Lebih 2 Kali Anwar Dikesan Bersemuka & Berbual Dengan Misuari

AIDCNews – 10/03/13 – Lebih dua kali, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar bersemuka dan berbual melalui telefon dengan pengasas MNLF (Barisan Pembebasan Kebangsaa Moro), Nur Misuari, lapor mymassa dan di mana pertemuan dan perbualan itu dikesan sebelum menjelangnya pencerobohan pengganas di Lahad Datu Sabah pada 9 Februari.

“Semasa insiden di Lahad Datu hujung bulan lepas, Anwar sekali lagi bercakap dengan Nur Misuari di mana dilaporkan mereka membuat ketetapan yang sama iaitu “Menafikan” perundingan mereka.

“Namun, Kerajaan Filipina melalui agensi keselamatan mereka mengesahkan hal tersebut, “lapornya.

Menurutnya, pada penghujung tahun 2012, Anwar turut menghantar wakilnya, Tian Chua, ke Filipina untuk menemui pihak-pihak tertentu, di mana Naib Presiden PKR dan orang kuat SUARAM (Suara Rakyat Malaysia) tidak pernah menafikan kehadirannya ke negara tersebut.

“Anwar telah bertandang ke Lahad Datu pada bulan Oktober, 2012 dalam tempoh yang lama. Anwar juga singgah di Tawau dalam tempoh yang lama dalam bulan Oktober itu.

“Semasa Anwar menunggu Lajim Ukin yang tidak datang-datang, Anwar direkodkan bertemu dengan orang-orang Suluk di Lahad Datu, yang diaturkan oleh Ketua PKR Sabah, Tamrin Jaini.

“Anwar sudah tidak boleh mengelak, kerana rekod-rekod pertemuan dan perbualan mereka telah dikesan,”lapornya lagi.

Dalam posting terbaru Mymassa hari ini, blog itu mendedahkan salah satu pertemuan Anwar-Misuari dikesan pada 17 Julai 2012, di mana gambar rakaman pertemuan itu turut didedahkan oleh twitter penyokong PKR, AICMalaysia.

“Bersambung gambar pertemuan Anwar yang lain selepas ini…,”lapor Mymassa.

Philippines Daily Inquirer, pada 1 Mac menamakan Anwar Ibrahim sebagai ‘faktor luaran’ yang berkomplot dengan pihak anti kerajaan Filipina menghasut waris kesultanan Sulu untuk menuntut Sabah.

Nur Misuari berpegang tangan dengan Sultan Jamalul Kiram III

Nur Misuari, dinamakan The Philippine Star sebagai tokoh anti kerajaan Filipina yang bertanggungjawab menghasut ‘Sultan Sulu’, Sultan Jamalul Karim III supaya menceroboh Lahad Datu untuk melaksanakan misinya itu.

Asree Sug, dari bangsa Tausug telah mendedahkan di facebooknya, selepas Januari 2013, Nur Misuari menyatakan secara terbuka sokongannya terhadap Anwar Ibrahim di Malaysia di mana pada 3 Januari, Misuari dan MNLF telah mengadakan pertemuan di Pulau Jolo untuk membincangkan strategi tersebut.

“Mendapatkan sokongan dari Tausug Pergunungan untuk menghadapi pemerintahan MILF (Barisan Pembebasan Islam Moro)-Filipina yang bakal mentadbir Sulu Mindanao yang tidak mereka persetujui.

“Mendapatkan sokongan dan saranan Tausug bersetuju menghadapi Malaysia untuk mendapatkan semula Borneo Utara, cara tuntutan dibuat dan siapa yang akan ditabal sebagai Sultan Sulu,” kata Asree Sug tentang dua resolusi pertemuaan Misuari-MNLF di Pulau Jolo itu.

