Haron Din Perlu Tinggalkan Pas

SHAH ALAM – Timbalan Mursyidul Am, Datuk Dr Haron Din tampil mengeluarkan dirinya dan ahli Pas yang tidak bersetuju penggunaan kalimah ALLAH oleh penganut Kristian dalam Bible Bahasa Melayu kerana beliau antara pimpinan Pas yang latang bersuara menentangnya.

Naib Presiden Perkasa, Datuk Zulkifli Noordin berkata, sebagai orang yang tinggi pengetahuan agama, Haron Din wajar memisahkan diri daripada parti itu jika didapati ia menyimpang dari akidah.

Katanya, Haron Din wajar berbuat demikian kerana beliau juga telah mengambil ketetapan bahawa isu kalimah boleh memesongkan akidah umat Islam sekiranya diteruskan sebagaimana diputuskan Majlis Sura Ulama Pas.

“Beliau menegaskan bahawa perkara itu tidak boleh, Majlis Syura Ulama Pas iaitu sebuah badan tertinggi dalam parti juga memutuskan atas dasar akidah, bukannya politik.

“Haron Din selama ini yang menyedarinya tidak betul, jadi beliau perlu pimpin ahlinya untuk keluar,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau berkata demikian mengulas keputusan Pakatan Rakyat (PR) yang tetap berpegang kepada keputusan Majlis Pimpinan PR membenarkan penggunaan kalimah ALLAH dalam Bible Bahasa Melayu dengan menggantikan perkataan God.

Keputusan berkenaan dibacakan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 8 Januari lalu sebelum Majlis Syura Ulama Pas membuat keputusan menentang penggunaannya.

Mengulas lanjut, keadaan ini sebagaimana Nabi Muhammad SAW yang memimpin umatnya meninggalkan Makkah ke Madinah apabila gagal kerjasama dengan golongan musyrikin.

Katanya, beliau menyedari kesusahan yang dialami Haron dalam menentang hal ini secara bersendirian.

“Kita perlu memberikan sokongan kepada beliau. Tengok bagaimana Ustaz Nasha (bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa) melaluinya berseorangan,” katanya.

Sementara itu, mengulas berkenaan kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang berulang kali memperkatakan PR tetap dengan pendirian 8 Januari itu, beliau yang juga seorang peguam pernah mengendalikan kes qazaf Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan sebagai pengamal undang-undang, “Karpal jangan mengajar rakyat langgar undang-undang”.

“Sebagai peguam, ingin saya ingatkan Karpal Singh bahawa adalah satu kesalahan bagi orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah mengikut Enakmen Syariah negeri-negeri yang dibuat berdasarkan Perkara 11 (4) Perlembagaan.

“Untuk Selangor, Enakmen Jenayah Syariah menetapkan 32 perkataan termasuk Allah, wahyu, rahmat dan lain-lain yang tidak boleh digunakan oleh penganut agama lain.

“Jadi Karpal sebagai peguam sepatutnya tidak mengajar orang melanggar undang-undang,” katanya – Sinar Harian

26 Responses to “Haron Din Perlu Tinggalkan Pas”

  1. Hj hadi knows what he knows and thts why he want out. He is good, really an ulamak. Meet him at our masjid for ceramah. Speaks nothing bout politic while ceramah accept the real ceramah islam.

    Reply to this comment
    • Amin

      Feb 21. 2013

      Kalau Hj Hadi baik, dia tak keluarkan Amanat Hj Hadi. Dia tentang perlembagaan Lord Reid habis2an. Tapi tahun 2004, dia kata kalau PR memerintah hukum hudud tak perlu sebab perlembagaan yg ada (lord Reid) dah cukup.

      Ini apa punya manusia ckp berpusing2!!!!!

      Reply to this comment
  2. Agrer with ana. For me as a normal guy not an ulamak, nit even have the intention to say bodoh to someone dan i think bodoh. Islam dont teach us this. Weird though they simply say this bad words all over. This is why we see much of ‘them’ are doing it too everywher and much of it on internet. Since Allah tak nampak kot…

    Reply to this comment
  3. Ana

    Feb 21. 2013

    al Madani, saya rasa kesian kat saudara kena bantai, terutama oleh saudara Amin. Tak apa yg penting hujjah lawan dgn hujjah, bukan lawan dgn kejian, kata kesat, cerca, bahasa lucah, maki sumpah seranah dll. Mereka kononnya berjuang utk Islam, berjuang utk menegakkan Kalimah Allah, memelihara aqidah, cuba tengok bahasa lucah, fitnah, caci maki ulamak, betul ke berjuang utk Islam?

    Reply to this comment
    • al-Madani

      Feb 21. 2013

      TQ, saya berusaha jaga bahasa yg baik, bahasa jiwa bangsa. bahasa menunjukkan bangsa. tiapa kata yg ditaip saya yakin malaikat turut mencatat, kita blh tengok kat akhirat nanti. rumah kata pergi, kubur lambai kemari. entah esok ajal manjelma, izrail bukan dok habaq bila dia nak ambik nyawa saya.

      Reply to this comment
    • ron95

      Feb 21. 2013

      Nick Ages pun cakap tuhan boleh mencarut apatah lagi korang sebagai pengikutnya.
      klu ulamak seperti Ustaz Nasha dan Ustaz Dato Dr Haron Din boleh tolak jauh-jauh, apatah lagi macamana korang nak berjuang utk islam?. Isu kalimah dengan kafir harbi cam biaDAP dan munafik PgayR boleh buat memain sesedap hati menyebabkan imej islam yg syumul boleh dicemarkan senang2 oleh mereka ni, korang cakap berjuang utk islam, islam yg mana ko juangkan? akai ada ka?.

      Reply to this comment
    • jambatan

      Feb 21. 2013

      Saya lagi kesian kat Saudari Ana dengan Saudara Al Madani ni, dah kena brainwash dgn Anwar sampaikan bwt2 tak nampak pulak pergeseran pendapat di anatara DHD dgn Anwar bersama DAP dalam isu kalimah ALLAH. Tak pelah Ana dgn Madani, harap2 sblm PRu nnt, tlgla bwt solat istikarah, mintak petunjuk drpd ALLAH siapakah yang patut diundi demi survival Islam di Malaysia ni yea. Tp kalu dah rasa diri tu masing2 islamik sgt, maka abaikan jerlah pesanan saya ni yea.

      Reply to this comment
    • Amin

      Feb 21. 2013

      Ana, bukan kah kejian, kata kesat,cerca,bahasa lucah, maki sumpah seranah, adalah zikir hairan Nik Aziz Dan Ulamak2 PAS. Ada kah dgn ini Ulamak2 PAS berjuang Islam?

      Kamu ckp tapi kamu lupa lihat org2 yg kamu sanjung, malahan mereka melaku perkara2 yg lebih teruk dan hina.

      Ana Dan al-Madani contoh org2 PAS, mereka sahajalah betul org lain semua salah!!!

      Reply to this comment
  4. Zakir

    Feb 21. 2013

    pas telah semakin jelas mendukung fikrah khawarij dan syiah. bukan menuduh tapi banyak bukti timbul dari masa ke semasa menunjukkan kecenderungan fikrah dan pendirian serta tindak tanduk parti islam palsu ini. maaflah jika kenyataan ini menyingung mana2 pihak. terimalah kenyataan biarpun pahit. wallahu a’lam.

    Reply to this comment
  5. binhalim

    Feb 20. 2013

    —-PAS jangan lambat2lah kluar PR masuk BN, ambiklah MB Selangor UMNO jawat TMB pun boleh, demi perpaduan ummah, konponen lain ikut saja sebab bangsa lain terus terbela dan hak-hak mereka tetap terjamin selamat, YB Haron Din boleh jadi MB Selangor kalau mau, Noh Omar pun sedia jadi Timbalannya, kami semua warga UMNO ikut yang baik, namun jika disebaliknya, PAS mungkin akan menjadi musuh utama UMNO sekiranya berlaku dharurat salepas PRU, sebab dalam PKR tak ramai melayu untuk dihadapi,,,marilah kita sama-sama selamatkan bangsa melayu berugama islam, selamat melayu selamatlah bangsa2 lain,,,Sat ni baru kalimah ALLAH, lepas nanti; Raja2 Melayu, Bahasa Kebangsaan, Bendera ditukar, Bahasa Melayu bukan resmi, Kawi Kontrak,Kebebasan beragama, Halal Lesbian Homoseksual, Bahan makanan sembelihan bukan islam dihalalkan, Bukan melayu layak;PM,TPM,Menteri2 MB2, KSN, KSU, Penghulu, Kebebasan membina Kuil Tokong Gereja di semua kawasan yang ada masjid malah semua penempatan yang ada surau,
    —-Banyak lagi keistimewaan melayu disamaratakan dengan bangsa lain,
    —-Bangsa Melayu akan terus terpinggir dari arus kemajuan,
    —-Marilah PAS isytiharkan pendirian, wahai manusia yang mengaku ulamak…
    —-Maha Suci ALLAH tuhan yang maha mentuhani segala sesuatu.

    Reply to this comment
  6. Guitar Player

    Feb 20. 2013

    Dalam keadaan yang rumit dan memerlukan pertimbangan yang teliti ini ada baiknya Dr. Haron Din masih kekal dalam PAS supaya demi Allah! masih ada lagi orang yang mahu mempertahankan kalimah Allah berada dalam arena politik PAS dan kekalkan kesedaran golongan yang tidak memihak kepada Anwarinas. Tapi kalau keadaan semakin tidak terkawal maka wajib bagi Dr. Haron Din dan ahli2 keluar dari arena politik parti PAS kerana PAS hanyalah parti politik yang mana sama sekali tidak luakpun akidah kalau meninggalkan PAS.

    Reply to this comment
  7. haji hadi ulamak bangang

    Feb 20. 2013

    yaa Haji Hadi bahlol yg dulunya kononnya mengkafirkan umno sekarang senyap mulut terkunci macam lembu bangang dicucuk hidung & berak merata2…

    haji hadi tak berani menafikan allah itu 3 sebagaimana diterjemahkan oleh bible versi melayu

    haji hadi ulamak paling bangang !!!
    haji hadi hanya mementingkan kedudukan politik!!
    sekarang baru aku sedar… dah umur 40+ tahun, rupa2nya haji hadi ni barua agama!!

    selama 40 tahun aku kena tipu dgn ulamak bangang ni….

    Reply to this comment
  8. al-Madani

    Feb 20. 2013

    Ulama yg istiqamah tahu perkara khilafiah dan qat`iyyah. Siapa Zul noding nak minta ulama umat untuk meninggalkan parti yg menjaga kepentingan umat. Ulama ini telah melahirkan ribuan murid dan pengikut. Zul tak sedar diri dan penipu ni kokok berdegar-degar tp sayang ekor bergelumang tahi, hidung tak mancung pipi tersorong-sorong. letak dua gambar, Zul noding dan Dato` Harun Din dan renunglah secara mendalam nampak aura wibawa ulama diwajah Dato` Harun Din dan parti yg disertai, nak muntah tengok zul

    Reply to this comment
    • DH Daniel

      Feb 20. 2013

      al-Madani hendak muntah melihat ciptaan Allah SWT? Menghina ciptaan Allah SWT? Ikut Allah versi Anwar Ibrahim (Keputusan PR 8 Januari 2013) ke Allah Tuhan Yang Maha Esa?

      Reply to this comment
    • Amin

      Feb 20. 2013

      al-Madani, satu gelaran yg layak bagi kamu ialah Jantan Tak Baik.

      Kamu sanggup melacurkan Islam demi menahankan Ulamak2 Setan didlm PAS spt Nik Aziz, Hadi Awang Dan lain2.

      Kepala otak kau cuma samba spt jubur Anawar Ibrahim.

      Reply to this comment
    • Anwar Bapak Rasuah

      Feb 21. 2013

      al-Madani. Apa yang kau merepek ni SETAAAAAANNNN???

      Reply to this comment
      • al-Madani

        Feb 21. 2013

        BUKAN MEREPEK TP HAKIKAT, bandingkan pengetahuan agama DHD ngan ZN. kalau nak buat rumah minta arkitek lukis plan, kalau nak melabur tanya pakar ekonomi. kalau kelaut cari tekong yg cekap. kalau bab agama ZN apa klassss banding DHD. tapi dia dalam PAS. cacai umno dapat dato apa jasa besar dia tah. DHD dah tulis kitab, darul syifa, lahirkan ribuan ustaz di UKM. terima kasih DHD.

        Reply to this comment
        • Amin

          Feb 21. 2013

          al-Madani, kalau bandingkan ilmu ulamak ‘setan bisu’ Haron Din dgn Iblis, siapa lebih tinggi???? Sudah tentu iIblis Laknatullah. Adakah ini berertinya hamba Allah yg lebih ilmu secara automatik ckp yg hakekat Sudah terbukti tidak.

          Jadi logik yg kamu bentangkan adalah spt jubur Anwar Ibrahim tak boleh pakai Banggang!!!!!!

          Kamu pun macam aljuburi sikit2 ckp pasal pangkat, macam haram Jadah kamu ni…..

          Reply to this comment
          • al-Madani

            Feb 21. 2013

            jangan emosional sangat, antara suruhan Allah ialah fajtanibu qaula al-Zur, sumpah seranah, makian dan seumpamanya dikira perkataan buruk. jangan banding DHD dengan iblis. makhluk yg mulia ialah manusia yang bertakwa, iblis takbur dan tak mahu terima hakikat sbb itu dia dilaknat. sedangkan secara zahir saya melihat DHD seorang hamba yg taat. ketika dia masih prof di UKM saya adalah budak penjaga pam minyak shell di BBBangi (zaman bangla belum jaga pam, driver hanya tunggu dlm keta.) DHD tetap menyapa kami semua penuh hormat dr dlm merc warna merah, kekadang dia turun, senyum ikhlasnya saya masih terbayang hingga kini.

            cermah politik yg dihadiri ZN ada hadiah baikal dan hamper, klasss gitu

        • Amin

          Feb 21. 2013

          al-Madani, kamu juga yg bandingkan ilmu utk menegakkan Haron Din dari Zul Noordin.

          Jadi topiknya ilmu.

          Ilmu Iblis lebih tinggi dari Haron Din, Iblis hidup dari zaman Nabi Adam a.s., maka tak hairan macam2 ilmu ada dgn dia.

          Iblis juga pernah berdialoq dgn Allah (Surah Al A’raf16-17). Iblis juga pernah berdialoq dgn Rasullulah saw atas perintah Allah swt.

          Jadi dgn Fakta diatas, ilmu itu tidak menjamin seseorang itu bertaqwa!!!

          Rasullulah saw bersabda, “Allah tidak melihat fisik dan rupa hamba2nya, akan tetapi Allah melihat hati dan amal perbuatan.

          Sudahlah al-Madani kamu putar2 macam Anwar Ibrahim jugak….

          Reply to this comment
    • ron95

      Feb 21. 2013

      sedangkan pas sendiri tidak mampu serta gagal mempertahankan kesucian islam
      dengan mempertahankan kalimah Allah apatah mempertahankan pendirian
      ulama- Al Madani sebenarnya mahu kedudukan ulama dalam PAS ibarat macam
      patung sepertimana Nick Ages dan Hardy Aweng yg hanya tau mnerima keputusan
      8 Januari lalu tanpa memikirkan kesan maruah dan imej ahli-ahli PAS melainkan parasit2 yg bertaktha di kedudukan tinggi PAS. Tak sedar ke Majlis Syura PAS kini diejek Kapal Sink yg mengganggap badan yg paling disegani PAS tu sebagai yang paling kecil?…heeii Madani ko tu malu la sikit!

      Reply to this comment
    • Anonymas

      Feb 21. 2013

      Datuk Zul adalah saksi secara direct penipuan Anwar Ibrahim. Anwar menyuruhnya mereka bukti, menipu, dan memfitnah walaupun perkara yang difitnah itu tidak ada.
      Ia bertentangan dengan jiwa Islami yang beliau ada, lalu beliau keluar dari lingkungan Anwar.

      Beliau Bebas, tiada pendirian politik, jadi apa salahnya beliau mengeluarkan pendapat agar Harun Din keluar PAS? Pendirian beliau tentang Kalimah ALlah juga sama seperti Harun Din – TIDAK BOLEH GUNA OLEH ORANG KAFIR

      Sedangkan PAS yang al-madani cakap “menjaga kepentingan umat” gagal, kenapa perlu berada di kapal yang nak tenggelam? Baik berdiri atas kaki sendiri.

      Reply to this comment
  9. abang kacak

    Feb 20. 2013

    Biar le Dr. Haron Din tu dalam PAS. Kalau dia keluar PAS, sapa lagi nak betulkan aqidah puak2 Syiah dan Wahhaby dalam PAS tu? Sapa lagi nak pertahankan kalimah Allah pada masa depan?

    Reply to this comment
    • Anonymas

      Feb 21. 2013

      Betui jugak. Tapi dia kena KERAS lagi. Kena pakai rotan buluh baru malaun2 tu dengar

      Reply to this comment
  10. wann

    Feb 20. 2013

    Harun Din disaran keluar dr bersekongkol dgn PKR dan DAP? Biar betul bro…cuba dengar ucapan terkini beliau di Banggol Peradung Terengganu,selepas dikunjungi rakan baiknya Anwar Ibrahim baru baru ini.Dengan penuh sahdu dan berhemah sekali mengajak hadirin yg datang berkorban kali ini untuk perjuangan suci PAS yg memelihara agama suci Islam….pada tengah malam ini,saya mengajak saudara2 sokong PAS dan PAKATAN RAKYAT !! Nah apa lagi,betullah kalau blogger kata Harun Din main wayang dan ulama sipi sipi.

    orang terengganu.

    Reply to this comment
    • Anonymas

      Feb 21. 2013

      Ucapan dia berkenaan memelihara kalimah Allah, ia bertentangan dengan pendirian PKR dan DAP. PKR dan DAP mengetepikan keputusan Majlis Syura dengan mengatakan ‘ia bahagian kecil dalam PAS’.

      Sebagai seorang ulama dalam parti yang pertahankan Islam, kenapa perkara ini dibiarkan? Kenapa kalimah suci dijaja demi politik?

      Sedangkan Ust nasha pun dibuang, Ust Harun Din apatah lagi?

      Reply to this comment

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE