PARADIGMA POLITIK BARU

Prof Ramlah Adam : ‘Sang Saka Malaya’ Bukan Bendera Tanah Melayu

Bendera Persekutuan Tanah Melayu yang digubal pakai dari 1896 hingga 1950

SHAH ALAM – Dakwaan kumpulan yang mengibarkan bendera ‘Sang Saka Malaya’ pada Himpunan Janji Bersih di Dataran Merdeka, Khamis lalu, bagi menggantikan Jalur Gemilang kononnya ia bendera asal Tanah Melayu disanggah pakar sejarah.

Bukan itu sahaja, pakar sejarah turut menggelar kumpulan tersebut sebagai pelupa dan jahil sejarah tanah air.

Dekan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Dr Ramlah Adam berkata, Tanah Melayu tidak pernah menggunakan bendera tersebut sebagai bendera rasmi walaupun ketika dijajah.

Bendera Sang Saka Malaya yang dikibarkan, Khamis lalu

Menurutnya, warna merah putih yang dinamakan Sang Saka itu adalah bendera yang digunakan kumpulan yang menyokong pembentukan Indonesia Raya dan sentimennya dibawa pertama kali ke Tanah Melayu oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM) pada 1938 pimpinan Ibrahim Yaakob.

“Perkara yang diperjuangkan kumpulan KMM ini adalah memerdekakan Tanah Melayu, tetapi dengan cara bergabung dengan Republik Indonesia Raya atau Melayu Raya.

“Namun majoriti orang Melayu di Tanah Melayu ketika itu tidak bersetuju  perjuangan mereka kerana  orang Melayu mendukung institusi Raja-Raja Melayu dan Islam, kerana itu majoriti memilih perjuangan Umno,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, selepas KMM diharamkan, ideologi itu dibawa pula Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dipimpin oleh Mokhtaruddin Lasso, Dr Burhanuddin Helmi dan Ahmad Boestamam.

“Mereka menggunakan bendera Sang Saka ini dalam ceramah mereka, namun perjuangan mereka ini ditolak majoriti rakyat Tanah Melayu, tetapi saki baki pendukung ideologi itu hari ini cuba menghidupkannya semula,” katanya.

Semalam, Sinar Harian melaporkan blogger ‘Singa Selatan’ mengakui membawa bendera baru pada sambutan kemerdekaan tanah air kerana Sang Saka Malaya bendera itu adalah simbolik panji perjuangan dalam menuntut kemerdekaan di Tanah Melayu.

Sementara itu, Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosio-Budaya Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata, bendera Sang Saka itu memang sering digunakan oleh negeri-negeri Nusantara sejak dahulu lagi, namun ia bukanlah bendera asal Tanah Melayu.

Katanya, dakwaan bahawa bendera itu sebagai bendera asal adalah sesuatu yang amat bodoh dan cubaan mempersoalkan kedaulatan negara.

“Parti yang mendukung pembentukan Indonesia Raya telah diharamkan, tetapi penyokongnya masih ada, jadi mereka cuba membuat pembohongan besar dengan cuba menukar sejarah kononnya itu adalah bendera asal,” katanya – Sinar Harian

20 Comments

  1. imah says:

    Penyokong PR – niatnya, jiwanya , perbuatannya -kotor dan jahat…..tak payah nak dolak dalih……niat saja dah nampak….kotor dan jahatnya…..

  2. iskan says:

    sang saka tu salah apa? ia bendera kerajaan nusantara kita dulu ( masa tu kerajaan malaysia, kerajaan indonesia dan kerajaan singapura takde dan tak wujud pun) kerjaan nusantara yg berbenderakan sang saka tu meliputi empayer nya yang sangat besar meliputi seluruh malaysia skrg, meliputi seluruh indonesia skrg, singapura skrg, brunei skrg, timor laste skrg, pattani di thailand skrg, champa di kemboja dan vietnam skrg, mindanao di filipina skrg dan selepas itu nusantara di robek dan di koyak2 oleh bangsa penjajah dan kita ni di bahagi2 kan mcm kek tu la.. pastu masa berlalu dan kita ramai yg dah tak tau benda tu… nusantara tanah leluhur, tanah nenek moyang dgn lambang sang saka yg telah di lupai oleh ramai cucu cicit dan generasinya.. dulu sapa yg tinggal di nusantara ni jadilah dia org melayu.. tapi skrg dah x lagi..

  3. Lim Lynn says:

    Disclaimer: I disagree with drugs. Only the info link between Roel Van Duyn inspire Provos which interest my research. Manifesto Sociologist Psychology Socialism Anarchism Provocateur. Youth Young Adults are easily influence and brainwashed indoctrination we need to educate everyone and prevent it from occuring.

    http://www.marijuanalibrary.org/HT_provos_0190.html
    http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/geschiedenis/127-de-geschiedenis-van-nederland/324-part-5-the-history-of-the-netherlands.html

    The Van Duyn articles do not mention Roel Van Duyn of Amsterdam, Netherlands who founded/headed in modern times the socialist/communist movement in the Netherlands. He was a powerful man. The movement was lead by Provos (provocateurs) whose demonstrations at times got violent. What is the nature of the relationship between the Van Duyn family and the Van Cleve family? 13 Bloodlines of Illuminati

    “Provo” was actually first coined by Dutch sociologist Buikhuizen in a condescending description of the Nozems. Roel Van Duyn. a philosophy student at the University of Amsterdam, was the first to recognize the Nozems’ slumbering potential. “It is our task to turn their aggression into revolutionary consciousness,” he wrote in 1965.

    Inspired by anarchism, Dadaism, German philosopher (and counter-culture guru-to-be) Herbert Marcuse, and the Marquis de Sade. Van Duyn, a timid, introverted intellectual, soon became the major force behind Provo magazine. But while Van Duyn presided over the Provos’ theoretical wing, another, more important element was provided even earlier by its other co-founder, Robert Jasper Grootveld, a former window cleaner and the original clown prince of popular culture.

    Socialist Parties and the Second Socialist International (1869-89)
    The Social Democratic Party [founded] in Germany in 1869 was the first Marxist aligned political Party. They favored an independent working class. It grew rapidly, despite the effort of Chancellor Otto von Bismarck to break it up through the enactment of anti-socialist legislation. In 1877, they elected a dozen members to the Reichstag. In 1881, they had 312,000 members; and by 1891, 1,427,000. In 1891, they eliminated their earlier leanings toward State aid for co-ops, and aligned themselves with the Marxist goal of “the abolition of class rule and of classes themselves.”

    Some of the early Socialist Parties were: Danish Social Democratic Party (1870′s), Swedish Socialist Party (1889), Norwegian Labor Party (1887), Austrian Social Democratic Party (1888), Belgian Labor Party (1885), Dutch Socialist-Democratic Workers Party (1894), Spanish Social Labor Party (1879), Italian Socialist Party (1892), and the Social Democratic Federation of Great Britain (1880′s).

    In 1889, the Second Socialist International was formed, with their headquarters in Brussels, Belgium. Their main responsibility was to create some sort of unity within its ranks. It was totally organized along Marxist philosophies.

  4. usop wilcha says:

    Aku masih tercari-cari…JAM OMEGA MANA!!!?????? dah lama dah……

  5. Lim Lynn says:

    DAP PAS Pakatan scratch PSM back and PSM’ll scratch DAP PAS Pakatan.
    Seems from the beginning Parti Sosialis Malaysia have cooperated 1999 DAP PAS Pakatan.

    http://links.org.au/node/600
    Malaysia: PSM now officially recognised
    Kuala Lumpur, 10 September 2008
    On Pakatan Rakyat:

    PSM said that the party would continue to work with Pakatan Rakyat on a
    minimum program. PSM endorses the PAKATAN call to end the NEP to a
    policy which will benefit all irrespective of race, abolish the ISA and
    supports the many pro people and workers initiative like the Minimum
    wage act etc. On the other hand, the party would oppose any
    pro-capitalist, neo-liberal and any racist policies.

    If the party is invited to PAKATAN, then we would look at the PAKATAN’s
    program and decide in the party’s Congress to join or decline.

    On PSM’s MPs and State Assemblyman

    PSM stood in the 1999 election using the DAP logo and in year 2004 and
    2008 election, the party used the PKR logo. The understanding is clear
    that PSM is using these logos because its own registration is denied.
    PSM used its own manifesto and propaganda materials during the
    elections. There is mutual respect among the parties.

    PSM would be writing to the Speakers at the Parliament as well as the
    Selangor State Assembly asking them, that in wake of the party’s
    registration, our two MPs and ADUN must be referred as members of PSM.
    Meanwhile we will also ask the speakers not to change their current
    sitting position, as we are comfortable in opposing Barisan Nasional and
    its Government.

    On Anwar’s September 16:

    The entire election system is farce. BN has previously used undemocratic
    means to undermine democracy in Sabah and Kelantan. Today they are
    seeking justice when similar possible crossover is taking place against
    them.

    PSM has no knowledge nor is it part of this initiative. If the people
    are against the crossover they will go to the streets. Currently it
    seems that the people and the civil society is reluctant to come to UMNO
    and BN’s rescue because the Government themselves are corrupt and not
    popular. If BN is a popular party, we are sure the masses will come and
    protest any form of take-over, which is seen as undemocratic. Let us
    wait and see.

    On PSM’s immediate plans:

    We would be holding a victory celebration on the 17 October and plan to
    go on a nationwide road show to promote the party. The party also plans
    two big campaigns. One is on the current fuel, food and economic crisis
    while the second campaign would focus on the local council elections.
    Until local election was banned 40 years ago, the left and Socialist
    were the main parties winning elections at the council level.

    Would [PSM MP] Dr. Kumar support PAKATAN in Parliament:

    As a block, we stand with the opposition in opposing the BN. But if
    there are policies or laws, which goes against the interest of workers
    at large and goes against socialist principles, we will oppose it. PSM’s
    MP and State Assemblyman would not follow any Pakatan decision blindly.

    How about PAKATAN policies, which goes against PSM interest?

    We would work and look for common grounds to advance the struggle.
    Meanwhile we will not abandon basic socialistic principles, which the
    party holds.

    On PSM current membership:

    Technically we cannot have members. Currently we have party office in
    seven states, we have state representatives in all states except Sarawak
    and Terengganu. Our support base on people committees is around 10,000.

  6. Tawarikh lama says:

    Saya terbaca komen blog singa selatan, yg perkenalkan bendera sang Saka Malaya, mereka tak kata nak tukar jalur gemilang. Cuma pertonton semula bendera pra kemerdekaan untuk generasi muda. Itu saja. Apasal sensitf tak tentu pasal?

    • backdoor says:

      Provokasi pembangkang terlalu mudah dibaca. Sentimen dan melahirkan persepsi selalu menjadi isu paling penting dalam mendapatkan kuasa oleh pembangkang. Itu pun tak faham ke?

  7. Pejuang IMR says:

    Sedarlah wahai Saudara Tawarikh Lama(TL). Janganlah senang-senang nak tukar cerita pulak. Buat-buat tak faham pulak niat sebenar pemuda melayu buta sejarah malam tu yang meroyan nak tukar bendera Malaysia tak tentu pasal.
    Kalau ya pun nak menghormati pandangan rakyat atas dasar keterbukaan biarlah faktanya betul dan relevan dengan keadaan dan masa. Nak cover line pun biarlah kena pada tempatnya dan berpada-padalah. Tak malu ke tunjukkan kebodohan sediri pada malam tu. Yang salah tetap salah lah TL ooi!!!. Tak payahlah menyamakan kebodohan budak-budak mentah tu kepada diri anda.

  8. Warisatuliman2011 says:

    Anwar al-Munafik Penderhaka!

  9. Rakyat Prihatin says:

    Situasi ini dilihat amat berbahaya kerana Anwar bijak menggunakan golongan-golongan atau kumpulan ideologi yang anti-UMNO supaya lantang menentang UMNO.

  10. Tawarikh lama says:

    Tak timbul nak tukar bendera jalur gemilang. PR bukan kerajaan. BN adalah kerajaan sekarang. Bagus juga mereka tunjukkan sejarah kewujudan bendera sang Saka Malaya, yg diperjuangkan pejuang dahulu. Boleh membuka minda generasi muda kenali sejarah kemerdekaan. Mereka cuma tunjukkan bendera lama, bukannya angkat senjata. Rendahnya sikap keterbukaan kita kpd kepelbagaian dlm pandangan.

    • Kalau tak nak tukar bendera kenapa sebarkan risalah mengenai pertukaran bendera negara pada malam itu? Kalau nak bawa bendera lama kenapa bawa bendera Sang Saka Malaya yang digunakan oleh orang-orang yang nak jadikan Malaysia dan Indonesia sebagai satu negara dan juga nak buat Malaysia jadi negara republik? Kenapa nak bawa bendera orang yang nak buang Raja kita? Kita kena faham Rukun Negara. Kita kena hormat pada raja dan negara. Jadi kenapa PR pertahankan Sang Saka Malaya dan spin cerita nak salahkan UMNO? Nasib baik ada pakar sejarah yang boleh ajar pasal sejarah pada kita dan saya dapat jumpa lawyer dan politicians yang ajar saya pasal apa makna bendera sebenarnya kepada negara. Sebab itu kita tak boleh undi PR!

    • Seperti apa yang Professor Datuk Ramlah Adam kata, Sang Saka Malaya adalah bendera yang digunakan oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM), yang mahu mengabungkan Tanah Melayu dengan Republik Indonesia dan menukarkan Tanah Melayu kepada sebuah republik
      Ya, memang tidak salah jika mereka mahu belajar/mengajar sejarah tetapi jangan tipu sejarah. Mengibarkan Sang Saka Malaya dan mengedarkan risalah yang untuk menggesa penukaran bendera Malaysia daripada Jalur Gemilang kepada Sang Saka Malaya pada malam Merdeka adalah salah. Sang Saka Malaya ialah bendera KMM yang mahu menukarkan Malaysia kepada sebuah republik. Jadi kenapa nak hina Negara kita dan Rukun Negara? Sang Saka Malaya bukan sekadar bendera lama tetapi bendera yang menghina dan mengkhianati Perlembagaan Persekutuan dan Negara Malaysia.

    • cicitku says:

      Saudara ‘Tawarikh lama’ merasakan sikap keterbukaannya kepada kepelbagaian dalam pandangan amat tinggi sedangkan pada hakikatnya dia sendiri mempunyai sikap yang amat rendah kerana enggan berfikir dan sengaja membutakan mata untuk melihat motif sebenar tindakan puak-puak fuckatan mengibarkan bendera ‘Sang Saka Anwar’ al-Munafik. Bagaimana pula sikap kau terhadap seorang anak muda serta beberapa ekor Cina komunis biaDAP yang tonggeng punggung dan pijak gambar PM Najib pada malam tersebut. Adakah kau menganggap mereka sebagai hero kerana sikap keterbukaan mereka amat tinggi kepada kepelbagaian dalam pandangan atau perbuatan? Kau menggunakan nama ‘Tawarikh lama’ tetapi sejarah hidup kau baru hendak bermula.

  11. sman says:

    Para penyokong Al Jubori bukan lah orang yg cerdik,biarpun ada di antara mereka yg memegang ijazah sarjana dah Phd.namun mereka ini tertipu juga oleh si peliwat tegar yg tida seberapa pencapaian akedemiknya (ada sumber yg kata dia tak dapat degree pun -dan saya agak percaya dgn sumber ini).Apatah lagi budak seperti Najwan Helmi,yg belajar pun di Universiti,yg tak akan ujud sekiranya tidak di perjuangkan oleh Umno,tapi menyombong pada Umno.Kalau Pakatan yg memerentah dgn DAP bersammereka,Universiti yg begini tidak mungkin di benarkan oleh DAP,jadi kemana orang seperti Najwan akan belajar?.

  12. THE WATCH says:

    Celako celako celako.Kenapa selepas 55 tahun baru nak bukak cerita lama pulak.Inilah kerja pembangkang dah tak ada modal jadi cari jalan untuk buat huru hara.Rakyat dah jelek dengan mereka.

    • Shah says:

      nama pun negara demokrasi…peralihan kuasa tu pekara biasa lah…kalau tak berlaku mcmtu rejim nmanya…sokong pd apa yg anda percaya aja sudhla…lgpun kepercayaan tiap org tak sama….

  13. Sejarah bendera itu pun asal dari parti yang nak Malaysia jadi republik bersama Indonesia tapi orang Melayu pilih UMNO yang pertahan Raja Melayu dan Islam. PR pun tak hormat Sultan Selangor dan Rukun Negara. Jadi agaknya betullah Janji Bersih dan PR nak jadikan Malaysia republik. Tapi Anwar Ibrahim kata tak salah bawa bendera Sang Saka Malaya sebab bendera salah satu bendera pejuang kemerdekaan dan macam ada kaitan dengan UMNO. Anwar kata bukan nak tukar bendera tapi macamana dengan risalah tukar bendera pada malam itu?
    [youtube http://www.youtube.com/watch?v=ToEvIpg3kQg?rel=0&w=560&h=315

  14. backdoor says:

    usaha nak menjadi kan Malaysia sebagai republik, seperti republik indonesia dan republik singapore. Sewajibnya rakyat Malaysia mempertahankan negara dari ancaman seperti ini. Lihat sahaja apa jadi kepada umat islam yang negara mereka menjadi republik. Haru biru jadinya. Cukup dengan melihat peratus murtad di Indonesia, ianya sangat menggerunkan. Orang yang tahu dirinya telah diketahui umum mempunyai akhlak yang buruk dan melakukan dosa, mahu mengheret rakyat Malaysia untuk melakukan dosa dan mahu meneutralkan perlakuannya itu

Leave a Comment

 

— required *

— required *