PARADIGMA POLITIK BARU

Seronok ADUN DAP, Manoharan Memperlekeh Lee Chong Wei

Mynewshub – Di kala rakyat Malaysia sedang bersedih, Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah dari parti DAP, M. Manoharan tanpa memikirkan sensitiviti anggota masyarakat, begitu seronok menghamburkan kata-kata yang merendahkan jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei.

‘LIN DAN wins.He played better than Lee Chong AWAY,” katanya dalam akaun Twitter miliknya.

Nampak tak bagaimana dia menggunakan perkataan AWAY untuk mengajuk nama Lee Chong Wei.

Lebih menyakitkan hati, Manoharan dengan begitu bangga memuji pemain China, Lin Dan sebagai;

“Lin Dan is so stylish.So modern.Doesn’t look like a China man.But from China.Tattoo all over.”

Takda pulak dia nak cakap apa-apa yang positif mengenai jaguh negara kita. Dan maksud lawyer kelas 3 ni apakah kita semua perlu ada tato untuk kelihatan moden?

Impian emas kita musnah, tetapi Manoharan menjumpai ruang untuk mempolitikan perkara itu.

“Malaysia will win its first GOLD Medal in Olympics after Pakatan takes over Putrajaya,” katanya lagi dalam akaun Twitternya.

Perlukah cakap benda-benda seperti ini?

Ada jaminan ke kalau tukar kerajaan kita akan menang emas? Dan adakah ini masanya untuk bercakap seperti itu?

Kalau ada rasa tak puas hati pun, carilah medium yang lebih baik dari Twitter, masa yang lebih sesuai, bahasa yang lebih baik untuk menegur.

Bukan macam orang tak bertamadun main taram cakap aje tak ikut tempat.

Semua orang sedang bersedih dan merasa ralat atas kekalahan Chong Wei, Manoharan melihat ia sebagai peluang untuk merendahkan Perdana Menteri dan kerajaan dan dalam proses itu menjatuhkan air muka Chong Wei.

Sesiapa sahaja yang menonton perlawanan akhir Badminton Olimpik London malam tadi tahu Chong Wei telah memberikan yang terbaik tetapi tetap tewas.

Sesiapa sahaja dalam akal yang waras tidak akan bercakap politik dalam waktu yang sebegini.

Siapa Manoharan, siapa kita untuk menilai apa dalam hati Chong Wei.

Ada beberapa orang yang membuat andaian dari segi wang yang dijanjikan jika menang emas kepada persembahan Chong Wei.

Namun, kita tahukah apa dalam hati Chong Wei? Rasanya dia benar-benar bermain untuk negara. Habuan yang dijanjikan mungkin bonus atau motivasi tambahan.

Semalam, selepas kekalahan di tangan Lin Dan, penulis lebih simpati dan kasihan pada Chong Wei. Lebih lagi daripada hakikat Malaysia terlepas emas pertamanya di olimpik.

Air mata dan kekecewaan yang wujud di wajah beliau, sepatutnya menyebabkan orang bodoh macam Manoharan pun meluahkan simpati kepadanya.

Ini tidak, Chong Wei dikutuk, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pun tidak pasal-pasal diheret masuk ke dalam mesej-mesej biadap Manoharan.

Sebelum menulis lebih lanjut, harus diingatkan bahawa Manoharan inilah manusia yang tidak berapa lama dahulu menghina Jalur Gemilang dan berkata, bendera itu akan diubah apabila DAP dan Pakatan Rakyat berkuasa suatu hari nanti.

Kali ini, Manoharan menyindir Chong Wei dan meluahkan rasa bangga melimpah ruah kepada Lin Dan.

Apa masalah macha sekor ni?

Chong Wei siap mohon maaf kepada rakyat Malaysia lagi akibat gagal memberikan emas kali kedua.

Perlukan beliau memohon maaf?

Rasanya lebih tepat jika Manoharan yang memohon maaf kepada rakyat Malaysia kerana gagal mempertahankan semangat kesukanan.

22 Comments

  1. H R Blob says:

    Pakatan mmg macam tu… Tu karang kalo dah tawan Putrajaya, tapi tak menang EMAS jugak, senang je la karang diorg salahkan UMNO. Apa susah….?

  2. Rafi Bill Collector says:

    Stupid comments from PARIA DOG Manoharan……..

  3. naw says:

    Kalau inilah pemikiran politikus pembangkang, yang tak ada semangat kesukanan dan kenegaraan, sombong lagi bodoh…hanya tahu nak kaut undi walaupun dalam apa jua keadaan untuk meraih undi. Aku ingat satu ketika nanti pembangkang akan diwakili Anwar untuk sukan ‘main belakang’ untuk menang pingat emas diolimpik, dan ramai2lah mereka akan makan ‘airskrim’ setelah Anwar dapat pingat emas…kwangkwangkwang.

  4. Adun DAP itu tidak ada semangat patriotik langsung, orang tak ada semangat patriotik tak sayang negara sendiri, orang yang tak sayang negara tak akan mempertahankan negara dan tak layak jadi pemimpin Malaysia kerana mereka boleh menjual negara. Adun DAP itu tidak patut hina LCW macam itu. Bukankah pelik bila beliau mepuji Lin Dan itu stylish dan modern sebab ada tattoo? Dah lah tattoo itu tak elok, tattoo bukan bermakna modern pun. Kalau PR menang dan nak rakyat modern dan stylish, rakyat nak kena penuh tattoo kat badan ke? Orang Islam tak ada tattoo, tak modenlah? Pemimpin PR tak bantah ke terutama orang Islam dan PAS? Saya rasa ramai orang rasa moden itu liberal, sebab itu ada orang Islam yang nak moden ikut Islam Liberal. Ni dah ajaran sesat.

  5. ron95 says:

    fascist manoharan.. he’s thinking using his tiny dicks not particulary his head!
    And Dato LCW is a real victorious for malaysia not crapish trash talk loser just like him!

  6. soulrhyme says:

    “Malaysia will win its first GOLD Medal in Olympics after Pakatan takes over Putrajaya,”..Means that ,they will bribe for a gold medal once they takes over Putrajaya..see that?

  7. Shinigami says:

    What on earth~~!! I’m proud to say I’m Malaysian since DATUK Lee Chong Wei make it to the final although he lost. He played very hard despite his just recover from the injury during the last match. That spirit, I admire the most! Sportmanship. If this man, make fun of DATUK Lee Chong Wei, look at yourself first, don’t judge other. DATUK Lee Chong Wei bring Malaysia name into Olympic. What about u YB? Nothing? So shut up! Don’t mess with my IDOL!

  8. ham says:

    If u r a sportsman then u will know how hard it is to just qualify to olympic. Mayb he nevrr played any games at all. What is politic n sport got any connection at all??
    Win or loss depends on player. No 1 can make him win nor pkr not any gov.. Period

  9. abd rahman says:

    Jenis orang begini jangan lagi diberi tempat sebagai Yb, sedarlah pengundi-pengundi di Kota Shah Alam.

  10. Gabriel Al Iman says:

    Konpem, Pandikutty sebenar adalah Pakatan.

  11. Rakyat Prihatin says:

    Walaupun Datuk Lee Chong Wei kalah, aku tetap bangga dengannya. Sekurang2nya dia telah meletakkan nama Malaysia dalam acara FINAL..
    Yang loyer buruk nih letak otak kat belah mana??? PKR menang putrajaya, boleh menang emas??? ahaha… aku rasa nk gelak berguling2 plak dengar janji dia nih…
    mende cam nih pun dia bising2..?
    Aku cabar dia lawan badminton dengan Datuk Lee Chong Wei.. ada bran???

  12. usin says:

    biar buruk rupa jangan buruk perangai. tp mano ni buruk dua2 sekali. malangnya kamu mano!!!

  13. eh dapat pingat perak olimpik…… nasib takder boling n squash nak sumbang pingat…..

  14. irfankhalid says:

    kenapa la malaysia mempunyai pembangkang yg tidak berkualiti dan berperangai spt anjing?

    apakah penyebab fenomena YB yg bangang2 menjadi YB di pembangkang melanda Malaysia?

    Apakah teruk sgt UMNO & BN sampai anjing pun mereka pilih asalkan BUKAN UMNO?

    Siapakah penyebab berlaku keadaan begini?

    POOR malaysian..

    • kenapeye says:

      setuju. memang ini lah kualiti YB pembangkang yang ada kat negara kita. Sudah boleh dibayangkan nanti bagaimana kualiti menteri menteri pembangkang jika kelompok ini mentadbir negara jika menang PRU 13 ( minta dijauhkan)

      • cicitku says:

        Jika ditakdirkan pembangkang mentadbir negara tak usahkan nak menang pingat emas, menyertai Olimpik pun belum tentu boleh (sebab negara dah bankrap) dengan adanya menteri-menteri idiot setaraf tambi Manohairan Kelingkaram ini.

  15. lagu 2 says:

    alhamdulilah! kt dunia lagi tuhan dh tunjuk sikap angkuh,mengata2 org,mengadu-domba,memperlekeh-lekeh kan org lain yg ada pada para gerombolan pemimpin2 pembangkang. klu inilah kualiti yg ada pd BAKAL2 PEMIMPIN kita,nauzubillah! bakal hancurlah kemakmuran kita selama 55tahun ini. Deiiiiiii! thambi manoharan ,lu dengar baik2, Chong Wei skurang2 nya ada bakti terhadap negara MALAYSIA, lu apa ada? POOOOODAH CHEATTTTT!

  16. usinlempoyang says:

    ..itu lah mentaliti orang kelas bawahan! sehingga tidak punya sensitiviti langsung.

  17. farinaberry says:

    Kalau fasiliti kat UNISEL ngan KUIN pun gagal diberi dengan sempurna trrmasukk tunggakkan berjuta. Jangan mimpi nak laksana pembangunan sukan. Boleh blah!!

  18. serena says:

    Eee..apa ke bangang macha sekor ni..kalu Pakatan takes over Putrajaya, game bontot je yg confirm menang..!

  19. HAMSOR says:

    mmg kurang ajar la loyer sekor ni..cam haram..tak tau la Khalifah Umar LGE atau Kapal Karam Singh nak condemn dia ke tak…barua cilako 3x

  20. Cicitkudin says:

    Percakapan manoharan itu mencermin mentalitinya yang amat rendah dan keji. Kata orang sikap dibentuk oleh faktor-faktor seperti latar belakang dan sub-kulturnya seseorang. Orang baik-baik tidak mudah menjadi seperti kacang lupakan kulit dan tahu beradat dan bersopan santun. Dia tahu apa maknanya dan mengamalkan prinsip “di mana bumi dipihak di situlah langit dijunjung,” . Tapi kalau dia bukan dari kalangan yang baik-baik, tak kira setinggi manapun pelajarannya dan kedudukannya, sikap dan mentalitinya tetap akan menyererlahkan keburukannya. .

Leave a Comment

 

— required *

— required *