Menurut Asree, Nur Misuari menyokong perjuangan politik Anwar di Malaysia dan mengharapkan agar Ketua Umum PKR itu bakal dinobatkan menjadi Perdana Menteri ke-7 selepas Pilihanraya Umum ke-13.

“Saya mendapat berita bahawa MNLF dan Nur Misuari sedang memerhatikan keadaan politik di Malaysia… kemungkinan, Nur Misuari sedang mendoakan kemenangan buat sahabat karibnya DS Anwar Ibrahim untuk mendapat kemenangan pada PRU-13.”

Blog tausug mengambarkan kehebatan Misuari sebagai tokoh yang dapat mengawal Ustaz Habier Malik, komendar MNLF dan Radulan Sahiron, pengasas Abu Sayyaf dan mampu memberi arahan kepada kedua-dua itu untuk melaksanakan arahannya.

“Prof Nur menyedari kelebihan yang ada pada Sulu yang memiliki pelbagai kumpulan yang tidak bersatu seperti puak Ustaz Habier Malik, Radulan, Abu dan beberapa kumpulan tersisih lainnya, masih boleh digunakan untuk kempen perang pada bila-bila masa,”dedahnya.

Mynewshub mempertikaikan penggunaan senjata yang digunakan oleh pencerobohan di Lahad Datu sedangkan kenyataan Presiden Filipina, Benigno Aquino memaklumkan Sultan Jamalul Kiram III tidak mempunyai kemampuan kewangan untuk membiayai operasi sedemikian.

“Aquino dilaporkan berkata, Jamalul Kiram perlu membelanjakan sekurang-kurangnya 100,000 Peso (RM7,611) sekiranya mahu menyewa satu bot besar bagi membawa pasukannya ke Lahad Datu

“Beliau berkata, keluarga Kiram menggunakan dua bot besar dan sebuah bot laju untuk membawa pengikut mereka ke Sabah. Justeru dari mana mereka mendapat wang yang banyak untuk menyewa bot-bot berkenaan?,”soal laman itu.

Sumber memberitahu Mynewshub.my, antara senjata milik pengganas yang dikesan di Lahad Datu ialah;

M-16

M-14 – Rifle untuk penembak tepat

Light Machine Gun – LMG

General Purpose Machine Gun – GPMG

M203 – grenade launcher

AK47

Rocket Propelled Grenade – RPG (Anti kereta kebal)

Bom tangan (dipercayai dimiliki kumpulan berkenaan)

LMGfncm16m14_dmrGPMG

“Kemampuan memiliki senjata untuk penembak tepat adalah antara yang paling memeranjatkan.

“Ini kerana rifle penembak tepat yang paling murah pun dikatakan berharga RM60,000 satu unit.

Malah ada yang mencecah harga RM200,000 ke RM300,000 dan sehingga lebih RM1 juta (jarak tembakan melebihi 5 kilometer).,” lapor laman itu lagi.

Perkara sama turut dibangitkan oleh blogger mummyrokiah yang berpendapat tanpa tajaan pihak tertentu ‘Sultan Sulu’ tidak mampu menampung operasi serangan di Lahad Datu itu.

“Persoalan yang sedang bermain di minda kita hari ini ialah bagaimana seorang ‘Sultan’ yang merempat dan tak sedar diri ini boleh mendapat dana yang begitu banyak untuk menghantar lanun untuk menceroboh Sabah?

“Jika beliau sedar beliau sedang berada di pintu kubur maka untuk siapakah perjuangan beliau ini? Untuk mendirikan ‘Kesultanan Sulu’ hampir mustahil berlaku atau Jamalul menjadi ‘proxy’ Mr X yang ingin mengulingkan Kerajaan DS Najib di Malaysia,” soal blogger itu.

22 Responses to “Lebih 2 Kali Anwar Dikesan Bersemuka & Berbual Dengan Misuari”

  1. ron95

    Mar 13. 2013

    senjata yg digunakan pengganas kiram 3 suku (ikut gambar)
    -M246 SAW (Semi Automatic Weapon) byk digunakan diseluruh dunia.
    -FN FAL (lebih dikenali sebagai L1A1 di negara kita) senjata ini pernah
    digunakan oleh MNLF & MILF yg disumbangkan oleh Muammar Ghadafi
    presiden Libya ketika itu.
    -M16 (pernah digunakan oleh negara kita sebelum digantikan oleh AUG Styer dan
    kini digantikan dengan M4A1) senjata yg dirampas pihak kita adalah versi Mark 3
    2008. Lagipun M16 ini juga digunakan MNLF & MILF dan pengganas Abu Sayyaf walaupun ia agak usang.
    -M14 EBR atau M14 EQBR – senjata yg banyak digunakan oleh penembak tepat
    (marksman) terutamanya tentera US Marines Corps dan US Army Rangers Amerika.
    begitu juga dengan tentera Filipina. Walaubagaimanapun senjata yg dirampas oleh
    pihak keselamatan kita tidak mempunyai scope attachment. Ataupun ia adalah buatan sendiri walaupun ia tidak lah secanggih M14 yg orginal.
    -MG36 LMG (Light Machine Gun) senjata berat yg paling efektif. Mampu menembak pesawat musuh dengan ketepatan 100 meter dan pertahanan kubu yg berkesan.
    Tak hairanlah kenapa pihak keselamatan kita terpaksa mengunakkan pesawat mengebom pertahanan kubu musuh sebelum askar dan polis dapat menyerbu kubu pengganas ini kerana mereka memiliki senjata berat seperti ini.

    Reply to this comment
  2. WakKang

    Mar 13. 2013

    Sudah terang ….tak perlu bersuluh lagi, Anwar Ibrahim adalah dalang utama pencerobohan bumi Malaysia oleh lanun-lanun dari Filipina ini.
    Pihak keselamatan harus menyiasat sedalam dalamnya dan buru mereka ini sehingga kelubang cacing sekalipun. Kita tahu siapa lanun yg diperalat. namun yg pasti rakyat nak tahu siapakah pembelot dan penderhaka negara ini??? …yg telah menyebabkan ramai anggota keselamatan terbunuh??? ….kita nak mereka dihukum setimpal!!!!

    Reply to this comment
  3. kadokteknologik

    Mar 12. 2013

    senjata itu dibeli dengan guna duit tabung papabelalai bernilai rm80billion diperam sejak jd mentri kekwangan

    Reply to this comment
    • WakKang

      Mar 13. 2013

      Syak! Semua orang memang syak!
      Kerajaan harus siasat harta Anwar Ibrahim yg terkenal sebagai pelopor budaya politik wang semasa dlm UMNO dan kerajaan. Jika terbukti dia mengumpul harta secara tidak sah, dia harus diheret kemahkamah!

      Reply to this comment
  4. HAMSOR

    Mar 11. 2013

    mana Al-Madani?? kalau citer bapak Saiful kata Sodomi II adalah konspirasi pandai lak nak bagi komen

    Reply to this comment
  5. Anonymas

    Mar 11. 2013

    Cilake punya DSAI membiayai terrorism. Ini dah tahap cerita Hollywood! Bukan sekali jumpa, tapi 2x! Dan dalam perbincangan mereka dibincang mengenai ‘Siapa Sultan’

    Hello CIA, FBI, Interpol, arrest this man! He’s the ringleader and funder of regional SEA terrorism! Send in your ‘Splinter Cell’ agents!

    Reply to this comment
    • usin lempoyang

      Mar 11. 2013

      mana mungkin CIA, FBI nak tangkap sama ini pengkhianat! Mereka adalah ‘pelindung’ ini pengkhianat!..mana mungkin ini pengkhianat punya banyak wang…bayar sana bayar sini..kalau bukan dari sekutu cia dan yahudi nya!! Tapi Allah maha Kuasa..bapak pengkhianat macamana pun..tidak akan menang di bumi Malaysia tercinta..Pengkhianat akan tersembam jatuh penuh penghinaan..selepas pru-13..yakin lah. Kita sudah tak sabar nak terajang ini pengkhianat..cepat lah PRU-13..!!

      Reply to this comment
      • ron95

        Mar 11. 2013

        tak payah nak harapkan Uncle Sam tu.
        Dia sendiri talam dua muka begitu juga dengan sekutunya.
        Kita kena ingat orang dalam kerajaan Filipina juga main peranan
        dalam pencerobohan pengganas Lahat Datu ni.
        Sedangkan pemberontakan Arab Spring seperti Syria, Mesir
        dan Libya dapat sokongan kewangan dari negara2 Arab
        yg pro-Barat, ini pulak negara kita yg kecil ni. tak terkecuali
        dari sasaran proksi2 Barat yg mahu menguasai kepentingan
        negara kita. Jadi saranan Tun. M supaya mempertingkatkan
        bajet pertahanan negara amat aku sokong sekali.

        Reply to this comment
    • WakKang

      Mar 13. 2013

      CIA, FBI takkan tangkap Anwar kerana dia adalah proksi mereka diAsia!! Tugas Anwar adalah menghuruharakan Malaysia dan mencetuskan konflik antara Malaysia dan jiran jirannya, membuka ruang kepada pihak Barat terutama puak zionis Amerika untuk mencampuri urusan negara kita dan menjajah kita secara tidaklangsung!

      Reply to this comment
  6. Lim Lynn

    Mar 11. 2013

    Reply to this comment
    • ron95

      Mar 11. 2013

      aku dapati bahawa m14 yg digunakan pengganas kiram 3 suku ni bukan buatan US tetapi dibuat secara sendiri ( custom ) lagipun m14 ni byk dibuat di Filipina. militan-militan di sana juga guna senjata ini walaupun ia tidak la secanggih m14 buatan US yg byk yg dinaik taraf seperti m14 eqbr dan m14 dmr serta m14 versi macmillian tactical yg lebih canggih.

      Reply to this comment
  7. ron95

    Mar 11. 2013

    hebat jugak senjata- senjata pengganas kiram 3 suku beli ni. mana diorang dapat duit ni ek? senjata seperti m14, fn fal 1, H&K M11a1 dan PKP bukan murah harganya. klu pengganas ada m14, ATM dan PDRM telah merampas senjata semasa op daulat m14 ni tiada scope attachment, begitu juga m16 pengganas ni guna ia adalah versi Mk.3 tahun 2008 yg sering digunakan oleh US Army Balikatan dalam operasi-operasi mereka di Filipina. Jadi maksudnya disini macam mana pengganas Sulu boleh dapat senjata-senjata moden seperti ini?. Sedangkan MNLF dan MILF hanya mempunyai senjata -senjata seperti AK’s dan M-16 tahun yg pernah digunakan ATM tahun 70an untuk memburu komunis pada ketika itu sudah amat ketinggalan zaman.

    Reply to this comment
  8. Lim Lynn

    Mar 11. 2013

    Reply to this comment
  9. pejuangislammelayu

    Mar 11. 2013

    Bodoh sgt ker rakyat msia sebgimana anggapn pengkhianat aljuburi ni sehingga tak boleh nak fikir ape maksud trsirat diseblik nyanyian kataknye tu…maksudnye cukup jelas, dan dia sendiri mmbuka pekung dgn brnyanyi sprt itu…apa tidaknye..perbuatan menyanyikn lagu tu jelas menunjukn dia tahu insiden LD akn brlaku sbb dia yg merancang brsama raja sos tiram dn misuari tu.. nak sorok ape lagi, bhn bukti dah bnyk..rakyat amat brharap pengkhianat negara, petualang bangsa dn perosak agama ini dinyahkn dr muka bumi msia ni…yg sgt2 brhajat nak jd PM tu..,biar sikiram sos tiram tu ambil dia jd PM , tianchua goblok tu jd penasihat agamanye…

    Reply to this comment
  10. Bro Jinggo

    Mar 11. 2013

    wa baru nk buat posting AIDC kena hack… alhamdullilah sudah kembali pulih sediakala nampaknya….

    terima kasih bro..dah pulih semula..AIDC

    Reply to this comment
  11. Lim Lynn

    Mar 11. 2013

    Reply to this comment
  12. skodeng

    Mar 11. 2013

    sebelum tragedi di lahat datu, anwar dah menyanyi2… seronoknyer hati..
    bila tragedi berlaku.. dikatakan sendiwara… bahlol orang2 yang bercakap mcm tu..
    pengkhianat negara yang pentingkan diri sendiri… giler kuasa nak jadi PM, sanggup
    jadikan negara, bangsa, agama, rakyat malaysia.. sebagai mangsa…
    tanya sama anwar, nape jumpa misuari? nanti jwb anwar.. nak jual sabah….
    aku tngok muka anwar pun dah tak ada aura… dah kelam , tak ada cahaya…

    Reply to this comment
  13. aljuburi

    Mar 11. 2013

    harap kita akan dapat bukti yang sahih bagi mendakwa aljuburi for TREASON. TERNYATA ALJUBURI LAKNATULLAH ADALAH BAPA SEGALA SETAN.

    Reply to this comment
  14. penyokong BN

    Mar 10. 2013

    saya mendapati saudara azree tausug-global ini lebih kearah SSDI dan terarah kepada MILF bukan MNLF. SSDI ini lain dengan MNLF. Sultan di SSDI diangkat oleh rakyat manakala sultan seperti Jamalul Kiram 3 mengangkat dirinya sendiri sebagai sultan.

    Reply to this comment
  15. Ctkudin

    Mar 10. 2013

    Sebelum dituduh berkonspirasi mereka tuduh kerajaan bersandiwara. Kepala mereka ulang alik ke Sabah tak kurang drpd 12 kali tahun lepas. Hati mereka dah tak senang sejak kerajaan berjaya jadi orang tengah perdamaian Filipina tahun lepas. Rakyat Sabah termasuk Suluk dah pandang tinggi pada kerajaan, sokongan dari pengundi Sabah tak bakal diraih dan jalan ke Putrajaya semakin penuh halangan. Kawan lama bekas kepala MNLF yang tak dijemput dalam rundingan perdamaian selatan Filipina digunakan. yang kepingin jadi sultan pun pengaruhnya digunakan untuk menghalalkan pencerobohan. yang peliknya cuma 200 tentera sang sultan sebuah negara nak ditawan. Syabu dibekalkan untuk keberanian dan kekuatan, bukannya iman dan kebenaran serta keyakinan asas dan tujuan perjuangan. Maka kezaliman dipamerkan dua kepala anggota pasukan keselamatan dipenggal tanpa akhlak Islam dalam peperangan. bila dah nak kalah minta gencatan tapi terus sembunyi di dalam hutan, bila ada peluang tembak anggota keselamatan. itulah kalau dari awal dah tak betul, semua ikut tak betul.

    Reply to this comment
    • Lim Lynn

      Mar 11. 2013

      http://peraktoday.com/?p=109971
      Najib Tun Razak kata Polis dan Tentera Darat tahu pengorbanan mereka untuk menjaga keamanan dan keselamatan negara memang berbaloi bukan macam Anwar Ibrahim PKR PAS DAP main sesuka hati.

      Reply to this comment
  16. taufan

    Mar 10. 2013

    Aduhhh… pendedahan yang memeranjatkan!. Sah Mr X adalah Dajjal yg di “anugerah” ke bumi Malaysia untuk menghancurkan umat. Cilako! Cilako! Cilako!

    Reply to this comment

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE