Memorandum of Protest to the Vatican Envoy to Malaysia

Azril Mohd AminRESENTED by [Islamic Non-Governmental Organizations] on 19th day of July 2013, to the Vatican Embassy at Jalan U Thant, Kuala Lumpur;

AGAINST the content of an interview by the Vatican Envoy to Malaysia, Archbishop Joseph Marino, for supporting the local Catholic Church on the use of the word “Allah”.

The Facts

The Vatican Envoy to Malaysia, Archbishop Joseph Marino, in his first interview on 11th July 2013 as the Apostolic Nuncio, the Vatican equivalent of an ambassador, had stirred controversy with his comments on the use of the word “Allah”.

He had indicated that the Christian Federation of Malaysia had presented a “logical and acceptable” argument to counter the argument by Muslims that “Allah” was exclusive to Islam;

Subsequently, on 16th July 2013, Marino had issued an apology through Foreign Minister Datuk Seri Anifah Aman, if his comments on the “Allah” issue had caused any “misunderstanding or inconvenience”. In a statement after the lunch meeting with the foreign minister, Marino said he never intended to interfere in the internal affairs of Malaysia.

WE BELIEVE

THAT the Vatican Envoy’s statement forms a grave breach of diplomatic etiquette and in particular a breach of Article 41 of the Vienna Convention on Diplomatic Relations 1961 on the duty of Ambassadors not to interfere in the internal affairs of the receiving State;

THAT without equivocation, the Vatican Envoy’s statement manifests a clear absence of understanding of the causes and circumstances of the controversy surrounding the use of the word “Allah” by non-Muslims, or deliberately seeks to distort the same;

THAT the Vatican Envoy’s statement is reflective of the Vatican City‘s sheer ignorance of the special place given to Islam as the religion of the Federation of Malaysia pursuant to Article 3 (1) of the Federal Constitution, and the oath and duty of His Majesty the Yang DiPertuan Agong of Malaysia; as provided for by the 4th Schedule of the Federal Constitution of Malaysia; and the conventional practice of oath of office by Muslim Ministers of the Federal Government; to protect the religion of Islam at all times,

THAT the above can be viewed as inappropriate interference with the due process of law of Malaysia as a sovereign Islamic country and a distinguished member State of theOrganization of Islamic Cooperation (OIC), the Non- Aligned Movement (NAM), and the United Nations (UN);

On behalf of [Islamic Non-Governmental Organizations], and in consideration of the forgoing,

WE THANK Wisma Putra for summoning the Vatican Envoy in Kuala Lumpur to explain the said statement;

WE THANK the government for issuing a statement on 16th July 2013 disclosing the apology by the Vatican Envoy to the public through our Foreign Minister, Datuk Seri Anifah Aman;

WE URGE all Malaysians to be aware of how the Vatican Envoy and his delegates are representing their country worldwide;

NOTWITHSTANDING ARCHBISHOP JOSEPH MARINO’S PURPORTED APOLOGY THROUGH WISMA PUTRA,

WE DEMAND an official and immediate retraction of the said statement and an official apology from the Vatican City to the people of Malaysia for such an offensive statement;

WE FURTHER URGE Malaysians to protest and condemn the Vatican Envoy’s interference, that have led to the impression of attempts to thwart the pending appeal process of the matter at the Court of Appeal, Malaysia;

WE FURTHER DEMAND that the Vatican Envoy issues an official undertaking to refrain from making similar statements in the future on the matter now pending appeal at the Court of Appeal, Malaysia;

WE SERIOUSLY URGE that the Vatican Envoy consider withdrawing voluntarily from his appointment in Malaysia since his unwise and unjustified statement has already caused a serious uproar from Muslim political leaders, Muslim scholars, Islamic authorities such as the Selangor Islamic Religious Council and the National Fatwa Council, Muslim NGOs and the Muslim community at large;

WE FIRMLY WISH TO ADVISE that the Vatican focuses more seriously into resolving the widely reported sexual misconducts of its religious officials rather than interfering with domestic issues of other nations.

PARTICIPATING ORGANISATIONS IN SOLIDARITY

7 Responses to “Memorandum of Protest to the Vatican Envoy to Malaysia”

  1. antipr

    Jul 21. 2013

    WOW!!! Jati bersama Perkasa bganding bahu. Good sign!!! Ramai melayu di belakang kalian…

    Reply to this comment
  2. Pas Melepas

    Jul 20. 2013

    bukan robot tp maskot…xkn Pas nk hilang undi Cina. Doa K.O dh Allah balikkn pd mreka

    Reply to this comment
  3. Lim Lynn

    Jul 20. 2013

    PAS macam robot ikut DAP PKR sebagai contoh mana kita dapat lihat dia bantah 100%. Mestilah mereka tak akan dengar pun.

    Reply to this comment
  4. Anti Bebal

    Jul 20. 2013

    Salam kpd semua umat Islam, sebenarnya org Keristian yg degil seperti paderi gereja Katolik Malaysia atau pun pemimpin politik kafir lahanat DAP serta Archbishop Vatican sgt-sgt bimbang dgn org Islam yg tahu dan mempunyai maklumat benar ttg kepincangan mereka didalam kitab Bible Keristian.

    Utk melawan mereka dgn undang-undang mmg kurang berkesan sbb mereka pasti akan mencabar semula undang-undang itu oleh peguam mereka dgn undang-undang juga. Mmg tidak akan ada kesudahannya. Isu ttg kalimah Allah ni telah menjadikan mereka wira dikalangan org-org Keristian yg sudah tentu jahil ttg ilmu mengenal Pencipta didalam Islam. Alasan mereka sbb org Keristian Sabah sudah lama gunakan nama Allah. Itu shjlah rujukan mereka yg mereka anggap fakta yg benar dan tepat. Keadaan itu menjadi lebih buruk apabila pemimpin politik yg mengaku Islam didalam PAS dan PKR pun ambil kesempatan sama utk jadi wira org-org Keristian. Seolah-olah mereka ini jahil ttg akibat syirik … Bayangkan Allah ada anak ….nauzubillah!!

    Tahukah anda semua bahawa didalam kitab Holy Bible Old Testament mereka sendiri pun terdapat larangan keras kepada mereka yg suka-suka ubah sebarang ayat didalam kitab mereka. Holy Bible mengistihar mereka sebagai penipu sekiranya mereka tetap berdegil. Contohnya kalimah Allah, kenapa awal 70an dulu tidak ada isu Keristian nak guna kalimah Allah seperti sekarang ini? Kenapa baru sekarang? Jawapannya mudah sangat – utk mendapat “polical mileage”. Mari kita lihat apa kata Holy Bible ttg isu itu?

    Deutronomy 4:2.
    Ye shall not add unto the word which I command you, neither shall ye diminish aught from it, that ye may keep the commandments of the Lord your God which I command you
    ATAU PUN
    “…Every word of God is flawless; he is a shield to those who take refuge in him.
    Do not add to his words, or he will rebuke you and prove you a LIAR. ” …………….. Revelation 22:18.
    ATAU PUN
    Don’t add to his words, or he will rebuke you, and you will be shown to be a LIAR…….Proverbs 30:5

    Sekiranya tuan-tuan tidak faham bahasa inggeris minta tolong DGN org yg tahu utk menerangkan nya ye.LIAR ni maknanya PENIPU. Cuba tanya dengan paderi gereja sekiranya mereka MASIH percaya dengan kitab Holy Bible. Kenapa gagal utk faham amaran didalam kitab mereka sendiri? Kenapa bersusah payah nak tukar ayat God utk ditukar dan guna kalimah Allah ni? Lepas itu gunakan undang-undang melawan Kerajaan hanya untuk mendapat gelaran seorang PENIPU dari kitab mereka sendiri ke? Kalau mereka masih berdegil maka percayalah cuma seorang PENIPU sahaja yg akan percaya dengan PENIPU.

    Umat Islam Malaysia hendaklah menggunakan maklumat ini dengan sebaik mungkin !!!

    Reply to this comment
    • We are Christian

      Jul 21. 2013

      knapa 70an tda isu ini??? fikir la bodo… ingat skit ka ayat2 d dlm Bible untuk translate??? bodo!! org tda mkn babi saja yg tda pandai fikir… Islam Malaysia mmg dari dulu lgi ska nak timbul2 kan masalah… negara Islam lain mcm Arab tda jga steruk mcm kmu ni… hdu b’sma dlm 1 tmpat lagi… saling mengunjungi ke greja dan masjid lgi d negara lain…

      Reply to this comment
  5. alimedanbaru

    Jul 20. 2013

    Hoi Pas, mana pergi orang kamu, tak ikut serta buat bantahan ke, atau kamu semua dah dapat arahan drp Lim Kit Siang.. jangan masuk campur! Pas pondan agama!

    Reply to this comment

Leave a Reply

7 Responses to “Memorandum of Protest to the Vatican Envoy to Malaysia”

  1. antipr

    Jul 21. 2013

    WOW!!! Jati bersama Perkasa bganding bahu. Good sign!!! Ramai melayu di belakang kalian…

    Reply to this comment
  2. Pas Melepas

    Jul 20. 2013

    bukan robot tp maskot…xkn Pas nk hilang undi Cina. Doa K.O dh Allah balikkn pd mreka

    Reply to this comment
  3. Lim Lynn

    Jul 20. 2013

    PAS macam robot ikut DAP PKR sebagai contoh mana kita dapat lihat dia bantah 100%. Mestilah mereka tak akan dengar pun.

    Reply to this comment
  4. Anti Bebal

    Jul 20. 2013

    Salam kpd semua umat Islam, sebenarnya org Keristian yg degil seperti paderi gereja Katolik Malaysia atau pun pemimpin politik kafir lahanat DAP serta Archbishop Vatican sgt-sgt bimbang dgn org Islam yg tahu dan mempunyai maklumat benar ttg kepincangan mereka didalam kitab Bible Keristian.

    Utk melawan mereka dgn undang-undang mmg kurang berkesan sbb mereka pasti akan mencabar semula undang-undang itu oleh peguam mereka dgn undang-undang juga. Mmg tidak akan ada kesudahannya. Isu ttg kalimah Allah ni telah menjadikan mereka wira dikalangan org-org Keristian yg sudah tentu jahil ttg ilmu mengenal Pencipta didalam Islam. Alasan mereka sbb org Keristian Sabah sudah lama gunakan nama Allah. Itu shjlah rujukan mereka yg mereka anggap fakta yg benar dan tepat. Keadaan itu menjadi lebih buruk apabila pemimpin politik yg mengaku Islam didalam PAS dan PKR pun ambil kesempatan sama utk jadi wira org-org Keristian. Seolah-olah mereka ini jahil ttg akibat syirik … Bayangkan Allah ada anak ….nauzubillah!!

    Tahukah anda semua bahawa didalam kitab Holy Bible Old Testament mereka sendiri pun terdapat larangan keras kepada mereka yg suka-suka ubah sebarang ayat didalam kitab mereka. Holy Bible mengistihar mereka sebagai penipu sekiranya mereka tetap berdegil. Contohnya kalimah Allah, kenapa awal 70an dulu tidak ada isu Keristian nak guna kalimah Allah seperti sekarang ini? Kenapa baru sekarang? Jawapannya mudah sangat – utk mendapat “polical mileage”. Mari kita lihat apa kata Holy Bible ttg isu itu?

    Deutronomy 4:2.
    Ye shall not add unto the word which I command you, neither shall ye diminish aught from it, that ye may keep the commandments of the Lord your God which I command you
    ATAU PUN
    “…Every word of God is flawless; he is a shield to those who take refuge in him.
    Do not add to his words, or he will rebuke you and prove you a LIAR. ” …………….. Revelation 22:18.
    ATAU PUN
    Don’t add to his words, or he will rebuke you, and you will be shown to be a LIAR…….Proverbs 30:5

    Sekiranya tuan-tuan tidak faham bahasa inggeris minta tolong DGN org yg tahu utk menerangkan nya ye.LIAR ni maknanya PENIPU. Cuba tanya dengan paderi gereja sekiranya mereka MASIH percaya dengan kitab Holy Bible. Kenapa gagal utk faham amaran didalam kitab mereka sendiri? Kenapa bersusah payah nak tukar ayat God utk ditukar dan guna kalimah Allah ni? Lepas itu gunakan undang-undang melawan Kerajaan hanya untuk mendapat gelaran seorang PENIPU dari kitab mereka sendiri ke? Kalau mereka masih berdegil maka percayalah cuma seorang PENIPU sahaja yg akan percaya dengan PENIPU.

    Umat Islam Malaysia hendaklah menggunakan maklumat ini dengan sebaik mungkin !!!

    Reply to this comment
    • We are Christian

      Jul 21. 2013

      knapa 70an tda isu ini??? fikir la bodo… ingat skit ka ayat2 d dlm Bible untuk translate??? bodo!! org tda mkn babi saja yg tda pandai fikir… Islam Malaysia mmg dari dulu lgi ska nak timbul2 kan masalah… negara Islam lain mcm Arab tda jga steruk mcm kmu ni… hdu b’sma dlm 1 tmpat lagi… saling mengunjungi ke greja dan masjid lgi d negara lain…

      Reply to this comment
  5. alimedanbaru

    Jul 20. 2013

    Hoi Pas, mana pergi orang kamu, tak ikut serta buat bantahan ke, atau kamu semua dah dapat arahan drp Lim Kit Siang.. jangan masuk campur! Pas pondan agama!

    Reply to this comment

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE