PARADIGMA POLITIK BARU

Kalimah Allah : Karpal Singh Pertahan Guan Eng

AIDCNews – 29/12/12 – Pengerusi DAP, Karpal Singh seperti dilaporkan Malaysiakini hari ini tampil mempertahankan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berhubung dengan isu tuntutan kalimah Allah kepada penganut Kristian.

Beliau menafikan kenyataan Setiausaha Umno Pulau Pinang Datuk Azhar Ibrahim yang berkata tuntutan Guan Eng sempena dengan mesej Krismas itu telah menyakitkan hati umat Islam di negara ini.

Dalam apa jua keadaan katanya, penggunaan kalimah ‘Allah’ tidak harus menjejaskan sensitiviti umat Islam di negara ini.

Menurutnya lagi, kalimah Allah telah digunakan sebanyak 37 kali di dalam kitab Sikh, namun katanya tiada bantahan yang pernah diambil oleh umat Islam bagi penggunaan perkataan itu oleh kaum Sikh.

Kalimah Allah juga muncul dalam bahasa Bengali, begitu juga dengan orang asli dan Baba di Melaka yang menggunakan perkataan itu, katanya.

Oleh itu, Karpal berkata bahawa tidak ada apa-apa niat jahat Guan Eng ketika menyampaikan mesej menuntut kalimah Allah itu dan katanya tindakan menuntut agar Setiausaha Agung DAP memohon maf secara terbuka adalah tidak berasas sama sekali.

10 Comments

  1. Tong says:

    Karpal berkata bahawa tidak ada apa-apa niat jahat Guan Eng ketika menyampaikan mesej menuntut kalimah Allah itu … (betul ke? )

    Gereja Katolik ni tuhan dalam kitab Bible mereka tak bernama semenjak beratus tahun dahulu lagi sbb itu kitab mereka Tuhan cuma disebut sebagai ganti nama shj seperti God, Lord atau pun Father. Sudahla begitu pihak Keristian berkeyakinan Tuhan mereka ada anak, sbb itu ajaran Keristian ada istilah Son of God.

    Apabila Lim Guan Eng DAP dgn restu pemimpin PAS dan PKR mendesak Kerajaan bagi mengizinkan supaya kalimah Allah boleh digunakan utk Bible bahasa Melayu agenda mereka pun bermula la. Selesa kah tuan-tuan apabila mereka beritahu Allah kini ada anak ?

    Tak takut kah tuan-tuan dgn dosa syirik? Sbb itu sebarang sokongan yg diberikan kepada PAS PKR DAP bererti tuan-tuan bersetuju bahawa Allah pun ada anak juga. Nauzubillah !!!

    Fikir-fikirkan lah ye jgn meyesal dikemudian hari nanti. W/sallam

  2. Lim Lynn says:

    Masalah yang lain datang sekarang Lim Guan Eng punya PPS penjenayah yang pernah menjadi penghuni di penjara [criminals ex convicts].
    http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2012/12/guan-engs-brown-shirts.html

    • Anwar Ibrahim says:

      Ini ternyata suatu konspirasi UMNO untuk menjatuhkan aku sebagai PM. Mereka hasad dengki dengan kejayaan aku sebagai lulusan ijazah am Pengajian Melayu yang berjaya sampai tahap Shakespeare IMF World Bank. Nantilah aku jadi PM selesai semua masalah. Tunggu aku jadi PM selesai semua masalah.

  3. sal says:

    kenapa komen sy x boleh nk kuar??

    ini kali ke2 ..testing..

    Kita ni negara Islam , tp sayang org luar plak yg berkwah nk sebarkan ajaran mereka pada kita. Apakah tok2 lebai kita x jadikan menyebarkan Islam sebagai salah satu sasasran kerja tahunan mereka.

    Kita melenting kalo org kristian coba nk sebarkan dakwah..tp dah lebih 50 taun merdeka ada x pengembangan ajaran Islam pada mereka2 yg bukan ISlam?? Ada statistik x berapa pertambahan penduduk mualaf di negara kita yg ISLAM ni?

    Di negara kita ada genarasi muda yg langsung x kenal Ahmad Deedat, Dr Zakir Naik. Kenapa di rancangn tv kita x penah sekalipun tunjuk debat Ahmad Deedat dgn mubaligh2 kristian? dalm debat Ahmad Deedat vs Jimmy Swaggart..dapat kita saksikan betapa HEBATnya Ahmad Deedat mematahkan hujah2 org kristian. KAgum degn kebijaksanaan beliau/ Sayang org pendakwah spt itu x ada tempat di tv negara Islam Malaysia.

    kalo Kristian sekarang memperhebatkan dakwah mereka ke sana sini coba nk sebarkan kristian shgga ke budak2 sekolah..sy harap kerajaan kita dan tv2 MALAYSIA jangan takut..siarkan debat2 hebat Ahmad Deedat dgn mubaligh kristian,jgn telampau nk jaga hati,sekarang kepala kita dipijak…Ini negara ISLAM.

    • its me says:

      setuju ngan sal..
      barisan kerajaan perlu lebih drastik dan pendekatan yg lbh mendalam dlm mengangkat agama Allah. Jadikan slot agama sebagai KPI setiap jabatan. khususnya JPM Hal Ehwal Agama Islam, slh satu KPI yg perlu ada adalh, kekerapan sesi2 ceramah2 agama dibuat disetiap pelusuk tanah air, bandar2, taman2 perumahan dan kampung2. Import pendakwah2 yg bkn kerajaan sekali jika kakitangan tdk mencukupi. 2. kpd PM yg dikasihi lantiklah YDP dan DO yg mempunyai asas agama yg kukuh, la ni kita nak tengok YDP @ DO turun pdg punyalah susah, mrk dok sibuk ngan projek je.. Dasar pembangunan setiap daerah perlu berpandukan agama kita, sbg contoh, setiap taman yg dibina diwajibkan ada sekurg2nya surau, rumah yg dibina pula wajib mengasingkan tandas dan bilik mandi agar mudah org islam mengambil wuduk. YDP @ DO mempunyai peranan yg sgt penting dlm membawa agenda sesebuah kerajaan yg berjaya. Setiap PBT perlu ada budget utk peningkatan syiar islam. PBT perlu rapat dgn rakyat, jgn asyik YB2 atau ustaz je yg perlu ke surau atau masjid. 3.dasar pendidikan perlu suntikan keagamaan yg mendlm dr semua sudut, jadikan ianya teras sebagaimana yg disyorkan islam, jika Al Quran dinobatkan pasti umat islam berada setara dgn org lain bahkan lebih baik kerana itu janji Allah pd kita. Jadi apa perlu kita tunggu lagi, kpd TPM yg dhormati, jika ini berlaku sudah tentu menjadi transformasi pendidikan yg terbesar dan terbaik melainkan kita sendiri menolak yg terbesar dan terbaik itu. Dasar pendidikan sgt baik pd hr ini ttp menjadi lebih baik jika semua SK dan SMK menerapkan silibus agama sebagai teras. tk

  4. pondok hujung says:

    Ini dap bila ada kuasa mula nk mcm mcm.orang melayu islam undilah mereka lagi.boleh la lepas ni kita tengok mereka pijak pijak,mainkan kita lagi.pikir habis habis,jgn berfikiran seperti katak bawah tempurung.dah terhantuk baru nak terngadah

  5. ahmad shukri bin mokhtar says:

    la ILLAH ha ill Allah.. Tiada TUHAN yg disembah melainkan ALLAH..

    Yg dorang dok berebut tu perkataan ILLAH.. dlm bahasa Arab yg brmaksud TUHAN.. Illah , bukan ALLAH.. Kalau sbut ALLAH , mmg sgaja nk timbulkan masalah je dorang.. Tp kita jgn lupa, Yahudi dan Nasrani takan sekali kali izinkan Islam menjadi pemimpin.. Harus di ingat musuh yg nyata iaitu DAP dan PKR dan Pas.

  6. Anonymas says:

    Orang Kristian di Vatican City, Eropah dan USA tak guna perkataan Allah pun. Kenapa Malaysia ni special sangat? Kalau nak katakan ‘nak ikut macam negara Arab’ itu mereka guna bahasa mereka. Kenapa tak guna bahasa melayu ‘Tuhan’?

    Nampak sangat nak pancing undi Kristian, tapi ramai penganut Kristian moderat tahu sangat helah Joseph Lim Guan Eng ni.

  7. Laksa Johor says:

    “Karpal berkata bahawa tidak ada apa-apa niat jahat Guan Eng ketika menyampaikan mesej menuntut kalimah Allah itu”.

    Melakukan provokasi, sengaja menyakitkan hati , memecahbelahkan , mengelirukan dan menggalakkan orang Melayu Islam murtad dianggap tidak berniat jahat?

    Aiyoh Karpal Sink, you sama Tokong fikir semua orang Melayu bodoh macam orang Melayu dalam PAS dan PKR ke? Orang-orang DAPigs are liabilities to the country. Selain daripada Anwar Al Jub dan Lim Kit Sial, saya sangat menyampah tengok muka you berdua.

  8. Abdul Latiff says:

    Terang terang dasar pluralism. Islam tidak terima pluralism dan oleh itu tidak boleh terima alasan si Sigh ini.

Leave a Comment

 

— required *

— required *