PARADIGMA POLITIK BARU

Dalang Insiden Lahad Datu : Anwar Perlu Saman Reuters & Manila Times

Mynewshub – Pada Jumaat lalu, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersungguh-sungguh menuduh UMNO yang mereka-reka cerita kononnya pencerobohan 100 lelaki bersenjata di Lahad Datu, Sabah adalah atas jemputan pihak pembangkang.

Perkara ini cukup menghairankan kerana sejak pencerobohan itu berlaku, tidak ada satu pun kenyataan, baik rasmi atau tidak rasmi, yang dikeluarkan oleh UMNO menuduh Anwar atau parti pembangkang menjadi dalang di sebalik insiden itu.

Sebaliknya tuduhan itu dibuat oleh agensi berita antarabangsa, Reuters.

Malangnya orang lain yang makan nangka, orang lain pula yang terkena getahnya!

“ ”Itu Umno punya kenyataan bukan Reuters, siapa yang beritahu? Itu Umno punya,” katanya kepada pemberita.

Ketika diminta mengulas lanjut berhubung perkara itu, beliau hanya berkata: “Saya tak mahu komen.”

Untuk rekod, Reuters pada 14 Februari lalu melaporkan seorang pegawai tentera Filipina sebagai berkata, bahawa kumpulan lelaki itu merupakan pengikut Sultan Sulu yang telah dijemput ke Sabah oleh seorang ahli politik daripada pihak pembangkang bagi menbincangkan mengenai isu tanah.

Kumpulan yang dianggotai 100 orang itu diketuai oleh Raja Muda Azzimudie Kiram, adik kepada Sultan Sulu, Jamalul Kiram III, mendesak bertemu ‘personaliti’ tertentu apabila rundingan tersebut berlarutan.

Kumpulan berkenaan sebelum ini menuntut pengiktirafan sebagai tentera Sulu daripada kerabat Sultan Sulu, meminta agar komuniti Suluk, yang telah lama berada di Sabah tidak dihantar pulang.

Terbaru, akhbar Manila Times pula pada tarikh 16 Februari memberitahu, Sultan Muhammad Fuad Kiram I, mendakwa Malaysia menduduki Sabah secara haram dan Sabah merupakan milik Kesultanan Sulu hingga hari ini.

“Pencerobohan tersebut berlaku setelah bekas pemimpin Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga pemimpin de facto Pakatan Rakyat (PR) mencadangkan Sabah akan diberikan autonominya kepada pemerintahan Kesultanan Sulu,” kata Jacinto.

Sekali lagi Anwar menafikan tuduhan ini.

Baik, dalam hal ini timbul persoalan, adakah penafian tersebut sudah cukup?

Anwar dikenali cukup ‘sensitif’ dengan laporan media dan tidak ragu-ragu untuk menyaman siapa saja sama ada individu, wartawan atau organisasi media yang dilihatnya tidak adil atau memfitnah dirinya.

Utusan Malaysia sebagai contoh, sering menjadi sasaran saman malu Anwar.

Tetapi kenapa bila organisasi media yang kuat dan sangat berpengaruh seperti Reuters membuat tuduhan sebegini, Anwar hanya sekadar menafikan begitu saja, kenapa tindakan yang sama tidak diambil kepada agensi ini?

Apa yang perlu ditakutkan, apa yang perlu dirisaukan?

Kalau Anwar betul-betul ‘gentlemen’, tindakan yang sama MESTI DAN PERLU diambil ke atas Reuters dan Manila Times jika beliau rasa telah difitnah dengan tuduhan yang sebegitu berat.

Anwar tidak boleh pandang ringan perkara ini kerana isu Lahad Datu menyentuh soal maruah dan kedaulatan negara.

Anwar tidak boleh dilihat hanya bertindak bila sesuatu isu hanya menyentuh peribadinya.

Beliau juga perlu dilihat ‘agresif dan garang’ kalau satu-satu perkara itu melibatkan kepentingan rakyat secara keseluruhannya!

Malangnya sehingga kini, Anwar dilihat hanya selesa berada dalam sindrom penafian, tidak ‘segarang’ seperti mana yang diharapkan.

Kenapa Anwar tiba-tiba boleh jadi selembut itu, hanya beliau yang ada jawapannya.

Beliau kena ingat, hari ini mungkin Reuters dan Manila Times…entah-entah esok atau lusa akan ada lagi media antarabangsa yang akan terus mengaitkannya di sebalik apa yang berlaku di Lahad Datu ini.

Kalau Anwar benar-benar memegang prinsip BERANI KERANA BENAR, TAKUT KERANA SALAH …inilah masanya untuk Anwar bertindak seperti mana pepatah bahasa Ingeris – WALK THE TALK.

Percayalah, insiden di Lahad Datu ini tidak akan habis di sini saja…bila waktunya tiba, kita akan tahu siapa sebenarnya penceroboh, siapa sebenarnya perwira dan siapa sebenarnya penderhaka!

Empat Pengawal Peribadi Anwar Dari Filipina Didedahkan..

15 Comments

  1. kawan-kawan says:

    Aku setuju dengan Kelate jati, anwar patut disiasat mengikut seksyen tu,,

  2. Sebai says:

    Sebodoh-bodohnya seorang ahli politik ialah menghianati negara bangsa sendiri.” Duri dalam daging” sepatutnya diberi hukuman setimpal. Seorang pemimpin sepatutnya jadi contoh tetapi ni bagaikan batuk di tangga. apa pemimpin begini…bagus bersara ja…bagi yang lain pula…paling teruk adalah anwar lah…Dia pandai je bercakap tapi tak pandai buat… Dia menuduh kerajaan bahawa kerajaan lah yang menjadi konspirasi pengganas di lahad datu sabah…mana boleh…kalo kerajaan pun da lama negara kita hancur, kalo ini yang dikatakan konspirasi..!..! masuk akal lah sikit Dato Sri’,.faktor lain pula,, kan sekarang dekat da mengundi,taktik politik mereka ialah meminta simpati daripada rakyat. Mereka akan berkata sahaja apa yang patut dipolitikkan,.,mereka da kurang waras kot..,kerajaan sekarang adalah yang terbaik,.!buat pa lagi mahu undi pembangkang…sekarang bila akhbar antarabangsa mendedahkan yang pihak pembangkan ada kaitan,,.! semua PR diam je…mesti ada kaitan ni..!, Orang yang berkuasa tolong siasat siapa dalang sebenarnya untuk kemakmuran negara kita juga..,kalo dibiarkan sahaja,,.mana boleh! kita juga mahu tahu siapa di sebalik tabirnya..sekarang yang terkorban di lahad datu meningkat 9 orang..orang2 yang menjadi dalngnya patut dihukum…

  3. Innocent says:

    perkare pertame yg aq belajar sbg pengundi ialah jgn percaya pade brite yg menggunakn sumber yg tidak pasti kesahihannye…

    perkare ke-2 yg aq blajar ialah jgn pikir ikut perasaan, tp pikir ikut logik n nilai2 yg relevan…

    perkare ke-3 yg aq blajar ialah kesetiaan pd pmimpin tidak mempunyai sbgr nilai d dlm negare yg mengamalkn demokrasi. krn pemimpinan akn sntiase brubah n tidak bermaksud pemimpin baru itu mempunyai visi atau bakat kepimpinan yg same seperti pemimpin sblumnye. Dan tentunye pemimpin itu bukan dr kalangan kerabat Diraja maka tidak perlulah kesetiaan ataw ketaatan yg x brbelah bg pd pmimpin tersebut…

    perkare ke-4 yg aq blajar ialah semua parti, pemimpin, n organisasi mempunyai kelemahan, kelebihan, kesilapan, n kejayaan masing2. Terpulang pd dri kite masing2 ntuk menilai siapa yg lebih layak menerima undi kite…

  4. Akulamelayu says:

    Al-fatihah kepada kedua-dua anggota polis yang terkorban..semuga rohnya dicucuri rahmat. Al-fatihah.

  5. Akulamelayu says:

    Sesiapa pengkhianat negara perlu dihukum…kerajaan tidak akan buat konspirasi bodoh macam dakwaan Pembangkang. Pembangkang pun rakyat Malaysia juga, patut sayangkan negara.

  6. Ahmad says:

    Haaa!!!mari kita Lihat Siapa yg Kena….Satu fakta yg org harris akui.Nabi SAW bersabda,Dajjal Akan datang dengan bermata Satu,didahinya tertilos Kaf fa ro iaitu kafir Akan tetapi ramai org Islam yg terpengaruh dn terkeliru.Nasihat NABI jika keadaan itu berlaku hendaklah kita menjauhi org persaorangan,gerakan atau pertubuhan siasah yg kearah fahaman tersebut.Ada yg bawa lambing mata Satu,Bawa fahaman pluralism,lgbt,Isu Kalimah Allah dn menyokong murtad!!!Terang Terang Mcm sabda Nabi Tapi ramai yg terikut..Antara NABI dn org tu rasa ya mrka lebih percaya org tu.Itu yg sunah dn al Quran ditinggalkan….

  7. moni says:

    Fitnah semata2… tanpa bukti.. sedap mengolah cerita. Cerita yg direka baik punya… Semua org sedih dgn kematian, tak perlu buat dosa menjadi kafir menFITNAH orang. Apabila sudah tersepit..x brani buat praya, mcm2 boleh buat!
    Nak tutup pendedahan Suruhanjaya DiRaja, kes beri IC kpd ratusan ribu org asing termasuk org filipina…

  8. ziha says:

    korang cakap ape ni? Anwar si jubo ni xkan mengaku ape2 pun..xyah la tanya2 dia..xyah la buang masa siasat2 nih..mintak dia mampos je

  9. Kelate Jati says:

    ANWAR WAJIB DISIASAT DI BAWAH PERUNTUKKAN SEKSYEN 121 KANUN KESEKSAAN DI ATAS KESALAHAN KHIANAT TERHADAP YANG DI-PERTUAN AGONG DAN NEGARA MALAYSIA DAN JIKA DIDAPATI BERSALAH.. MESTI DI HUKUM GANTUNG SAMPAI MATI..

  10. tok_uda says:

    tok awal2 lg pertikaikan, ngapa dilepaskan orgtua aljubr nie dari jail.. huru hara di buatnya!!!

  11. sman says:

    Senjata makan tuan,jemputan Anwar menjadikan rakyat Sabah lebih takut kepada Pakatan khususnya Anwar.Dgn isu ini rakyat Sabah akan lebih committed utk mempastikan BN menang,demi menjaga kepentingan mereka agar tidak jatuh ketangan Sultan Sulu,yg boleh menjadikan mereka kembali mundur.

  12. HAMSOR says:

    sapa la lawyer yg dia nak pakai skg…kalau Karpal confirm dia tak nak nyer…sbb baiyi mcm Karpal ni mmg patriotik, takkan khianat negara sendiri…tu mmg fakta yg diakui..

  13. Nampak kaitannya dgn beliau sungguh nyata.
    1. Bodyguard philipina 2. Nk ambik alih sabah 3. No komen 4. No saman
    patut disiasat lebih mendalam… Bahaya dan kalau benar beliau buat demikian, ini sikap terlampaunya yg sgt melampau. Penderhaka negara kalau begini…

  14. Tanpa Nama says:

    Inilah akibatnya bila suka sangat saman macam puak Pakatan ni, bila tak saman jadi menyakinkan sangat orang umum tohmahan tu ada asas kuat.

Leave a Comment

 

— required *

— required *