Insiden Lahad Datu Pamer Belang Anwar

Zeanaaima Mohd Yusof – Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menghidu peluang untuk menjadi tumpuan media apabila bingkas membidas kerajaan kerana kononnya lambat bertindak terhadap pencerobohan di Sabah.

Beliau menyelar kerajaan kerana kononnya membiarkan isu itu berlarutan begitu lama sebelum tindakan ketenteraan diambil.

Responnya untuk menyemarakkan api kebencian yang ditanam pembangkang terhadap Barisan Nasional (BN) memang sudah dijangka. Beliau Ketua Pembangkang dan cukup benci kepada BN.

Dalam sekelip mata, Anwar membelakangkan segala realiti tanggungjawab yang terpaksa digalas oleh kerajaan dan pasukan keselamatan sejak hari pertama segerombolan bersenjata menceroboh masuk perkampungan pantai di Lahad Datu.

Sebagai mantan Timbalan Perdana Menteri, Anwar seharusnya arif tentang susur galur dan adab sopan menyelesaikan konflik bersenjata menerusi usaha diplomatik sebelum tindakan ketenteraan diambil.

Rundingan dengan penceroboh berketurunan Sulu diusahakan oleh kerajaan Malaysia dan Filipina menerusi saluran-saluran diplomatik.

Tujuan utamanya sudah tentu adalah untuk memastikan tidak ada pertumpahan darah berlaku.

Putrajaya mengambil pendirian awal untuk tidak terlalu bingkas menggelar penceroboh berkenaan sebagai pengganas, tetapi sebagai satu kumpulan bersenjata yang menyimpan rasa tidak puas hati kerana didakwa dipinggirkan oleh Manila.

Malah PAS sendiri mengaku mereka ini bukan pengganas al-Qaeda atau Jemaah Islamiyah.

Naib Presidennya Husam Musa dipetik dalam Harakah sebagai berkata kumpulan ini keturunan Sulu ada susur galurnya daripada keturunan Nabi Muhammad saw. Mereka terkenal dengan amalan Islam, kata beliau.

Jadi kenapa Anwar menganjurkan supaya kerajaan Malaysia cepat-cepat mengambil tindakan ketenteraan terhadap “golongan beriman” ini?

Sayang, Husam tidak mengupas persoalan itu dalam ceramahnya di Ketereh tiga hari lalu.

Anwar gelojoh mahu salahkan kerajaan, ATM

Realitinya ialah, Putrajaya mengambil kira segala pertimbangan, risiko di dalam dan di luar acuan diplomatik. Rundingan dijalankan tanpa putus-putus supaya kumpulan berkenaan menyerah diri dan kembali ke Filipina.

Ketika rundingan sedang berjalan, respon Anwar adalah untuk menengking kerajaan kerana kononnya tidak mempertahankan kedaulatan negara.

Anwar melakukan provokasi, mencabar kerajaan mengambil tindakan ketenteraan tanpa menerokai segala ruang diplomasi.

Semalam Anwar membariskan seorang bekas jeneral Tentera Darat (kini pengikut PKR) untuk membayangkan seolah-olah tentera darat yang ada sekarang tidak bermaya.

Tan Sri Mat Hashim Hussein dengan angkuh menyimpulkan bahawa pencerobohan di Lahad Datu tidak patut dipanjangkan kerana insiden di Kampung Sauk, Perak beberapa tahun lalu dapat diatasi dalam empat hari.

Semua kenyataan Anwar dan sipolan-sipolannya seperti Hashim bertujuan memburukkan Barisan Nasional dan mencabar integriti ATM sendiri.

Kerana apa…kerana pilihan raya umum makin dekat dan kenyataan-kenyataan sedemikian boleh mendapatkan undi untuk PKR. Itu perkiraan Anwar.

Ini belum lagi diambil kira kenyataan Naib Presiden PKR Tian Chua yang berkata pencerobohan itu adalah “drama” yang didalangi oleh BN.

Tuduhan itu membawa maksud parajurit dan anggota polis sanggup menjadi sebahagian daripada drama yang akhirnya menyaksikan lapan anggota polis terbunuh.

Tidak ada sesiapa yang menafikan bahawa usaha diplomatik untuk menyelesaikan pencerobohan di Lahad Datu gagal.

Pembangkang ghairah mahu raih sokongan

Namun kegagalan itu sendiri tidak bermaksud kerajaan melakukan kesilapan kerana bertekad dahulu untuk menyelesaikan konflik itu secara aman.

Tidak dinafikan pencerobohan itu membabitkan isu-isu kedaulatan negara.

Tetapi ia juga melibatkan keamanan jangka panjang di rantau ini yang secara langsung membabitkan nasib pelbagai suku kaum dan puak bertelagah di selatan Filipina yang dahagakan keamanan.

Jika dalil Anwar adalah bahawa dalam isu kedaulatan, tindakan tentera mesti diambil secepat mungkin, maka haruskah Putrajaya memberi arahan untuk menembak jatuh pesawat-pesawat pejuang Singapura yang saban kali bolos ke ruang udara Johor?

Tentunya Anwar akan kata tidak. Jadi kenapa beliau dan pimpinan PKR begitu ghairah mengecam Putrajaya kerana kononnya lambat mengambil tindakan ketenteraan terhadap kumpulan bersenjata dari Sulu ini?

Bukankah beliau juga pada satu masa dulu mendokong prinsip mengutamakan penyelesaian damai dalam mana-mana konflik dan sebarang tindakan kekerasan menjadi opsyen terakhir?

Anwar sering dituduh sebagai mengkarung (chamelon) yang berubah-ubah warna untuk disesuaikan dengan keadaan.

Penulis mengandaikan jika tindakan ketenteraan telah diambil lebih awal di Lahad Datu, Anwar yang pertama akan tampil dan menuduh kerajaan bertindak tergesa-gesa.

Ini belang seorang Ketua Pembangkang yang menilai sesuatu mengikut untung rugi politik kepada agenda peribadinya untuk menjadi Perdana Menteri.

Baginya, tidak mengapa jika beliau dan pengikut-pengikutnya termasuk bekas-bekas tentera dan Tian Chua meremehkan pasukan polis dan tentera, asalkan tindakan itu menguntungkan PKR pada PRU 13.

9 Responses to “Insiden Lahad Datu Pamer Belang Anwar”

  1. WakKang

    Mar 08. 2013

    Apa yg Anwar tahu tentang menangani krisis keselamatan macam ni? Dia ada teori je dan teorinya adalah doktrin Israel. Kalau ikut cara dia, dah pasti dia hantar jet pejuang bom habis Lahad Datu sampai jadi padang pasir, sama macam israel bertindak di Gaza. Dia bukan kira siapa yg akan mati. Bagi Anwar yg penting populariti. Kalau ada korban awam dlm situasi mcm ni itu salah orang awam tersebut kerana tak tau nak selamatkan diri, sama mcm Israel di Palestin.

    Porah lah ko pemain bontot Anwar aljuburi!!! Nasib baik kau tak gantikan Tun M dulu. Kalau tidak , dah lama dah Malaysia ni kau jual pada zionis konco kau tu!!! ..dan dah merempat orang melayu sekarang menjadi pengemis pada IMF!!!
    Berlagak pandai konon!!! …… BODOH!!!!!!!!!

    Reply to this comment
  2. Azam

    Mar 07. 2013

    Bayangkan bagaimana jiwa anwar ibrahim sejak kena pecat hingga sekarang…..nak tahu, tengok wajahnya. Bagaimana ia berubah menjadi sekarang….nauzubillah….betapa butanya orang2 pas…..

    Reply to this comment
  3. ron95

    Mar 07. 2013

    TANYA SAMA ANWAR..APA SEBAB GOYANG..
    NANTI JAWAB ANWAR PECAH TEMBELANG..
    ANWAR JADI DALANG….
    HARAP SABAH HILANG …..
    SIKIT MASA LAGI ANWAR TELANJANG…

    Reply to this comment
    • razinah

      Mar 19. 2013

      Ha..ha..ha. satu lirik yg sangat baik dan tepat ron95 ooi! . Jika anwar gemar nyanyikan lagu pokok …ciptaannya di merata tempat, dan dia sudah jangka satu kejadian pencerobohan akan terjadi….dia sepatutnya sebagai rakyat yg sayangkan negara (jika betul-betul sayang le!) menyeru kerajaan bertindak segera! sah dah anwar ini seorang lelaki durjana, mengkhianati negara dan rakyat Malaysia!

      Reply to this comment
  4. kadokteknologik

    Mar 07. 2013

    lambat bertindak????? bukannya status quo ketika perundingan 3 minggu….

    dan penceroboh itu adalah pembunuh upahan yg lebih dahsyat dari askar komunis… mengunakan taktik kotok dan jijik…. ie konon serah diri tunjuk bendera putih… menyerang hendap tanpa tunggu pihak satu lagi bersedia….. kata konon tentera sultan sulu… tk sekolah askar ker…

    Reply to this comment
  5. tebing tinggi

    Mar 07. 2013

    Tindak tanduk pehak berkuasa terhadap pencerubohan atau apa sahaja berhubong kait dengan keselamatan negara tidak perlulah digembar-gemburkan kapada umum,kerana mereka mempunyi cara dan srrategi tersendiri bagi mengatasi segala permasalahan.

    kadangkala sekira umum terlalu mengathwi ianya akan menjejaskan langkah serta tindakan yang akan diambil dan bolih membahayakan pehak keselamatan itu sendiri disamping mengundang pelbagai andaian dan tidak bolih lari dari kritikan ,terutama dari mereka yang tidak arif didalam hal berkehaan.
    Tingalkan soal keselamatan kapada pehak keselamatan sahaja kerana mereka yang memang arif dalam bidang ini,tampa camportangan ahli politik termasok menterinya sendiri kerana tugas mereka hanya menyelia bukan mencampuri urusan.

    Pehak tentera dan polis mempunyi pelbagai kepakaran .

    Reply to this comment
  6. skodeng

    Mar 07. 2013

    anwar ni memang perangai babi… betul2 membabi bute…

    Reply to this comment
    • glue

      Mar 07. 2013

      babi pun tak macam dia bro… babi x maen butut

      Reply to this comment
      • itsme

        Mar 07. 2013

        dan juga tak serupa dgn anak2 babi yg sentiasa tunduk bila membontoti ibunya sibabi.. kerana anak2 babi tersebut pun malu yg ibunya seekor babi..

        Reply to this comment

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE