ya lah, maknanya dia perlu dikaunselingkan. Bukan kaunseling macam mana, memberi sedikit reserve keyakinan dan kebaikan tu, supaya dia tidak datang daripada side yang negatif memanjang kepada semua benda. Macam kita laa, kadang-kadang macam katakanlah contoh macam saya, bukan kita kata.. takkanlah semua yang datang ke masjid.. Kebetulan dalam saya dok bersalam-salam tu, tersalam dengan orang yang tak baik.
Maka apa orang kata, apa Ustaz ni pergi salam dengan kawan taik arak ka, taik judi ka, taik apa la Imam Besar apa pergi salam. Boleh betul ke cakap macam tu?

Mesti jawabnya tak betul, pasai mana saya mampu nak dok pilih orang. Dan apakah saya bersalam dengan taik arak, taik judi tu salah di masjid. Maksudnya ada unsur dakwah di situ.

Jadi maksud saya.. walaupun tu tak boleh nak banding dengan kes yang kita cerita ni tadi, tapi nak ceritakan bahawa kita kena bagi reserve untuk kebaikan orang. Maknanya inilah dalam Islam dia panggil husnuz-zan, baik sangka, kalau kita tak boleh bagi baik sangka kepada orang dalam hidup, kita dok main buat sangka buruk memanjang, kita tak jumpalah kedamaian.

Hairani : Satu lagi.., saya membukak keaiban orang lain, kesannya mungkin kepada zuriat-zuriat saya. Bukan saja zuriat saya, zuriat dia juga, kan. Pandangan diaorang pada saya dan sebagainya. Nasihat Ustaz macam mana? Saya buka keaiban.. tak berapa elok ni.

Taib : Tak. Dia benda ni lebih terjawab mudah kalau nak rujuk.. kalau nak refer tolong refer kepada buku Imam al-Ghazali, Mau’izatul-mukminin, kalau tak salah ingat saya dalam jilid kedua. Sebab dalam translate Melayu, bahasa Malaysia ni dia ada dua jilid. Jilid yang pertama mengenai hukum-hakam feqah sedikit sebanyaknya. Tapi kalau jilid dua tu jelas mana mengumpat yang boleh.

Mana mengumpat yang tak boleh, mana keaiban yang boleh dibukak, mana keaiban yang tak boleh didedah. Itu refer cara panjang. Tapi untuk daripada apa yang saya faham dari situ, kita tengok keaiban yang membina boleh kita bukak, kalau keaiban yang tak anu, tak boleh. Tapi tidaklah keaiban itu sehingga menimbulkan, .. apa.. bukan menyelesaikan masalah.. itu tak betullah.. macam kata contoh.. seorang hamba datang meminang anak saya, katakanlah.., ni masalah besar, masalah rumahtangga.

Katakanlah orang datang meminang anak saya.. sebab saya berani cakap sebab saya saya tak ada anak perempuan.. Haa.., katakanlah orang datang meminang anak saya, tiba-tiba, apa ni.. Encik Rani, kata Encik Rani lah ya. Encik Rani tahu latar belakang yang juru meminang ni. Boleh jadi dia ni tak sesuailah dengan.. sebagai seorang mukmin Muslim katakan. Dengan banyak mungkar dia.. dengan banyak fahsyaknya banyak dengan keji buruk perangai kawan tu, tidak dikatakan Encik Rani tu membuka keaiban dia atau mengumpat terhadap dia, sekiranya Encik Rani bagitau kat saya tentang latar belakang kawan tu.

Ustaz, aa.. saya tau benar orang yang datang meminang anak Ustaz ni orang yang begini..begini.. Jadi kalau Ustaz nak setuju ke tak setuju meminang tu bagi pendapat saya, eloklah Ustaz tolak.. misal katalah kan. Itu betul.. tak dak salah makna for example, makna tindakan Encik Rani tu tidak dikatakan mengumpat orang ni. Tak.

Cuma apa yang kalau tak salah ingat saya disebut, dalam Mau’izatul-mukminin Imam al-Ghazali tu apabila orang tu ternyata masyhur, makna diketahui oleh orang ramai memang dia gitu, tapi kalaulah tidak makna mungkin tersilap sekali sekala ataupun apa semua.. hak tu tak boleh laa. Hak tu tak termasuk dalam erti kata masyhur tadi tu. Ini dah clear orang tu masyhur macam tu.. makna masyhur ni diketahui oleh banyak orang. Dan kalau Encik Rani tak cerita tu maknanya anak saya yang jadi mangsa. Haa.., dalam kata kes tadi, kan. Encik Rani tak jelaskan, anak saya jadi mangsa. Dan mudarat lebih dari yang munafaat.

Hairani : Tak berdosa saya cerita?

Taib : Tak berdosa. Ni katakanlah dalam kes yang sedang kita bercakap sekarang ni. Ini pun defend kepada kebenaranlah. Kalau apa.. sebab saya macam saya cakap awal tadilah. Tidak nak boleh hukumkan.. ini defend pada Encik Rani sendiri. Kalau Encik Rani kata satu kebenaran, dan keyakinan yang hakikinya, yang hakikinya, demi untuk menyelamatkan keadaan, menyelamatkan orang lain kan.., dan sebagainya. Tak jadi salah dan tak dosa kepada Encik Rani. Encik Rani sekarang ni ceritakan benda ni kepada saya.

Hairani : .. Cuma saya runsing itulah.

Taib : Haa.., Encik Rani cerita benda ni kepada saya sekarang ni. Dia tak jadi mengumpat, dia tak jadi mengaibkan, membukak keaiban orang. Tidak. Sebab masalah ialah kalau tak cerita, saya nak beri pandangan macam mana? Katalah dia ambil simple macam tu pun, macam mana saya nak.., katalah Encik Rani nak minta pandangan, minta nasihat saya, saya nak cerita macam mana, kan?

Dia bentuk macam tu, tapi itulah saya kata tadi di atas asas membina, tapi kalau di atas asas meruntuh tak bolehlah kita lapor kat polis, kita cerita kat polis kata orang ni sekian..sekian. Dia merompak ini..ini. Perangai ini apa semua, lapor. Beri laporan maklumat kat polis, bermakna kita mengumpat kawan tu. Tapi kita bertindak supaya orang lain selamat dengan maklumat polis terima, polis boleh bertindak terhadap perompak ni, penyamun ni ka, hapa ka, sebagainya. Haa dia ada close itu.

Hairani : Tapi hakikatnya ramai orang cakap saya buat-buat cerita, kan. Tapi hakikatnya saya lebih ramai musuh daripada kawan sekarang, kan. Kerana perkara ini…

Taib : Tapi, itu soal.. soal aa.. kita kena pegang beginilah..Allah tegaskan apabila kebenaran itu datang kebatilan akan pergi, kerana kebatilan memang pun tak dapat tempat. Jadi sementara kita boleh letak kebenaran di tempat kebenaran tu memanglah pengorbanan, ujian, jihad itu banyak. Hak tu dah tentu. Memanglah teruk. Teruk-teruklah.

Boleh jadi dalam keadaan macam kata tadi kita lebih banyak musuh daripada kawan, tapi demi untuk kebenaran dan kita terpaksa tegak kebenaran. Dan kita yakin bahawa apabila tertegak kebenaran, kebatilan akan pergi. Boleh jadi yang musuh jadi kawan balik. Tapi kalau tak berani, tak. Maksud saya tak ada kecekalan itu, tak dak prinsip itu, jadi kebenaran sampai bila pun tak boleh tegak.

Hairani : Pertama kali ni.., kalau boleh nak minta kebenaran Ustaz nak jumpa dua tiga kali lagi.

Taib : Insyaallah.

Hairani : Minta nasihat kaunseling.

Taib : Insyaallah.

Hairani : .. dan isteri saya sekalilah..

Taib : Haa.. itu yang saya rasa setakat saya boleh bantu, Insyaallah dan lebih cantik kalau dengan.., sebab saya pulak pun mengambil simpati dan ambil rasa tanggungjawab laa sebagai seorang pegawai yang bertugas di dalam tugas sebagai tugas saya ni.. Kita bukan nak cakap lebih dan pergi lebih jauh daripada tu, cuma setakat orang kata apa.., ad-din nasihah. Islam itu nasihat. Dan kita menjaga,.. apa orang kata.., menyelamatkan seorang sahabat kita yang Muslim lain tu adalah kebajikan dan kebaikan yang besar sebagai.. ya lebih-lebih lagi dalam konteks dakwah. Sebab rumahtangga besar. Hancur satu rumahtangga, bergoncang arash.

Hairani : Isteri saya sekarang pulak tengah hamil..

Taib : Ya. Dia takut emosi effect pada kandungan.

Hairani : Tapi itulah hakikat yang berlaku sekarang ni. Dia jadi tension.

Taib : Tu yang kesian tu. Boleh tu kalau,.. dan kalau perlu, kalau perlu kut dia rasa segan dengan saya kut, tak pa saya boleh ajak isteri saya. Biarlah orang kata, apa, 4 pasang mata. Tak pa. Just isteri saya tu bukan apa, just sebagai ada teman aje. haa.. jadi gitu. Bukan macam ada Encik Aris hari ni lah, orang kata.

Bagi kita bantu-membantu semangat ni, jadi saya mintak sangat-sangatlah kepada Encik Rani ni mana sebagai.. ye lah kalau di atas sifat kepercayaan diberi kepada saya tadi pun, saya bercakap di atas sifat dan prinsip itu kena kuat keyakinan. Kita kena letak bahawa yang benar itu benar, yang salah itu salah. Dan biarlah dengan apa keadaan sekali pun kita kena letak, kalaulah aku ni gugur dan tewas di atas kebenaran, jadikanlah kita ni sebagai satu,.. ye lah.. orang kata dalam konteks bahasa yang dikatakan biarlah syahid.

Syahid tu bukanlah maknanya kita dalam konteks hak yang berperang, berdarah, bunuh apa semua tu, tak. Maknanya syahid. Kita kata syahid.. apa orang kata.., menjadi saksi di atas kebenaran kita. Dan kita mintak kepada Allah bahawa dengan kemampuan yang ada kita yakin di atas kebenaran ini, di atas tindakan-tindakan prinsip kita ini tadi, moga Tuhan jadikan ibadah, keyakinan itu jadi tasbih.

Dan kalau jadi pergi Mekah, jadi pergi Mekah, haji ka, umrah ka, di Multazam tau.., biarlah kita merayu kepada Allah, sebab salah satu di tempat yang mustajab doanya di Multazam. Biar kita menangis bertabur air mata kat situ.

Hairani : Kalau umrah tak ramailah.

Taib : Ha’ah.. kalau haji dia ramai sikit. Sebab saya cerita betul, saya pun dalam keadaan suasana gawat cerita ni kita pun tak tau stand kat mana. Saya pun tak tau stand kat mana. Sebab kita dari.. duduk di luar, jauh. Duduk di luar jauh. Kita tak tau. Cuma kalau tengok berita, tengok apa.., maklumat. Jadi begitulah. Dan benda-benda macam ni pun cerita benda ni, cerita yang daripada pihak mangsalah, kita katakan. Saya tak pernah dengarlah. Inilah kali pertama.

Tapi kepada orang yang buat, jangkaan kata ya tu adalah sorang dua. Ini memang dia anu sungguh.. Ada, pernah dengar sebab tu lah saya tak surprise.. apa tu.. orang panggil apa?.. Terkejut.. aa.. terperanjat sangat ka, terkejut sangat.

Dalam hal-hal yang boleh macam ni sebab, tak tau laa boleh jadi orang yang mengatakan ya tu mungkin dia pun ada asas-asas rasional dia laa. Apa sebagainya kan.

Jadi saya pun tak selidik, jadi tak syok jugak sebenarnya kalau kita nak dok.. mencari.. lagi satu ini bukan dalam bidang yang kita terlibat. Lainlah kalau kita dah jadi pemimpin di peringkat anu ke.. atau pun anu.. lain jugak.. Ini cerita..

Tapi memang.., memang saya rasa seolah-olah peringkat macam tak masuk akal. Memanglah kalau dengar-dengar memang tak masuk akal. Sebab masalah ini adalah masalah latar belakang, latar belakang dan penampilan.. sebab tu kalau orang tengok, orang akan berasa cukup terkejut kalau pegawai agama ambik duit Baitulmal lah. Haa.., jadi macam tu lah. Pegawai agama ambik duit Baitulmal.., pegawai agama ambik duit zakat.

Walhal kalau nak kira perompak yang rompak bank lagi banyak.. berjuta dia sapu. Ini jadi boleh ambik duit zakat mungkin RM100.. RM1000 atau RM2000.

Tapi pasal benda tu. Penampilan. tapi benda ni bukan benda mustahil. Sebab manusia. Sebab tu sekatan Tuhan dia tak pilih siapa. Sekatan Allah terhadap yang tidak diredhai.Dia tak pilih siapa. Cuma kita kena pandai imbang.

Kalau ikut kata contoh kita sembahyang, orang yang mempunyai latar belakang pendidikan agama lah, kata dengan orang yang tidak mempunyai latar belakang pendidikan agama secara mendalam, just basic untuk dialah. Hak latar belakang pendidikan agamalah ujian dalam sembahyang lagi teruk sebenarnya.

Satu, yang duanya, waktu kita jadi Imam, lagi teruk. Itu pengalaman saya, bukan pengalaman orang lain. Anytime kalau duduk kat luar, kita boleh baca lancar-lancar. Misal kata, waktu jadi Imam, dia datang kadang-kadang zaap blank.

Saya pernah baca, Tun Sakaran Dandai satu Maghrib tu, dia duduk kat belakang. saya bukannya baca ayat panjang, baca ayat …. sangkut. Hah! Ujian.. sebab tu kalau bagi orang yang faham, Imam sangkut dia tak jadi aib. Orang tak boleh gelak. Apa Imam tu.. baca.. pun.. orang tak akan kata. Sebab dia lain, hantu dia lain.

Hairani : Masa kat Masjidil Haram masa Imam tu baca …. dia tak lepas. Dalam masjid Masjidil Haram..

Taib : Masjidil Haram..

Hairani : .. sampai dua tiga kali.

Taib : Dia jangan main, dia jadi blank. Sebab ayat al-Quran ni memanglah. Al-Quran ni begitulah kedudukannya. Kalau Tuhan nak ambik balik, Dia ambik. Habis lupa. Yang seterusnya, kalau terasa kita rasa.. terlintas tak ikhlas sikit. Habis kita. Allahuakhbar.. Eh! nak baca panjang sikitlah ayat ni.. pasai ada orang kat belakang nu.. ada nak.. konon-kononnya seolah kita nak tunjuk kita boleh. Hah.. tak lama lah. akhir sekali, zaap dia sangkut. Dia tak boleh, kalau nak baca apa dalam sembahyang, nak apa semua, kita ingat aku nak menyempurnakan, nak timbulkan lebih rasa puas untuk beribadah kepada Allah, barulah Allah bagi.

Hairani : Terima kasih banyaklah Ustaz.

Taib : Ya, kira samalah saya terima kasihlah. Yang saya rasa terima kasih banyak ni, pasal ya lah.. Cik Rani sendiri beri kepercayaan kepada saya, apalah sangat saya kalau nak bandingkan dengan orang lain yang saya rasa yang wajar mendengar.

Hairani : Saya pun sembahyang kat sini. Mengaji malam Jumaat pun tu saya ikut..

Taib : Oo.. ikut.., orang kelas saya tu?

Hairani : Kelas Fathul-Qarib..

Taib : Oo yang itu.. saya lupa langsung..

Hairani : Tapi saya ikut belakang-belakanglah..

89 Responses to “Bekas Imam Besar Masjid Negara Percaya Anwar Meliwat..”

  1. Pemuda

    Apr 14. 2012

    PAS DAH TAHU ANWAR NI SEORANG BISEKSUAL…. TAPI KENAPA MASIH NAK BEKERJASAMA…. KALAU DENGAN DAP TU AKU BOLEH ACCEPT LAGI LA…. DAH MEMANG KAFIR…. NOW WE CAN SEE…. APA PERJUANGAN PAS SEBENAR… ISLAM ATAU KUASA….. PAS = PARTI AJARAN SESAT = PARTI AYAHPIN SEMALAYSIA

    Reply to this comment
  2. wan

    Oct 25. 2011

    Salam.org baling dh xsuka kt ustad taib ni..mmg dh xnmpk muka smnjak jd wakil rakyat.jrg ada kt sana.sembang janji mcm2 last2kt baling appon xdak.tgklah kli ni taib nk menang kt baling ni ssh dah.insyaallah calon baik spt sedara azeez dri UMNO ni trbaik kt situ.dh mngkat skongan UMNO kt baling.brusaha dan bertawakal.ada lah kejayaan kt tgn..aamin

    Reply to this comment
  3. Anak Abah

    Sep 28. 2011

    Taib Azamuddin boleh saman kalau benda ni tak berlaku. Tapi dia tak saman. Sbb ia berlaku. Senang jer.

    Reply to this comment
  4. ayh_chor

    Aug 17. 2011

    itu le ropenye….udoh akal dilutut..tak kira le imam ke Ustaz ke ape ke..saje sembunyikan kebenaran demi hamPAS..runtuh le amalan kerna subahat dgn peliwat…pikior2 le

    Reply to this comment
  5. nazir

    Jul 15. 2011

    ta lamada aljubur,,,,in…na pecah temblang dia……zaman nabi musa..ada juga nama musa samirun(dialah dajal)…dia yang buat huru hara….dan membelakan.kebenaran .islam…..sama itulah ada dajal aljuburi…yang sentiasa ber bohong…fetnah orang lain…sedang kan dia berpuas dengan lubang najis orang…ini ka pimpin akan datang ..?????…..jangan nanti di laknat oleh allah …seperti ..kaum nabi lut..,.yang di tengelam kan..di laut mati…..apa yang kita kena tau….istri nabi lut.juga di tenglam kan bers sama………apaka ini …..tanda ada juga istri aljubur..tapsok kt aljubur.ini sedangkan tatau ka hukum tuhan……. hukum islam….???? iblis lagi pandai baca quran….tapi tuhan ta suruh ikut dia ……pikir @@222222 banyak….

    Reply to this comment
  6. InsanHamba

    Jun 26. 2011

    pada aku mudah, kita org islam wajib mempercayai tuhan maha kuasa. jadi kalau benar anwar tak melakukan, bersumpahlah.. kenapa takut??? selagi anwar tak bersumpah menafikan, selagi itulah kata2 anwar aku tak percaya…

    Reply to this comment
  7. OMI

    Jun 23. 2011

    nama pun BENA tentulah BENAK . bila dah BENAK dia jadi BUTA ……..buta mata …..buta hati……buta perut…….maka jadi lah pak turut………ha ha ha ……….

    Reply to this comment
  8. taha

    Jun 11. 2011

    Kalaulah dengan video puak2 penyudu Anwar tak percaya, inikan plak dengar citer. Dah jelas muka Anwar dlm video, tapi masih nak pertahankan. Memang kepala masuk air, dah tak boleh terima kebenaran.

    Reply to this comment
  9. B5

    May 22. 2011

    Kenyataan menarik Che Det berkenaan ‘DEBAT ANWAR’ yang telah disiarkan pada July 17, 2008 di dalam BLOG nya – antara kandungannya :

    ———————-

    4. Sebagaimana yang saya katakan, Anwar boleh meyakinkan terutama kepada mereka yang mahu mempercayainya. Media Barat telah membuat kesimpulan bahawa tuduhan terhadap Anwar kali ini adalah sama dengan agenda politik yang lama yang dibuat untuk menghalangnya menjadi Perdana Menteri.

    6. Tetapi, adakah Kerajaan sekarang sebegitu bodoh dan tidak mempunyai daya imaginasi untuk menggunakan “taktik” yang sama terutamanya memandang kepada sikapnya yang kritikal terhadap Kerajaan dahulu? Pastinya ia mampu untuk menggunakan cerita lain yang lebih meyakinkan jika ia memang merancang ataupun berkonspirasi terhadap Anwar. Ada kebarangkalian bahawa ceritanya sama kerana ianya benar.

    7. Mungkinkah pihak yang membuat lapuran kali ini (Saiful) seorang yang cuba meniru? Agak mustahil. Tidak ramai yang sanggup kehadapan dan mengumumkan sesuatu yang amat mengaibkan seperti kena liwat. Sebenarnya, dalam peristiwa yang lalu, sekurang-kurangnya dua orang menemui saya dan membuat pengakuan mereka telah diliwat oleh Anwar. Tetapi mereka tidak sanggup membuat lapuran ataupun menjadi saksi dimahkamah. Bagaimanapun, seorang dari mereka telah pergi menemui Imam Masjid Negara (sekarang ini ahli parliamen PAS) untuk mendapatkan nasihat dari sudut agama.

    8. Ada beberapa tabiat yang sukar untuk dibuang. Perokok tegar akan menyatakan sedemikian. Begitu juga penagih dadah.

    – Che Det –

    —————-

    Beliau sendiri mengakui bahawa sekurang-kurangnya dua orang menemui beliau dan membuat pengakuan mereka telah diliwat oleh Anwar. Tetapi mereka tidak sanggup membuat lapuran ataupun menjadi saksi dimahkamah – “Bagaimanapun, seorang dari mereka telah pergi menemui Imam Masjid Negara (sekarang ini ahli parliamen PAS) untuk mendapatkan nasihat dari sudut agama.”

    —————–

    Nampaknya kisah mengenai ‘Hairani’ ini memang mempunyai asas yang kukuh dan diakui sendiri oleh Che Det..

    Reply to this comment
    • negara ku

      Jun 08. 2011

      http://www.youtube.com/watch?v=DtQdyPNfjio

      Pengakuan Mangsa Liwat Anwar Kpd Bekas Imam Besar Masjid Negara..

      Reply to this comment
    • backdoor

      Jun 08. 2011

      dah tu sekarang Hairani kat dalam PAS tak update ketua ke? Kenapa tak mengaku je kat Nik Aziz? Sumpah laknat le depan Nk Aziz? Atau memang Nik Aziz dah tahu semuanya tapi masih berpegang perinsip menutup kebenaran demi cita2 politik?

      Reply to this comment
  10. bena buta sejarah

    May 01. 2011

    oiiiii BENA balik belajar sejarah politik dulu
    pastu baru leh masuk gelangang… ni nasihat sesama umat islam.. kot2 kata2 U jadi Fitnah
    i love sejarah
    jangan buta sejarah
    nanti hidup parah

    Reply to this comment
  11. Man.

    Apr 24. 2011

    Rasa2 cerita Hairani ni tak munasabah..bab byk cara dia bolih mengelakkan diri seperti mati kan aje la handphone bila ada panggilan atau bolih gunakan busy tone. Lagi pun klu takut rasa malu dan mengaibkan kenapa nak ceritakan supaya org semua tahu. (Allah yg maha mengetahui).

    Reply to this comment
    • betty

      May 24. 2011

      sbb ko xpnh rs ape yg die rs sbb tu sng jeh mulut ko bercakap.

      Reply to this comment
    • Manbongok

      Jul 09. 2011

      Masa tu mana ada hanfon lagilah bongok! typical pakatan rakyat supporter – not analytical & serkap jarang je……. hampeh!

      Reply to this comment
  12. hamdanqq

    Apr 07. 2011

    waktu korang terlolong meminta ampun sebab dah tak tahan panas azab, kami pula seronok sebab keadilan sebenarnya dah ditunjukkan

    Reply to this comment
    • pikir la sikit

      Apr 07. 2011

      Perasan…hehe

      Reply to this comment
    • warisatuliman2011

      Sep 27. 2011

      Penyakit dia ni dah tahap kronik. masuklah kau kie syurga agama liberalisme pimpinan Anwar ko tu….. boleh jugak pinjam roket DAP dan singgah sekejap kat bulan PAS, ahli syurga terjamin lah kata kan….. sumpah seranah orang mcm pok nik kau tu trademark ahli syurga ke? pegi dah.

      Reply to this comment
  13. hamdanqq

    Apr 07. 2011

    heheh bagus dengan adanya kaki memfitnah macam korang, neraka taklah kosong. sekurang kurangnya adalah benda untuk dijadikan bahan bakarnya. aku nampak korang ni betol-betol mengidam nak ke neraka macam perempuan hamil mengidam. kami sentiasa mengharapkan kamu dihumban ke neraka

    Reply to this comment
    • Nenek Pak Udin

      Apr 07. 2011

      Mak aih, mamat ni boleh tilik sape masuk neraka dulu.

      Reply to this comment
    • penyelamatnegara

      Apr 07. 2011

      parti kau tu yg buat fitnah…suratkhabar harakah kau xde keje lain takbur fitnah…dulu ko ckp mahathir maha firaun bila tun keluar umno korang nk suh masuk parti kau…aper agama kau ni ikut sedap kau jer ker. saper yg x sokong kau bole fitnah kafir…pastu yg sokong ko bole jamin masuk syurga.

      Reply to this comment
      • deeno

        Apr 13. 2011

        apa nak heran syurga/neraka mak bapak dia punya

        Reply to this comment
        • Wilcha

          May 02. 2011

          Dia orang ada borang nak masuk syurga…..cepat nanti borang habis !

          Reply to this comment
          • SayaSayangkanIslam

            May 03. 2011

            .. asal baca harakah jer, byk sngt kutuk mengutuk, caci mencaci, dsbnya.. ini ker contoh islam yg baik?

    • Lemans24

      Sep 27. 2011

      keadilan bapak fitnah..cuba baca leklok..ntah setiap hari ada je cite nk fitnah najib.

      Reply to this comment
  14. hamdanqq

    Apr 07. 2011

    teruskan memfitnah, nudah mudahan nerka menjadi imbuhan untuk anda semua.

    Reply to this comment
    • Nenek Pak Udin

      Apr 07. 2011

      Hang jilat ludah hang sendiri lagi baguih dari hang kuarkan statement macam tu.

      Reply to this comment
    • warisatuliman2011

      Jun 08. 2011

      Malaun hamdanqq ni tak der modal lain langsung, baghal macam idola firaun dia. Asyik2 org lain fitnah, akan masuk neraka. Dia ingat paspot syurga PAS tu gerenti laku, pegi dah. Ulama2 PAS sendiri belum terjamin masuk syurga dgn melindungi ular tedung kepala dua, bersekongkol dgn kafirun, musyrikun dan munafikun.

      Reply to this comment
  15. delima

    Apr 03. 2011

    IMAM ???????????????????????????????????

    APA????????????????????????????????

    PAS ??????????????????????????????????????

    MEMANG BULLSHIT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reply to this comment
  16. PakDee

    Mar 31. 2011

    Anwar takut bersumpah? Pelik betul, sebab depan-belakang dia berani hentam. Ilmu hitam apa yg dia pakai, ulama’ pun tertipu dgn kelentongnya.

    Reply to this comment
    • penyelamatnegara

      Apr 07. 2011

      bukan ulama ular dalam semak…setakat mat sabu ntah aper ntah kelulusan masuk pas hentam sana sini dapat title ustaz…suka ati jer mempermainkan ugama.

      Reply to this comment
  17. eXception

    Mar 28. 2011

    Mari kita serang balas blogger anjing yang mengancam hendak menyerang blog kita: Blogger Anjing Isytihar Perang!! Kita Serang Balas!!

    Reply to this comment
    • fokus

      May 16. 2011

      betul tu,,
      mreke nie nak trik undi para blogger..
      krne para blogger yg akan sebarkan berita..

      Reply to this comment
  18. pemerhati

    Mar 28. 2011

    Secara logik mana dia orang boleh dapat air mani si anwar? Ikut forensik masih fresh lagi pulak. Sapa pula nak inject masuk ke bontot si Saiful? Tak kan lah sampai ke situ cerita “konspirasi”.

    Pikir2 lah. Yang taksub tetap kabur, tapi pada yang rasional dah jelas.

    Usah dolah daleh lagi.

    Yang jadi lembu saja yang dengar cakap2 Anwar tu.

    Reply to this comment
    • bena

      Mar 28. 2011

      “pemerhati” mane lak ko tau sperm dlm bontot saiful tu sperm anwar?da confirm ke?ko jgn mamandai buat kesimpulan..fitnah namanya tu..ko lah yg sebenarnya LEMBU!

      Reply to this comment
      • pikir la sikit

        Mar 28. 2011

        Bena, itu pasal la kitorang nak sangat DNA anwar tu utk buat perbandingan. Aku ulang…UTK BUAT PERBANDINGAN. Yang susah sgt nak bagi DNA tu apasal?

        Reply to this comment
        • observe

          Apr 06. 2011

          dna sudah bagi tahun 1998, compare saja dengan yang tu. DNA tak akan berubah, walaupun dah mati.

          Reply to this comment
          • Fuckatan Buntut

            Apr 06. 2011

            DNA itu telah dimusnahkan oleh Lim kong Boon la ngok..

            Btw – Malaysia mana ada database atau Lab untuk menyimpan data DNA..

            Ngapa la banyak sangat alasan nih ???

            Ko tahu ke tak gunanya DNA baru tu ???

            Untuk Cross Check DNA (Sperm) fresh yang telah ditemui di DALAM rektum si S…

            Bagi aku tak ada masalah ah kalau dia nak serah DNA darah ke, rambut ke, ludah ke – asal ajer DNA dong !

            Untuk di Cross Check dengan DNA – sperm yang telah ditemui di dalam lubang taik S.. paham ???

            Berani ko tuduh si Wan Azizah turut sama berkomplot/berkonspirasi dengan Najib dan Rosmah untuk menyerahkan sperm suaminya untuk dimasukkan ke dalam lubang taik adek S ???

            Sungguh tidak masuk di akal lah geng !!!

          • AreRaMyT

            Apr 28. 2011

            Yah! balun depa ni. Cakap pasai agama tup! tup! tup!. Sama macam Tuan Guru Nik Aziz, boleh doa bagi bala kat orang. Depa ni bukan pikiak bila nak cerita, asyik dok emo. Kalau depa yang kena malang lagu tu, lepas tu nak menuntut keadilan, orang pula kata depa dok buat fitnah, lagu mana? Apa rasa? Saya rasalah kalau Datuk yang seekor tu, dok sedap mengaripap depan mata depa pun, depa masih kata “yang Datuk dok buat tu bukan betui, itu fitnah”. REFORMASI, dulu pakai depan, la ni kita reform boleh balun depan+blakang.

    • pintit

      Mar 29. 2011

      hoi ! yang lembu tu engkau kerana terlalu ikut hati dan tak fikir betul2.takkan la ada orang nak inject sperm kat bontot saiful melainkan si saiful ni rela nak buat demikian.bodoh betul la si saiful ni,,,takkan dengan anwar yg dah tua bangka pun tak bole lawan? memang pondan la si saiful ni..kalau aku tentu aku lasing dengan penumbuk sulung aku ini.jadi kenapa nak biarkan diri untuk diliwat?suka sama suka ke? kalau suka sama suka baik tutup fail kes mahkamah ja…buat malu saja kalau kes ini pun sampai mahkamah.Siapa yang lembu tentu akan percaya kes ini…bahlul!!!

      Reply to this comment
      • Ahmad

        Apr 01. 2011

        rela ke tak rela ke, kes dah masuk mahkamah. yang penting skrg, tu DNA tu bagi…

        Reply to this comment
      • Fuckatan Buntut

        Apr 06. 2011

        Kalau engkau sendiri yang berada di tempat si S – tentu engkau tak poyo cam gini..

        Abeh – kalau dah suka sama suka, tak salah la maksudnya ??

        Tak gi tu ke Ustaz ???

        Reply to this comment
      • Nenek Pak Udin

        May 08. 2011

        pintit.. pintit.. apa nak jadi la dgn pemikiran hang tu..

        Reply to this comment
      • fokus

        May 16. 2011

        biar r dye…
        die da terlalu fanatik sangt ngn anwar da 2….

        Reply to this comment
      • betty

        May 24. 2011

        aku benci la dgn org yg tak baca bagi abes pastu ske2 ati jeh nk maki2.

        Reply to this comment
      • warisatuliman2011

        Jun 08. 2011

        Si bangang p*nt*t ni tak serek2 kena kutuk. Belahlah ke gelanggang geng sendiri. Muka tak tau malu memang mcm tu gaknya! Baghal!

        Reply to this comment
      • backdoor

        Jun 08. 2011

        hoii bangang…kalau dia rela pun maknanya anwar jugak yang buat…anwar bukan orang lain…bukan sebab tua atau muda…tapi sebab anwar tu BERKUASA…menyalah gunakan kuasa…itu yang saiful takut…. BOOOODDDOOOOOOHHHHHH…kalau ko sayang sangat kat anwar tu..klu dia dah kuar penjara esok…ko dermakan lah anak lelaki kau supaya dia tak menganiaya anak orang lain untuk nafsu serakahnya tu.. FAHAM?

        Reply to this comment
      • Lemans24

        Sep 27. 2011

        Ko pun spesis sama je..kalau nuar mintak ko tonggeng, msti ko rela punya..mmg org fanatik..

        Reply to this comment
  19. BENA

    Mar 27. 2011

    MCM X FILE CITER KO NI..TP SYGNYE X BEGITU TOP..NI IMAM CAP AYAM..HAHAHA..IMAM UMNO..MMG LA DIE SOKONG UMNO..MMG LA DIE IKUT JE PE NAJIB CKP..GILE KO X NAK IKUT..KENE BOM KANG SAJE JE..JGN MEMAIN..

    Reply to this comment
    • Ahmad

      Apr 01. 2011

      Ustaz Taib Azamuddin Mohd Taib tu orang PAS lah….

      benak betul penyokong2 bung nuar ni

      Reply to this comment
    • rahimurad

      Apr 12. 2011

      Awat hang bodo sgt bena…..baru beranak kot dalam politik…Taib tu dulu keja sebagai Imam masjid Negara pada masa Anwar dituduh liwat….la ni dia dah jadi MP Pas untuk Baling…Pada masa itu Karpal Singh la jadi kepala kuat tuduh Anwar sebagai peliwat dan disokong oleh Mat Sabu….Kalo tak tahu fakta…pegilah cari dulu…fakta tak boleh dibuat2…ok no…..

      Reply to this comment
      • dirk

        May 27. 2011

        adoi lawak la ang ni bena..Taib ni pun ang x kenal..tu pun ang nak bela anuar..puak2 ang pa ni sah2 kena tipu

        Reply to this comment
  20. eira

    Mar 25. 2011

    YA ALLAH!!!!!!! ASTAGHFIRULLAHHALA’ZIM………apa la nk jd zaman skunk nie????

    Reply to this comment
  21. arul najmi

    Mar 22. 2011

    kalau diteliti dari cerita ni, ada sedikit musykil la, bukan dari pengakuan dan bukan dari siapa yang menerima pengakuan ni, tapi …… dia buat 3x , 1x tolak, 2x tolak gak, 3x tak kan tolak kot…., cam curi barang gak la, 1x terambik (terambil) 2x terbawak la pulak, 3x bukan ke mencuri namanya…,jadi kira macam mana ni….., perogol keje dia memanglah merogol, mangsa rogol pulak… klau pendek akal jadi pelacur…. olih yang demikian mai pakat2 kita tolong perogol untuk taubat dan mangsa rogol tu kita kaunsling dia tebalkan iman dia, bagi semangat baru kat dia, atau kahwini dia……., TAPI kalu peliwat dan mangsa liwat 3x tu…. depa fikiiirrrrr la sendiri…

    Reply to this comment
    • BukitKepong

      May 01. 2011

      tak kira la 10-20 kali ke, rela tak rela ke, sengaja tak sengaja ke… fokus nya kat anwar skrg bukan kat si polan ni… Org yg nak jd pemimpin negara bertuah ni layak ke diberi peluang memerintah kalau moral mcm gini? Ke cerita Taib Azamudin ni nak consider fitnah gak? Kalau Anwar setakat org biasa takde la rakyat bising BENA, habis2 esok masuk Metro, 2-3 hari crite tu dah ganti crite lain… Ini sampai habis level Makcik2 pun dah bepecah belah dek Mat Kunyit ni! Inikah Dajjal??? (faham betul2 ini adalah pertanyaan bukannya statement, huahuahua)

      Reply to this comment
  22. Kerteh Mari

    Mar 18. 2011

    Aku cuma x paham, camner penyokong2 Anuar ni masih lg menyokong pemimpin mereka nih?
    Dah nyata dah sebenarnya..dia org buta ker? Nak eviden apa lagi nih? semua dah nyata dah…cuma mahkamah jatuhkan lagi hukum sahaja.Hakikatnya sah2 Anuar ni salah dah.

    Benda paling senag dalam dunia, suruh bersumpah..buat jer la kat mana pun susah sangat ker?
    Bagi DNA nak selesaikan segera…susah sangat ker?
    Si Saiful tak susah pun kalau di minta, malahan sanggup untuk membersihkan dirinya kerana dia
    dipihak yg benar.
    Kalau Anuar rasa dia mmg dipihak yg benar kenapa susah sangat??????…sini pun korang penyokong Anuar tak nampak lagi ker mainan mentor korang…atau korang mmg seronok ngan permainan yg dilaknati Allah ni?

    Korang semua ada otak boleh fikir sewaras-warasnya, tapi korang macam tak der otak jer?.
    Pelik…pelik….
    Kalau korang rasa benda ni semua akan dijadikan mainan politik oleh mahkamah, korang semua kena tipu. Yang sebenarnya mahkamah telah di permainkan oleh Anuar dan Karpal Si Benggali Putar Alam.

    Tapi nak buat macamana?. Kalau dah dasar penyokong berkiblatkan perkara yg haram paling sedap, susah nak cari yang halal. Pasal yg halal kebanyakkan limited, yg haram tu yg paling sedap….

    Reply to this comment
    • tukang tengok

      Mar 25. 2011

      tak payah paham sebab diorang ni memang BODOH….hahahahha. Takde apa nak dipahamkan…..

      Reply to this comment
      • Doa

        Mar 25. 2011

        i’m still patiently waiting for the truth. how i wish all these cases could be brought to justice through Mahkamah Syariah instead, at least ketelusan judiciary tidak terlalu mencurigakan. i’m in dilemma, worried & afraid that Maybe all these while i’ve been defending & believing the wrong people.

        semoga Allah menunjukkan kebenaran yang sebenar-benarnya, but i really hope malaysia tidak ditimpa bencana dek kemungkaran ahli2 politik, baik kerajaan atau pembangkang. Ameen..

        Reply to this comment
        • werewolf

          Mar 29. 2011

          aaamiiiiinnnnn

          Reply to this comment
        • Ahmad

          Apr 01. 2011

          kalau kat mahkamah syariah, karpal tunda tak dapat bela sebab peguam syariah mesti orang Islam.

          tapi kat mahkamah sivil, sampai 2 tahun haa, mesti tebal poket karpal dengan yuran guaman.

          Reply to this comment
    • prokontra

      Mar 28. 2011

      sbb aku tgk org2 pro anwar ni nak jd hero…konon2nya di pihak yg benar…masih nak bersuluh di waktu siang…aku rasa klu anwar tgh jubur liwat pun kat depan dorang pun masih lg x nak mengaku sbb lubang idung dia x sama mcm anwar…bodoh!!!

      Reply to this comment
  23. nonbal

    Mar 08. 2011

    Imam Taib Azamudeen (parlimen aku lah tu) sebenarnya menyimpan cerita ini untuk dia ganyang anwar jika anwar masih dlm k’jaan, tapi malangnya anwar telah dipecat oleh ayahanda Tun kita. Taib ni adalah makhluk PAS sejak dia dalam k’jaan lagi.
    Itulah yang aku tak gemar dengan pemimpin PAS, kalau jadi kat diaorang, perkara buruk ditutup, pandai pulak ikut kata islam tak suruh kita umpat. Tapi kalau kena pada musuh politik, sampai dalam kain boleh diumpat, tu pakai islam mana pulak pun aku tan pasti. Ingatlah, semua pemimpin PAS adalah sama macam Taib ni termasuk Tok Guru nya sekali.
    Yang boleh ajar diaorang ni hanyalah orang Tabligh, Tapi mereka sangat tawadduk dan tidak akan campur soal politik ni.

    Reply to this comment
  24. MORRIZO

    Feb 24. 2011

    Dunia dah sampai penghujung zaman apabila alim ulamak sanggup bersekongkol dengan kemungkaran.Benar rupanya kita senantiasa di duga tentang keimanan. Sama2 kita bedoa kepada Allah yang membuat salah mendapat azabnya dan memohon perlindungannya pada yang teranaya Sebenarnya sekiranya DSAI masih lagi dalam Barisan Nasional it will be senjata kuat pada Bekas Imam Besar untuk gunakan diceramah2 PAS. Tapi sekarang the other way round cos of Dirty Politics.

    Reply to this comment
  25. Jamal Hasan

    Feb 24. 2011

    Betul tu MALACUNIAN!!! Anwar bukan je takut nak pergi MEKAH nak bersumpah junjung Al’Quran dlm masjid pun dia takut. Kalau masa Mahathir tuduh dia kemudian anwar terus ke Masjid Negara dan bersumpah dia tak buat, masa tu semua aku rasa seluruh rakyat 1 MALAYSIA sokong anwar dan tinggalkan MAHATHIR. Tapi dok sibuk pasal sumpah Saiful tak sah sedangkan dia langsung tak buat. Sah ke tak sah ke bukan masaalahnya kalau nak tunjukkan dia tak buat. Dalam ceramah pun dia tak pernah kata dia tak LIWAT tapi cuma kata dia difitnah dan ada konspirasi.

    Kemudian timbulkan APCO sedangkan dia bersahabat dengan DATUK YAHUDI….l
    Soros hantar peguam pemerhati ikuti kes liwat Anwar..layari…

    http://www.anwaraidc.com/?p=2684

    George Soros dalang homoseksual…
    http://www.anwaraidc.com/?p=2534

    Anwar mengaku jadi tool CIA sejak zaman pelajar – The Thinker
    http://www.anwaraidc.com/?p=2599

    Demi Kebebasan : Anwar Ibrahim konsisten membela Salman Rushdie..
    http://www.anwaraidc.com/?p=2644

    Utk pengetahuan semua berita ni diambil dari akhbar di USA POST bukan UTUSAN MALAYSIA yg korang benci….

    Reply to this comment
    • FUCK Anwar

      Mar 27. 2011

      yang paling best,ader plak yg mngatakan saiful dah termakan sumpah sampai sakit teruk…sedangkan dia masih sihat walafiat…dorang tak plak cakap semua ni fitnah..

      Reply to this comment
      • tentera hijau

        Apr 01. 2011

        lagi best bila ada blog pro pembangkang memohon maaf tentang kesakitan saiful dan membuang artikel yang berkaitan

        Reply to this comment
  26. za_ahmad

    Feb 21. 2011

    Mengapa tidak aidc buat susulan dgn Imam Taib Azamuddin mengapakah beliau sanggup bersekongkol dengan Anwar pada hal dia sendiri mendengar pengakuan ini? Tahulah dia ahli PAS sekarang tetapi apakah semata-mata kerana mengikut parti yg bersekongkol dan menyokong Anwar dia terpaksa akur? Saya rasa dia wajib menjelaskan pendiriannya didalam hal liwat ini agar tidak mengelirukan orang hanya kerana faedah politik.

    Reply to this comment
  27. malcunian

    Feb 14. 2011

    kalau tak silap dalan artikel Utusan Malaysia 1998 Ustaz Harun Din ada beritahu beliau telah syorkan Anwar pergi ke Tanah Suci Mekah buat Umrah dalam isu pemecatannya sebagai TPM tapi ini tak dibuat Anwar…yang Anwar buat hanyalah roadshow 1 negara untuk jelaskan dia mangsa konspirasi Dr.M…bila timbul pulak isu Liwat 2 ada kalangan ulama PAS syorkan yang sama tapi Anwar tak pergi pun..apa yang jadi problem sampai susah sangat nak menghadap Baitullah..sedangkan nak pergi USA,Europe,Australia bila2 masa pun boleh..apa yang ditakutkan Anwar pada Tanah Suci Mekah???

    Reply to this comment
    • Jamal Hasan

      Feb 24. 2011

      Memang tak silap pun…memang dia takut, nak bersumpah dlm surau pun takut. Tapi anwar dan penyokong dok sibuk sumpah SAIFUL tak sah. Biar tak sah pun yg penting dia berani bersumpah pada hal yg bagi nasihat dan pandangan supaya dia ke Mekah tu bukan calang calang orang, semuanya lebai yg pakai SEREMBAN…tapi dia takut…org SALAH memang TAKUT BRO!!!!!!

      Reply to this comment
    • leah

      Apr 14. 2011

      mungkin dia takut kena liwat org Arab sbb tool org arab tu besar, nanti robek juburi dia..

      Reply to this comment
  28. basir

    Feb 10. 2011

    seingat saya selepas anuar dipecat, dia telah berjumpa dengan harun din yang membuat pemeriksaan terhadap anuar secara batin dan mengatakan anuar tidak melakukan perkara tersebut, apakah benar perkara ini.

    Reply to this comment
    • kelate jati

      Feb 13. 2011

      boleh percaya ke harun din tu.. eemmm.. kita org di ukm dulu tak de le rasa dia ni sehebat mana pun.. orang yang betul2 hebat dan dekat pada Allah s.w.t TIDAK akan pernah mengaku sedemikian..

      Reply to this comment
    • harmain

      Feb 26. 2011

      alamak, dah bunyi macam kat gereja buat confession plak. pastu paderi kata orang tu dah suci. ada ke makhluk boleh scan & tahu orang tu buat baik/tak baik? tak pernah jumpa pun kat mana2 kitab. kembalilah ke AL QURAN & HADIS.

      Reply to this comment
    • pirlo

      Jun 02. 2011

      ust haron din takkanlah nak buat keje bodo cmtu skali smpai nak scan2 badan org utk tentukan dia bersalah atau tak…

      Reply to this comment
  29. aljohari

    Jan 30. 2011

    Mangsa hanya menyampaikan apa yang pernah dilakukan oleh Anwar terhadapnya secara jujur. Imam Taib hanya mendengar apa yang hendak disampaikan oleh mangsa. Setelah mendengarnya Imam Taib telah membuat penilaiannya sendiri. Apa Imam goblok nak tanya “Imam tu boleh pakai ke?”

    Reply to this comment
  30. Imam goblok

    Jan 29. 2011

    imam tu boleh pakai ke

    Reply to this comment
    • Man dozer

      Jan 29. 2011

      Memang sesuai hang pakai nama imam goblok,memang hang goblok pun, yang report orang lain, mengapa pertanyaan imam ini boleh pakai ini timbul,bukan imam ini yang mengada-gadakan cerita macam peliwat tegar mentor hang tu.

      Reply to this comment
    • bapak

      Jan 30. 2011

      Imam tu bole pakai..yang x bole pakai ko sebab ngaku diri tu Imam Goblok!!

      Reply to this comment
      • Sedar

        Feb 07. 2011

        (angguk-angguk)…..

        Reply to this comment
        • ALI MOHSEN

          Mar 29. 2011

          SAYA ADA TENGOK VIDEO INI DAN PENGAKUAN MANGSA DIHADAPAN IMAM TAIB YANG PELIK NYA IMAM INI MASUK GANG PAS DAN SOKONG AKTIVITI NUAR AL JUBURI

          Reply to this comment
          • KURTI

            Mar 29. 2011

            Masa jadi imam di masjig negara pihak jakim dah tahu Iman Taim jadi spy untuk pas itu pasal dia joint pas sebelum dipecat

          • rimau

            Jun 02. 2011

            IMAM NI PUN GILA JUGA. DIBALING. KEDAH MMG MUSUH KELILING PINGGANG..ULAMAK KEPALA HOTAK..

Trackbacks/Pingbacks

  1. ‘Dalam Bulan Ramadhan Pun Anwar Ketagih Meliwat’ – Bekas Mangsa | AIDC - January 24, 2011

    […] pengakuan seterusnya di AIDC Reveal. Klik di sini AKPC_IDS += "5002,";Popularity: […]

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE