PARADIGMA POLITIK BARU

Senarai Menteri Kabinet Baharu Penggal 2013-2018

AIDCNews- 15/05/13 – BERIKUT adalah senarai menteri bagi Kabinet baharu penggal 2013-2018 yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak:

Perdana Menteri:
DATUK SERI MOHD. NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK (UMNO)

Timb. Perdana Menteri:
TAN SRI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri:

(1) DATUK SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
(2) DATUK SERI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR – BERKUAT KUASA 5 JUN 2013)
(3) SENATOR DATUK SERI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) TAN SRI JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) DATUK SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6) NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7) DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)

TIMBALAN MENTERI:
(1) DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
(2) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

Kewangan
(1) MENTERI KEWANGAN I: DATUK SERI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
(2) MENTERI KEWANGAN II: DATUK SERI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(3) DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)

Pelajaran & Pengajian Tinggi
(1) MENTERI I: TAN SRI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II: DATUK SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(3) TIMBALAN MENTERI I: DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)

Dalam Negeri
(1) MENTERI : DATUK SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)

Pertahanan:
(1) MENTERI : DATUK SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)

Pengangkutan
(1) MENTERI : DATUK SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

Pelancongan & Kebudayaan
(1) MENTERI : YB DATO SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

Luar Negara
(1) MENTERI : DATUK SERI ANIFAH BIN AMAN (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)

Kerja Raya
1) MENTERI : DATUK FADHILAH YUSOF (PBB)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)

Kesihatan
(1) MENTERI : YB DATO SERI SUBRAMANIAM (MIC)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO SERI HILMI BIN YAHAYA (UMNO)

Belia Dan Sukan
(1) MENTERI : KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

Sumber Manusia
(1) MENTERI : DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna
(1) MENTERI : DATUK HASAN BIN MALEK (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

Perdagangan Dan Industri
(1) MENTERI : DATUK SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : HAMIM BIN SAMURI (UMNO)

Pertanian Dan Industri Asas Tani
(1) MENTERI : YB DATO SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

Sains Teknologi Dan Innovasi
(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

Sumber Asli Dan Alam Sekitar
(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air
(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)

Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah
(1) MENTERI : DATUK SERI SHAFIE BIN APDAL (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

Perusahaan, Perladangan Dan Komoditi
(1) MENTERI : YB DATO SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO NORIAH BINTI KASNON (UMNO)

Pembangunan Wanita, Keluarga
(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)

Komunikasi Multimedia
(1) MENTERI : DATUK SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

Wilayah Persekutuan
(1) MENTERI : YB DATO SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

Kesejahteraan Bandar, Perumahan & Kerajaan Tempatan
(1) MENTERI : DATUK ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : DATUK HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

Nota

1. Tiada wakil MCA dalam senarai kabinet yang baharu

2. Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, Datuk Seri Abdul Wahid Omar dan Presiden Transperancy International Malaysia, Datuk Paul Low Seng Kuan dilantik sebagai menteri penuh. Kedua-duanya yang bakal dilantik sebagai Senator akan memegang jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM).

3. Pengerusi Barisan Bertindak Hak Penganut Hindu (Hindraf) P.Waytha Moorthy pula akan dilantik sebagai Senator untuk memegang jawatan Timbalan Menteri di JPM.

4. Pengerusi Parti Progresif Penduduk (PPP) Pulau Pinang Datuk Dr J. Loga Bala Mohan dinamakan sebagai Timbalan Menteri Kesihatan.

5. Kementerian Pengajian Tinggi disatukan di bawah nama Kementerian Pelajaran. Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan ditukar nama kepada Komunikasi dan Multimedia. Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan kini dikenali sebagai Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan Kementerian Pelancongan pula kini Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

58 Comments

  1. songsang says:

    Dah jadi lumrah….orang bandar banyak menikmati kemudahan asas yang disediakan oleh kerajaan. Mereka tak pernah puas tak pernah terima kasih dan tak pernah bersyukur Nikmat tuhan kamu dimana kamu mendustakan. Golongan orang bandar lah yang banyak bergelumang dengan dosa basah dan kering….walhal golongan inilah yang menghidupkan rasuah dari segi wang ringgit hinggalah ke kebendaan. Golongan inilah yang menghancurkan harapan mak bapak dan ahli keluarga. Dalam sedar mereka hidup dibandar dengan kemewahan dalam tak sedar mereka menghancurkan pembangunan luar bandar.

    • nana says:

      ko nie mmg btol songsang. ko cube dok dkt bdr tgk blh hidup ke x? ko igt org duk bdr 2 semuanya mewah ke? mewah dgn hutang ko tau?!!! tau goyang kaki pstu mintk duit kt wakil rakyat buat kerja malas. cakap je pandai. haprak punya orang!!!! booooooooooo!!!!!!!

  2. songsang says:

    Tahniah tahniah tahniah….

    This is the time to menunaikan apa yang dijanjikan kepada rakyat.

  3. Malaysian says:

    Congrats to all.I am sincerely thankful for your victory. Please do your job regardless of anything and hopefully you will no longer discriminate. Whether or not they vote for you, for, once you are given a particular position, you owe the duty to the people to perform your part well. Earn the people’s trust again.I am sure you can do that much.Good luck and please SERVE THE PEOPLE AND NOT YOUR OWN POCKET.

  4. putera gemas says:

    tahniah kpd BN…kpd anuar dan angkatannya, jgn la pikir jd pm ni mudah, sesuka hati hasut org tukar kerajaan,, kerajaan yg sedia ada ni kita jaga bersama, bkn bergaduh sesma rakyat, jgn cari salah org,salah sendri xnmpk,,,tp hairan mane anwar dpt duit berjuta2 padahal skrg dia bukn menteri lg, sape yg sponser dia,,,
    sape disebalik anwar

  5. putera gemas says:

    tahniah kpd BN…kpd anuar dan angkatannya, jgn la pikir jd pm ni mudah, sesuka hati hasut org tukar kerajaan,, kerajaan yg sedia ada ni kita jaga bersama, bkn bergaduh sesma rakyat, jgn cari salah org,salah sendri xnmpk,,,tp hairan mane anwar dpt duit berjuta2 padahal skrg dia bukn menteri lg, sape yg sponser dia,,,

  6. jeffri says:

    Tahniah semoga dpt membendung gejala rasuah

  7. jeffri says:

    Tahniah di atas perlantikan menteri kabinet yg bru semoga tiada berlakunya penyelewengan dan rasuah d malaysia

  8. concerned researchers says:

    Harap-harap selepas ini Perdana Menteri akan mengurangkan pegawai-pegawai komiunkasi beliau yang sebahagian besarnya telah basi.

    Karakter tukang jaga artis berpangkat Datuk Seri mungkin boleh kembali kepada tugas asal dan tak perlu menjadi hamba abdi buta tuli. Jangan bodek tak tentu pasal lagi.

    Event organizer company Pasukan Komunikasi Nasional atau NCT harus dibubarkan. Penyangak NCT tidak menilai dan tidak tahu apa itu Janji DiTepati. Mereka hanya tahu salur dana kepada syarikat sendiri.

    Karakter seperti Azman Awaldin, gundiknya Jaqueline dan saudara O, harus disiasat kerana ada maklumat mengatakan kumpulan ini telah menggelapkan dana puluhan juta ringgit.

    Mungkin ada ramai yang tidak mempercayai tetapi fakta dan maklumat risikan tidak boleh ditepis lagi. Penyangak yang tikam Perdana Menteri dari belakang dengan Janji DiTepati harus diadili.

    Jika tidak percaya cuba audit aset dan pemilikan individu-individu yang disebut tadi. Jangan lupa mahligai diP.Pinang dan Australia negeri sejuk mainan biri-biri. Periksa juga siapa pengarah dan pengerusi syarikay sapu sana sini.

    Wahai bekas editor kanan berlagak penasihat memanda perdana menteri, jika ada perasaan malu dan harga diri, mohonlah maaf dan undurlah diri. Jangan khianati kepercayaan Perdana Menteri. Jangan bersekongkol dengan penyangak tak berperi walaupun gaji puluhan ribu diberi.
    Berundurlah secara terhormat jika masih ada maruah diri.

    Concerned Researchers

  9. Cozzibay Dickson says:

    Lepas Perhimpunan Agung UMNO tahun ni pasti ada rombakan kabinet lagi esp menteri pertahanan.

  10. nooraizam bte ismail says:

    tahniah buat PM ,harap-harap selepas PRU 13 ni, segala pemberian dan bantuan penuh dari pihak kerajaan akan ditapis sepenuh nya,bagi yang talam 14 muka tu, jangan buat muka tak tau malu pulak ya, sepatutnya kita ni harus pandai jadi manusia bersyukur, kesian PM kita bertungkus lumus menjadi pemimpin yang baik dan berwibawa, hargai lah jasa beliau.

  11. Tok Guru says:

    YA ALLAH MENANGKANLAH PAKATAN RAKYAT PADA PRU 14 !

  12. kuli batak says:

    apa yang korang dok bengap tanya pasal kekalahan BN kat semua bandar2 besar & pekan2 kat seluruh malaysia nie..jawapannya senang saja..siapa yang duduk di bandar?…siapa yang bekerja di bandar?..persoalan apa yang orang bandar nak dah dijawab oleh pengundi2 itu sendiri..korang pon boleh bayagkan siapa yang mengudi & siapa yang di undi..xkan dia nak undi parti kita kot..sah2 lah dia akan undi parti dia sndiri..orang dia tinggal di bandar..mengundi pon dibandar..tp org kita bekerja di bandar..mengundi balik kg..itu lah sebab utamanya mengapa terjadi hal nie..cuma persoalannya…kenapa jadi begitu sekali..jawapannya senang saja..buatlah lagi rumah yang mahal2 kat bandar tu..senang org dia nak beli rumah tu..sebab ekonomi dia yang pegang..org kita nak beli kete pon dapat beli kancil jer..org dia sia boleh pakai ferrari lagi..salah siapa ?..LU PIKIRLAH SENDIRI…

  13. lidi says:

    KJ elok jd menteri dlm negeri baru satu kepele dgn kpn keja kan sampah2 yg betimbun2yg tk puas hati.

  14. Lim Kit Malam says:

    Pengundi di bandar tak undi BN sbb kami tak tertarik dgn pembangunan. Semua seudah cukup. Cuma mau FREE saja. Semua mesti mau FREE maaa……

  15. Wafi says:

    wow dua orang kampong aku jadi menteri.
    Bangganya ^.^

  16. Roslan Jamulos says:

    Taniah atas perlantikan menteri dalam susunan kabinet. PM kena buat penilaian prestasi setiap 6 bulan jika prestasi x baik hanya penting diri sendiri tukar menteri dengan org lain yang lebih bagus. Tq

  17. mahen says:

    well done najib. I see u realise perpaduan kaum. Apply this in all your jabatan. The country will grow a step ahead .

  18. wa caya la sama najib,jgn kasi can sama cina,bukan ada undi

  19. hayenadeblue says:

    selalu menteri di JPM bijak2, kali ni ada seorang yg aku rasa kurang bijak, DSSK (tekalah). Pantau betul2 ape yg dia nk buat nanti.

    YB DATO DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH pulak, tugas memimpin ni lg berat dr tugas pensyarah. Jangan ponteng mcm biasa buat time mengajar dulu, sudahlah.

    Anyway, tahniah dua2 org ni.

  20. Tebuan Rimba says:

    harap PM tumpukan kpd kawasan2 yg bagi kemenangan jer…tak payah lah nak tolong atau nak pujuk mereka yg tak kenang budi…sampai bila pun mereka tak akan berterima kasih……

    • itsme says:

      especially kelate..

    • Srikandi Melayu says:

      I aggree with u….lupakan je la kelantan tu. dah dorang rela hidup dlm negeri mundur kita biarkan je la. yg penting fokus utk merampas semula P.Pinang (i hope still can) dan Selangor (InshaAllah jika Melayu bersatu)

    • anti org bodoh says:

      kelantan miskin? betol ke? pernah pegi sana tgk sendiri? ke g shoping pengkalan kubor atau g melawat org sakit je kt HUSM? ke gi kursus 2,3 hari kerajaan hntr?
      klu nk bercakp soal maju x maju aku nk ajak bercakap berdepan, tulis kt sini xde feel, itu pun klu ada mkhluk2 sini yg mulut gatal berani sahut cabaran aku ni la..cuma mcm ni la utk beri sikit pencerahan pd otak otak karat pejuang melayu hidup melayu yg sentiasa layu di bwh parti melayu ni

      dikelantan ada hasil byk, balak, tanah, bijih, dan yg paling panas petroleum, ini hasil negara kami, dan kerajaan pusat mengutip hasil2 ini dri negara kami, contoh royalti minyak,..pusat ambil royalti, dan dlm perjanji tun abdul razak, petronas dn MB kelantan petronas perlu beri royalti 5 % pd kami…skg dh berpuluh tahun kamu ambil hasil dri negara kami 1 sen x beri royalti kemudian kamu bermegah dgn kekayaan kamu tu kemudian kamu tuduh kami miskin….dan kamu umno, pejuang melayu, negeri yg mana paling ramai melayu islam? kelantan 99% adalah melayu islam…dr segi peruntukan, pusat tarik balik byk peruntukan hngga negeri tepaksa kuarkan bajet sendiri…siapa kamu utk nafikan hak rakyat malaysia? kamu hidup ats hasil rakyat, dn jawatan kamu diberi oleh rakyat, tp kamu himpit dn bls dendam pd rakyat sbb x sokong kamu..kami rkyat kelantan tidak lapar pd pembangunan sbb kami percaya kerajaan komunis yg xde agama pun bangunan pesat dn maju, pd kami kami perlukan pembangunan bersama islam…contoh aku bri di sini,,.tesco d kelantan 1 1 nya shoping mall yg guna tulisan jawi, tidak guna credit kad, hya terima cash, kan kelantan antara beri untong terbanyak pd tesco, dn org kelantan ni la yg kamu semua tuduh miskin dn kolot, tesco x jual arak, kami xde disco pub, (kecuali dr tv perdana tv3 yg tuduh). kami ada aset sendiri tanpa hutang, tanah,rumah bangla, perniagaan dimiliki oleh org melayu islam, masjid kami penuh dgn kuliah, penyokong bola kami memenuhi masjid KL dn negeri lain jika ada pertandingan, kami solat tepi2 jalan, kami bangga….dn kerajaan kami antara pembayaran hutang paling baik kt pusat, dan kerajaan kami tidak defisit spt pahang d negeri lain yg kononnya kaya raya dn maju bengunan cecah planet marikh nuh…..

  21. Lim Lynn says:

    Memang dijangkakan Red Bean Army dah datang ke AnwarAidc

  22. Syedbasir says:

    Tahniah atas perlantikan kabinet baru harap dapat menjalankn tugas ngan lebih cekap n telus cuma ada satu kemuskilan kenapa hindraf d beri tm jpm apa fungsi dia kat sana nak buat kecuh lg ke…wakil mic dah ada untk apa lg wakil hindraf…x faham la blh sesiapa tlg jelaskn….kepada DT Zahid kami harap masalah yg melanda negara sekarang dapat d tangani segera ngan apa cara sekali pn….jangan biarkn beruk bermaharajalela…ok tahniah sekali lagi….

  23. Msg says:

    Good cabinet team combination .PM done A good job. Congratulation

  24. hayenadeblue says:

    wakil india lg ramai dr cina ? syabas la PM. kita buy chinese last

  25. ron95 says:

    1 malaysia baru!

  26. Hh says:

    Ahli Hindraf jadi menteri… Oh no

    • Lim Kit Siang says:

      Haiya..ABg Najib..Hindraf ada,Borneo ada…Cina Semenanjung…kasi canla..xmau bkira lee…kita satu Malaysia maaa..haiya Abg Najib’a..adik bradik maaa..1 Malaysia..xmau marah2 la…

  27. Din Zaman says:

    Kementerian Penerangan tak ada pun

  28. rasid says:

    wakil Gerakan Parlimen P151 Simpang Renggam Liang Teck Meng tak disenaraikan ke?..Bagi le peluang orang kampung aku

    • Lim Kit Siang says:

      1 Malaysia xmau kasi haiya…Abg Najib suda mara le..xpe nnti wa kasi dia jd Menteri,wa jd PM..5 tahun saja maaa..

  29. allan says:

    Elokla tu. Dah x nak sokong bagi jawatan utk apa? Cuma klu boleh biarlah satu menteri sorang. Bnyk lg senarai ahli parlimen yg boleh dilantik jd menteri.

  30. dnlmhd says:

    Sebenarnya,kuasa menteri bergantung pada akta/peraturan/dan yang sewaktu dngnya.Dia x boleh ikut kepala dia.Penguatkuasaan tidak dapat dilakukan sekiranya tiada peruntukan undang-undang dalam kes-kes tertentu.Sebarang pindaan/pengubalan/kelulusan hanya dilakukan diparlimen dan sesetengahnya memerlukan sokongan daripada majoriti 2/3 ahli Parlimen.Contohnya : persempadanan semula memerlukan majoriti 2/3.Sekian.

  31. basry says:

    Setuju Zahid Hamidi dilantik sebagai Menteri Kementerian Dalam Negeri menggantikan Hishamuddin sebab Zahid nampak lebih tegas.
    Cuma berharap lepas ini, Datuk Zahid dapat kurangkan hobi meronda dengan motor besarnya..biarlah tugas tersebut dilakukan oleh anggota-anggotanya sahaja.

  32. Shun Nazz says:

    maaflah…sy cma btnya…siapa menteri penerangan??

  33. Anwar Ibrahim says:

    Macam mana nama aku tak masuk ni? Mengapa dibiarkan pengundi hantu memilih barisan kabinet? Mentang2 aku ini lulusan ijazah am Pengajian Melayu. Patutnya aku jadi PM.

    • Lim Kit Siang says:

      Janganlah macam tu,kau kan dah janji nak bagi aku jadi PM, aku bkn Melayu..tp aku kan Islam…
      Ko jadi menteri Jalan Raya dan Festival,kau kan pndi tarik pengunjung dan suka beraarak atas jalan…

  34. naw says:

    Dtk Zahid Hamidi jelas dapat memotong steam puak2 pendahaka jalanan yang masih tidak sedar diri dan merana kerana kalah dalam PRU13. Mungkin Anwar Ibrahim dapat mengisi kekosongan jawatan untuk Menteri Perumahan & Kerajaan Tempatan kot…atau ganti dengan Dtk Rohani Abd Karim sebagai Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga…kahkahkah.

  35. taufan says:

    BN kalah banyak di kawasan Bandar?? Apa kehendak orang bandar??

    Kalau nak kata pembangunan, rasanya ianya lebih baik dari kawasan luar bandar. YB Rahman Dahlan??

    Perjuangan orang bandar adalah nilai-nilai Universal- Efisyen, Anti Rasuah, Kemajmukan, Keselesaan kehidupan dll yang dekat dihati dan pemikiran mereka, Ab Rahman Dahlan??

    • ATOK SEJARAH says:

      org bandar tak sodar diri…. dah dibagi kemajuan menyombong plak….. xmengonang budi….. satu lg kek bandr ni ramai cino….. cino ramai plak yg nak sokong kominis tu….. jadinyo byklah ketewasan bn kek bandar…

    • backdoor says:

      maaflah ye nak komen sikit…aku dah muak dgn orang cakap bahawa rakyat nak kurangkan rasuah lah ape lah…tapi mesti lah ingat seeffictive mana pun pencegahan rasuah yang di buat oleh kerajaan tetapi ia tetap belaku juga…yang di salah kan tetap kerajaan…memang aku fed-up sebab benda2 mcm ni sebenarnya datang dari kesedaran sendiri…jujur lah pada diri sendiri…semua tahu majoriti yang membuat business banyak yang memberi atau pun menerima, bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi…nak sebut kaum mana yang suka buat benda ni nanti melenting pulak katanya racist, so, fikirlah kaum yang mana yang selalu mendapat keuntungan dengan cara ini tapi itu lah hakikat yang pahit yang terpaksa kita semua telan….jangan lah pulak menganggap pihak pembangkang tu juara anti-rasuah, tengok muka sekor-sekor pun dah tahu apa warna-warna kelam kelabunya…

  36. Pusing2 says:

    Elok dah Zahid Hamidi gantikan Hisham sebagai Home Minister. Tapi Hisham sebagai Menteri Pertahanan??? Acting Transport Minister??? OMG… I really need fresh air… :[

  37. Maryam Shah says:

    Setuju dgn perlantikan Dato Ahmad Zahid bg menggantikan Hishamuddin.

  38. sman says:

    Nampaknya si mata sepet ketandusan wakil didalam kabinet,syabas kerana PM Najib sudah faham dgn realiti politik tanah air sekarang.Usah di rajuk pada yg taksudi,cari lain sebagai pengganti.Mereka kenlah mencari jawatan menteri dalam organisasi demo jalanan dan di harap Dr.Zaid dgn kerjasam KP dan TKP tahu apa yg perlu di lakukan bagi membenteras ‘samseng’ jalanan

    • Lim Kit Siang says:

      Aku sbg Lim Kit Siang pun terasa..ptut bg pluang kami jadi Menteri..Abg Najib jgnlah bekira…kita satu Malaysia maaa

Leave a Comment

 

— required *

— required *