PARADIGMA POLITIK BARU

Siapa MB Baru Selangor, Khalid, Azmin Atau Calon PAS ?

AIDCNews – 06/05/13 – Siapakah bakal menjadi Menteri Besar (MB) baharu kerajaan Pakatan di Selangor, adakah masih mengekalkan Tan Sri Khalid Ibrahim, ADUN Pelabuhan Klang, atau Azmin Ali, ADUN Bukit Antarabangsa atau memilih salah seorang calon daripada Pas ?

Pertanyaan ini dibuat kerana senerio yang berlaku pada Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU 13) berbeza dengan senerio pada Pilihanraya Umum ke-12 (PRU 12).

Pada PRU13, DAP dan Pas sama-sama mengikat kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam jumlah yang sama banyak, iaitu DAP 15 dan Pas 15, sedangkan PKR mendapat 14 kerusi DUN.

Sedangkan pada PRU12, calon daripada PKR sewajarnya layak menjadi MB kerana kedudukan kerusinya mengatasi daripada parti kompenan lain. PKR 15, DAP 13 dan PAS 8.

Abdul Khalid dilaporkan Mstar berkata siapa bakal calon MB baharu akan diputuskan melalui mesyuarat Pakatan.

Keputusan itu akan diketahui dalam masa seminggu apabila pucuk pimpinan PR mengadakan mesyuarat bagi memutuskan mengenai perkara itu.

“Soal pentingnya, bakal calon MB diputuskan pimpinan PR mesti diterima dan diperkenan Sultan Selangor (Sultan Sharafuddin Idris Shah),” katanya pada sidang akhbar di kompleks kediaman Exco Selangor di Shah Alam, Isnin.

Berikut senarai ADUN Pakatan Selangor :

Calon DAP

1. N.04 – SEKINCHAN : NG SUEE LIM

2. N.22 – TERATAI : TIEW WAY KENG

3. N.28 – SERI KEMBANGAN : EAN YONG HIAN WAH

4. N.31 – SUBANG JAYA : YEOH TSEOW SUAN

5. N.34 – BUKIT GASING : RAJIV A/L RISHYAKARAN

6. N.35 – KAMPUNG TUNKU : LAU WENG SAN

7. N.44 – SUNGAI PINANG : TENG CHANG KHIM

8. N.06 – KUALA KUBU BAHARU : LEE KEE HIONG

9. N.27 – BALAKONG : NG TIEN CHEE

10.N.30 – KINRARA : NG SZE HAN

11. N.36 – DAMANSARA UTAMA : YEO BEE YIN

12. N.52 – TELUK DATUK : LOH CHEE HENG

13. N.47 – PANDAMARAN : TAN POK SHYONG

14. N.56 – SUNGAI PELEK : LAI NYUK LAN

15. N.48 – KOTA ALAM SHAH : GANABATIRAU A/L VERAMAN

Calon PKR

1. N.16 – BATU CAVES : AMIRUDIN BIN SHARI

2. N.19 – BUKIT ANTARABANGSA : MOHAMED AZMIN BIN ALI

3. N.25 – KAJANG : LEE CHIN CHEH

4. N.37 – BUKIT LANJAN : WONG KEAT PING

5. N.40 – KOTA ANGGERIK : YAAKOB BIN SAPARI

6. N.43 – SEMENTA : DAROYAH BINTI ALWI

7. N.11 – IJOK : IDRIS BIN AHMAD

8. N.14 – RAWANG : GAN PEI NEI

9. N.32 – SERI SETIA : NIK NAZMI BIN NIK AHMAD

10. N.41 – BATU TIGA : RODZIAH BINTI ISMAIL

11. N.33 – TAMAN MEDAN : HANIZA BINTI MOHAMED TALHA

12. N.46 – PELABUHAN KLANG : ABD KHALID BIN IBRAHIM

13. N.49 – SERI ANDALAS : XAVIER JAYAKUMAR A/L ARULANANDAM

14. N.50 – SRI MUDA : MAT SHUHAIMI BIN SHAFIEI

Calon Pas

1. N.02 – SABAK : SALLEHEN BIN MUKHYI

2. N.17 – GOMBAK SETIA : HASBULLAH BIN MOHD RIDZWAN

3. N.20 – LEMBAH JAYA : KHASIM BIN ABDUL AZIZ

4. N.23 – DUSUN TUA : RAZALY BIN HASSAN

5. N.26 – BANGI : MOHD SHAFIE BIN NGAH

6. N.29 – SERI SERDANG : NOOR HANIM BINTI ISMAIL

7. N.38 – PAYA JARAS : MOHD KHAIRUDDIN BIN OTHMAN

8. N.15 – TAMAN TEMPLER : ZAIDY BIN ABDUL TALIB

9. N.18 – HULU KELANG : SAARI BIN SUNGIB

10. N.21 – CHEMPAKA : ISKANDAR BIN ABDUL SAMAD

11. N.42 – MERU : ABD RANI BIN OSMAN

12. N.53 – MORIB : HASNUL BIN BAHARUDDIN

13. N.45 – SELAT KLANG : HALIMAH ALI

14. N.51 – SIJANGKANG : AHMAD YUNUS BIN HAIRI

15. N.54 – TANJONG SEPAT : MOHD HASLIN BIN HASSAN

14 Comments

  1. Azmen says:

    Klau otak dah negative pasti hatinyer busuk. Ini fakta.

  2. mega platinum says:

    Hah..padan muka! Tak nampak lagi ke melayu
    akan terus “me-LAYU”? suruh pilih BN xnak. Pilih yg huru hara.. elok sangat lah ‘org2 cerdik’ melayu ni..

  3. itairus says:

    PAS dan PKR jadi bahan bakar untuk Rocket naik ke angkasa… tp depa masih tak buka mata atau lebih tepat pejam mata, pekakkan telinga, buta mata hati dan jiwa…

  4. anak melayu jati says:

    Betapa melayu sendiri yg mgaku islam lebih rela menggadai maruah agama dan bangsa atas nama perjuangan
    kononnya…tidak sedar bangsa sendiri diperkudakan demi agenda tersendiri DAP.. belajarlah sejarah pakatan hancur kan rakyat..cukup2 sudah memecah belahkan bangsaku..

  5. Anonymas says:

    MB ada sorang, timbalan MB akan ada 2 orang. MB dari PAS akan diapit rapat oleh wakil DAP dan PKR. Tak bolehlah dia nak tegakkan Islam

  6. cikubing says:

    Kedudukan melayu terancam di selangor? Bukan org melayu sendiri ke yg pilih? Redha jelah dan mohon Allah pelihara islam di selangor.

  7. lebah says:

    Kita tengok lepas ini, PKR pasti nak berebut jawatan MB dari PAS..jangan percaturan tu tak sudah sampai 5 tahun gamaknya..Tapi aku sokong dari PAS dan kita yg kuat agamanya..tgk DAP boleh manipulasi atau tidak..

    • Ambo says:

      Saudara Lebah…siapa yang memegang jawatan MB tidaklah begitu penting. Sekiranya jawatan ini diberi kepada PAS sedangkan porfolio lain spt kewangan, pendidikan, pembangunan tanah, infrastuktur dan industri dipegang olih DAP, adakah mereka ini akan menjaga kebajikan dan kemakmuran Bumiputra di Selangor?….Kita tak mahu MB diatas nama shj tetapi kuasa ekonomi ditangan org lain…..

  8. Lim Lynn says:

    Kemungkinan mereka akan pilih MB macam Khalid yang suka tutup mata tentang berjudi, arak di Pasar Mini, rumah urut China Doll issue.

    • anonymous says:

      Mungkin juga tidak, bila kerajaan negeri dengan MB yang baru diheret ke mahkamah atas dakwaan menipu dalam manifesto 2008 nanti, senang-senang MB yang baru kata itu manifesto PR semama Khalid menjadi MB. Sekarang sudah tukar MB yang lain, jadi PR boleh cuci tangan dalam isu manifesto bukan janji tu. Apaepun kita tunggu pengumuman mereka seminggu lagi.

      Segala-galanya bila PR yang memerintah, keputusan dibuat dengan lembab dan lambat…. nasib korang la penduduk Selangor.

  9. pejuangmelayuislam says:

    MELAYU…..meLAYU….MELAyu…apo nak jadi dgn melayu hari ni…org sedang membuat perancangan utk menghancurkan melayu dan islam….masih tak sedar2..dahlah gitu, bersekongkol pulak dgn puak itu utk memusnahkan bangsa sendiri…inilaah yg digelar sikitol perosak agama,pengkhianat bangsa dan, petualang negara…MelaYU sprt inilah yg sepatutnya terlebih dulu dihapuskan dr muka bumi ini sebelom puak2 cauvinis tu..

  10. Anonymous says:

    Yeay, akhirnya PAS berkuasa di Selangor dan bakal melantik seorang MB dari kalangan mereka untuk jadi MB. Ha, tunggu ape lagi… bila nak laksanakan hudud dibumi Haron Din tu? Jangan cakap je pandai lepas ni….!!!!!!!!

    • ron95 says:

      saper nak PAS bro, tgk je majoriti menang DUN suma anjing-anjing DAPigs!
      ada kemungkinan desas desus bahawa mereka merancang untuk meminda
      undang2 Tubuh Kerajaan Selangor supaya MB dikalangan anjing DAPig chauvinist
      suwey ni bakal dilantik… kalau camtu kedudukan melayu dan bumiputra seperti
      kita akan terancam!

      • anonymous says:

        MB Selangor bakal dari kalangan Cina? Bagus jugak… asalkan bukan UMNO yang ubah perlembagaan negeri Selangor tu. Biar Melayu dalam PAS & PKR bukak mata sikit bahawa kedudukan Melayu begitu mudah dirobek bila Melayu sendiri tak bersatu.

Leave a Comment

 

— required *

— required *