PERKASA : Ahli PAS Mula Tidak Percaya Kepada Anwar

KUALA LUMPUR 19 Nov. – Tindakan ahli Pas yang terus menyatakan sokongan supaya Datuk Seri Abdul Hadi Awang diangkat sebagai Perdana Menteri memberi gambaran mereka semakin tidak mempercayai Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang merupakan pilihan utama pembangkang memegang jawatan itu sebelum ini.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, perkara itu turut dibuktikan melalui ‘kesediaan’ Abdul Hadi dipilih ke jawatan itu sementara Anwar pula sekadar memberitahu beliau tidak mempunyai sebarang halangan terhadap ‘hasrat’ Abdul Hadi itu.

Walau bagaimanapun, kata beliau, keikhlasan Anwar itu serta kesediaan DAP menerima Abdul Hadi menjadi persoalan besar memandangkan PKR dan DAP sebelum ini sebulat suara mahukan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkenaan menjadi Perdana Menteri.

“Kalau Anwar betul-betul menyokong, satu kontrak sosial antara ketiga-tiga parti itu perlu dimeterai dan DAP juga perlu bersetuju hukum hudud dilaksanakan sekiranya pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 seperti dimahukan Pas,” katanya kepada Utusan Malaysia di lobi Parlimen hari ini.

Beliau mengulas hasrat perwakilan Pas sepanjang muktamar tahunan parti itu sejak beberapa hari lalu yang mahukan Abdul Hadi dilantik sebagai Perdana Menteri sekiranya pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang.

Mengulas lanjut, Ibrahim memberitahu, tindakan Pas mengangkat Abdul Hadi sebagai Perdana Menteri juga dilihat strategi politik parti itu menarik semula sokongan ahli yang semakin ragu dengan perjuangan parti tersebut.

“Pas berhadapan pelbagai isu kebelakangan ini dan langkah terbaik untuk mereka menyuntik kepercayaan dalam kalangan ahli serta pengundi Melayu adalah dengan memberi harapan bahawa Abdul Hadi bakal memimpin negara,” katanya.

Ibrahim berkata, Abdul Hadi sendiri sedar beliau tidak akan dilantik sebagai Perdana Menteri kerana Pas tidak mampu memenangi majoriti kerusi dalam pilihan raya umum akan datang.

Berdasarkan pilihan raya umum 2008 lalu, katanya, Pas hanya memenangi 23 daripada 66 kerusi yang ditandingi dan beliau percaya jumlah tersebut bakal berkurangan dalam pilihan raya umum akan datang.

“Kalau tidak boleh dapat majoriti kerusi Parlimen bagaimana Pas mahu angkat Abdul Hadi menjadi Perdana Menteri?

“Abdul Hadi sedar perkara ini, tetapi seperti saya katakan, ini strategi mereka dalam mengekalkan sokongan terhadap Pas,” katanya – Utusan

4 Responses to “PERKASA : Ahli PAS Mula Tidak Percaya Kepada Anwar”

  1. Lim Lynn

    Nov 25. 2012

    Reply to this comment
  2. Cicitkudin

    Nov 20. 2012

    Dalam percaturan politik pakatan, DAP lah yg akan menentukan sama ada hadi awang atau anwar yg jadi PM. Tidak mustahil pd hukum akal DAP akan lantik Mat sabu sekalipun sbg PM jika pilihan itu yg paling sesuai dan menguntungkan agenda mereka. DAP mengira-ngira merekalah yg bakal memenangi bilangan kerusi paling banyak antara tiga “sahabat” politik itu. Mereka akan letak calon calon di kawasan bandar di mana majoiritinya pengundi cina. Mereka juga akan bolot kerusi parlimen di mana pengundinya bercampur 50-50 cina-melayu. Pengundi cina akan sokong calon dap manaklala penyokong PAS dan pkr akan qjuga mengundi calon mereka. Calon calon pas pula akan bertanding di kawasan majoriti MELAYU dan terpaksa menghadapi jentera umno dan bakal kalah di nayak kawasan. walapupun dr segi bilangan kerusi pas bertanding lebih banyak dr dap, parti cina totok itulah yg bakal menjadi pari dominan dlm pakatan nanti. PKR dgn segala masalah dan skandal politiknya bakal menyaksikan calon calon melayu kalah teruk dan calon cina banyak yg menang. Itulah namanya menang sorak kampung bakal tergadai. Melayu patut sedar pertikaian sesama mereka akan merugikan bangsa sendiri. Pengundi cina tidak akan menyokong PAS lagi kali ini sebab isu hudud telah dimainkan sejak awal awal lagi. Walaupun pakatan ada dsai untuk imbangi prngaruh pas dan islam ala pas, anwar sendiri mungkin bakal hilang kerusi permatang pauh di tangan seorang giantkiller yg tidak diduga. Dsai juga sedang menghadap kes rayuan saiful bukhari dan keputusan rayuan boleh sahaja membantutkan cita cita nya menuju ke putra jaya.

    Reply to this comment
  3. atuk ulong

    Nov 20. 2012

    Para pengikut Pas ni semuanya tunggu Nik Aziz bersuara tolak Anwar saja ,kalau ada suara btu maka akan terjelepoh lah anwar sebab mereka ni memang taksub sangat kat Nik Aziz tu memang tak suka pun kat Anwar sebab kerendahan moral nya .

    Reply to this comment
  4. Anwar Ibrahim

    Nov 20. 2012

    Ini ternyata suatu konspirasi untuk menjatuhkan aku sebagai PM pemimpin ulung dunia. Mereka hasad dengan kemampuan aku yang berkelayakan lulusan ijazah am Pengajian Melayu. Tapi sekurang-kurangnya aku boleh beri ucapan bahasa tinggi tahap Shakespeare super duper sampai ke World Bank dan IMF pun aku dah kuasai. Nantilah aku jadi PM selesai semua masalah LGBT ni. Tunggulah aku jadi PM selesai semua masalah.

    Reply to this comment

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE