BERSIH 3.0: Ambiga Minta Maaf Pada Seluruh Rakyat Malaysia

Mynewshub – Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga hari ini mengejutkan ramai pihak apabila mengambil keputusan untuk memohon maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat negara ini berhubung penganjuran demonstrasi yang telah diadakan di ibu negara baru-baru ini.

Dalam sidang akhbar di rumahnya petang ini, Ambiga berkata, permohonan maaf itu juga ditujukan jiran tetangganya berikutan tindakan para peniaga yang mahu ‘berniaga’ di kawasan perumahan mereka.

“Saya faham kenapa kumpulan-kumpulan ini, Bersih 4.0 memohon saya untuk meminta maaf…saya bersedia untuk meminta maaf.

“Saya berumur 55 tahun, dengan ini, saya memohon maaf secara terbuka kepada pelbagai pihak dan generasi seterusnya kerana tidak menjalankan tugas dengan sebaik mungkin untuk memastikan negara kita kekal aman.

“Juga kepada jiran-jiran, saya juga patut meminta maaf kerana telah meletakkan mereka dalam situasi atau ‘zon peperangan’,” kata Ambiga di sini hari ini.

Sebelum sidang akhbar tersebut dibuat, tiga gerakan iaitu Bersih 4.0, Halau 1.0 dan juga Gerakan Pemuda Semalaya telah datang ke rumahnya menuntut Ambiga memohon maaf secara terbuka.

Suasana ‘panas’ mula terasa di kediaman Ambiga menjelang jam 4.00 petang berikutan kehadiran gerakan berkenaan termasuk Majlis Tindakan Peniaga-Peniaga Kuala Lumpur.

Pihak berkuasa sudahpun menutup laluan menuju ke rumah Ambiga di Jalan Setiakasih 1, Bukit Damansara mulai jam 12.30 tengah hari tadi.

Selain sekatan polis, beberapa kun yang tertulis ‘trafik warden DBKL’ diletakkan hadapan simpang menghala ke rumah beliau bagi memastikan tiada kejadian yang tidak diingini berlaku.

Majlis Tindakan Peniaga-Peniaga KL bertekad mahu mengadakan aktiviti niaga hari ini dan esok sebagai tanda protes di hadapan rumah Ambiga walaupun tidak mendapat kebenaran pihak berkuasa termasuk DBKL.

Bagaimanapun pengerusinya, Datuk Jamal Md Yunus akhirnya mengumumkan perancangan untuk mendirikan gerai berhampiran rumah Ambiga dibatalkan.

11 Responses to “BERSIH 3.0: Ambiga Minta Maaf Pada Seluruh Rakyat Malaysia”

  1. Along

    May 28. 2012

    Sangat seronok tengok Melayu tibai Melayu. Kita orang sangat gembira kerana kalau kita orang nak tibai Melayu memang susah sebab orang kita dalam pasukan keselamatan tidak ramai, takut-takut nanti ada darurat lagi. MCA, DAP dan Gerakan tidak akan terlibat dalam demonstrasi sebab tak mahu tibai bangsa sendiri. kalau ada ikut pun, imbuhan mesti tinggi maaa. Melayu bagi air liur sudah cukup.

    Kita berterima kasih kat Anwar, azmin Ali dan geng2nya kerana menjadikan kerja kita jadi mudah dan lancar. Kita akan memerintah Malaysia tidak lama lagi dan orang Melayu akan merempat. Kita jadi bos, Melayu kuli maa.

    Reply to this comment
  2. warisatuliman2011

    May 25. 2012

    A.w.w. handai taulan. Apa nak dihairankan. Ini gimik politik Ambiga al-pariah atas nasihat Anwar al-Munafik. Bukannya dia tak tahu perintah mahkamah melarang peserta demo Bersih (Kotor) 3.0 daripada melewati kawasan2 tertentu atau mencabar undang2 negara, tapi dia buat juga dan biarkan pandir politik macam Anwar, Azmin dan konco2 mereka daripada cetuskan keadaan huru-hara dan porak-peranda. Golongan pengkhianat dan pengancam keselamatan negara yg ditaja oleh kuasa luar ini harus dilucutkan kerakyatan dan dibuang daerah ke Kutub Utara atau Kutub Selatan. Biar mereka wujudkan empayar LGBT-Pluralisme-Liberalisme agama mereka di sana. Boleh penuhi tuntutan nafsu syahwat luar biasa mereka tanpa gangguan mana2 pihak sehingga Allah s.w.t. turunkan bala dan bencana. Salam.

    Reply to this comment
  3. KadukTechnoLogik

    May 25. 2012

    takder salahnya….. peguam dan persatuan peguam… adalah manusia2 yg boleh dibeli….. tanya org amerika ape itu peguam dalam hidup mereka…. tak heran klu simpulan bahasa melayu ade sebut lawyer buruk…. mata duitan dan manipulasi undang2 adalah akrinim mereka…..

    takder salahnya buat senaman membontot atau pergi berniaga umah ambiga…. semuanya lulus dalam akta perhimpunan aman… rakyat ade hak selagi aman….. padan muka ko….

    Reply to this comment
  4. monhar

    May 25. 2012

    Jangan salah kan pencacai kerana mereka bengap. Tak paham BI.Bahasa melayu lagi tak paham. Mcm mahadet cakap ramai org BODOH dalam UMNO. nak buat lagu mana. tak lulus SPM. dapat kerja pangkat tinggi guna kroni. Itulah UMNO.

    Ni berita asal:
    http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/ambiga-says-sorry-for-not-pushing-bersih-agenda-harder/

    Bersih 3.0 co-chairman Datuk A. Samad Said showing the memorandum to the media at Datuk Ambiga’s house. – Photo by Jack Ooi
    KUALA LUMPUR, May 24 – Datuk Ambiga Sreenevasan has refused to apologise to anti-Bersih groups who gathered at her home earlier today for what took place during the April 28 rally, and maintained that Bersih’s struggle was relevant for Malaysia’s future.

    Two anti-Bersih groups – one led by traders calling themselves “Bersih 4.0” and the other “Halau 1.0” – had gathered near Ambiga’s residence here in Bukit Damansara earlier today demanding she apologise for the violence and alleged property damage which occurred during the Bersih 3.0 rally.

    Both groups presented separate memoranda to Ambiga, which was received instead by Bersih co-chairman Datuk A. Samad Said.

    “I’m prepared to apologise. I’m 55. I apologise to the next generation because I did not fight harder… I should have so that Malaysia won’t descend to this level, that is all I will apologise for.

    “It is unacceptable that the situation come to this level that my neighbourhood was like a war zone, authorities could have nipped it in the bud,” Ambiga told reporters after the two groups had left.

    The former Bar Council chairman stressed that she was “not unsympathetic to people who genuinely lost money” but added that they had to weigh their incurred losses to gains made in the name of free and fair elections.

    “I have done enough. There were two memorandums (sic) handed today… I want you to judge its contents for yourself,” she told reporters.

    Ambiga was flanked by most of the Bersih steering committee members as well as dozens of supporters who came today to show support for the Bersih co-chairman.

    Ambiga’s private residence in Bukit Damansara has been the target of protest gatherings of late, in the uproar that followed the Bersih 3.0 rally for free and fair elections.

    To date, two separate groups have held protests outside her home.

    The first involved some 10 traders who prepared about 200 chicken and beef burgers, and even offered some to the Bersih leader, who is vegetarian and a Hindu.

    The group also promised a larger protest with 500 traders but later cancelled the May 24 event, saying they had taught Ambiga a lesson after Bersih said there were no plans for another rally.

    A few days later, about 10 retired soldiers from the Malay Armed Forces Veterans Association (PVTM) exercised their bottoms outside of Ambiga’s house to protest against the Bersih chief for being — according to them — an “enemy” of the nation.

    “Bersih 4.0” leader Datuk Jamal Md Yunos announced today that his group of traders will organise a 150,000-strong gathering at Stadium Bukit Jalil next month as part of an on-going protest to demand compensation for alleged losses incurred during the April 28 rally in the city capital.

    Reply to this comment
    • ron95

      May 25. 2012

      meloyaciter tu retorik jer… apsal ko caya?. sekurang-kurangnya aku faham gak english daripada ko faham english tapi otak dasar pencacai dangkal anwargay israel!

      Reply to this comment
    • wab imran

      May 26. 2012

      UMNO ada 22000 cawangan, dan setiap cawangan ada 3 sayap. Setiap cawangan dan sayap ada 15 orang ahli.(belum di tambah AJK biro)…

      So, 22000 x 4 x 15 = 1.32 Juta… let say kita tolak 90% daripadanya dengan alasan ada urusan lain, tak aktif, dibubarkan, belum ditubuh atau sebagainya, jumlah mereka masih 132000. Jumlah ini belum lagi ditambah dengan AJK2 di peringkat bahagian2.

      AJK2 ini adalah pemegang jawatan dan mereka yg berkepentingan atas kelangsungan politik UMNO… so kalau setakat nak berdemo didepan rumah Ambiga… tiap2 hari pun boleh.

      Orang2 Pakatan tidak boleh membantah, kerana menurut agama orang pakatan berdemo itu wajib…. seperti yg diriwayatkan oleh Nabi Nik Aziz…

      Reply to this comment
  5. HEMM

    May 25. 2012

    macam tak insaf jek..die mintak maaf sebab jiran2 die bengang la sebab die punya program yang gah sangat tu semua jiran kat situ dapat susah…ooo bila org sekeliling ko dpt susah baru mau bising dulu 1 kl susah ko suke ye…

    mesti ke emphasis umur 55 tahun…kalu dah tua tu duduk je rumah g kuil tak payah bising2 nak suh budak muda demo sane sini…

    Reply to this comment
  6. usinlempoyang

    May 25. 2012

    Wahai Ambiga,

    Apabila anda meletakkan diri anda bersama-sama orang yang kotor seperti Anwar, maka kekotoran itu akan terpalit juga kepada anda.

    Anwar itu seorang opportunist serta berniat jahat. Anwar itu jenis ‘tidak ada muka’. Kalau Ambiga masih belum kenal sangat dengan Anwar..sila hadir di ceramah TIBAI..(Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim)..

    Ambiga mungkin jujur untuk mempastikan hasrat Bersih tercapai (walaupun pihak berkenaan telah berkali-kali meyakinkan bahawa tidak ada apa yang salahnya dalam mempastikan PRU yang Bersih).

    Apabila Demonstrasi Bersih dilakukan, Anwar telah mensabotaj Ambiga. Anwar telah menjadikan ‘event’ ini seolah-olah hak peribadi nya. Anwar bersama sekutu ‘jambannya’ telaj merosakkan segalanya.

    Ambiga, anda selaku penganjur harus menjawab segalanya.

    Tindakan Ambiga kini telah telah mulai mendapat ‘perlawanan’. Apabila mereka buat demo di depan rumah Ambiga, apa hak Ambiga untuk menafikannya? Apa kata kalau mereka buat demo setiap hari sehingga mengganggu keharmonian jiran-jiran Ambiga. Apa Ambiga nak jawab pada jiran-jiran itu?

    Ambiga..lain kali sebelum bertindak, fikirkan dahulu baik dan buruknya. Bukan Ambiga sahaja yang boleh berbuat sesuatu..orang lain juga boleh berbuat yang sama.

    Sebagai rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian..saya setuju sangat dengan kenyataan permintaan maaf Ambiga. Semoga kejiranan Ambiga yang tidak bersalah akan kembali beroleh kedamaian hidupnya.

    Ambiga.., sila nilai semula persekongkolan anda dengan Anwar. Anwar telah mensabotaj anda sehingga membuatkan kedudukan anda dalam keadaan sukar.

    Ambiga, lihatlah apa kesan Bersih 3.0 ini:

    i. Anwar kini telah dihadapkan dengan pertuduhan mencetuskan kekecohan Bersih 3.0. Macam biasa, beliau tidak akan pernah mengakui pertuduhan yang dibuat ke atasnya. (Ini konspirasi UMNO..). Ambiga nilai lah sendiri manusia bernama Anwar ini.
    ii. Ambiga menghadapi saman Kerajaan RM ratusan ribu ringgit (kalau anda disabitkan dengan saman itu, apakah akan jadi pada nilai harga diri anda sebagai peguam?..)
    iii. Kejiranan Ambiga mulai hilang keharmoniannya. Kalau mereka penyokong kuat Ambiga sekalipun, saya pasti mereka tidak akan suka apabila keharmonian mereka terganggu)
    iv. Demo Bersih telah merugikan banyak pihak. Kasihan lah pada mereka
    v. Demo Bersih menyebabkan jalan-jalan awam banyak yang terpaksa ditutup, sehingga menyebabkan kesusahan pada orang awam. (Orang awam juga punya hak untuk hidup aman dan selesa di KL ini)
    vi. Demo Bersih juga telah mempertontonkan kepada umum akan ‘betapa tingginya budi bahasa’ seorang pelajar Melayu yang tergamak menendang seorang anggota Polis!!

    Reply to this comment
  7. SokongPAS

    May 25. 2012

    Kantoi….ahahaha…..lain kali belajar International language baik2….kakakaka

    Ambiga says ‘sorry’ for not pushing Bersih agenda harder
    By Shazwan Mustafa Kamal
    May 24, 2012

    Bersih 3.0 co-chairman Datuk A. Samad Said showing the memorandum to the media at Datuk Ambiga’s house. – Photo by Jack Ooi
    KUALA LUMPUR, May 24 – Datuk Ambiga Sreenevasan has refused to apologise to anti-Bersih groups who gathered at her home earlier today for what took place during the April 28 rally, and maintained that Bersih’s struggle was relevant for Malaysia’s future.

    Two anti-Bersih groups – one led by traders calling themselves “Bersih 4.0” and the other “Halau 1.0” – had gathered near Ambiga’s residence here in Bukit Damansara earlier today demanding she apologise for the violence and alleged property damage which occurred during the Bersih 3.0 rally.

    Both groups presented separate memoranda to Ambiga, which was received instead by Bersih co-chairman Datuk A. Samad Said.

    “I’m prepared to apologise. I’m 55. I apologise to the next generation because I did not fight harder… I should have so that Malaysia won’t descend to this level, that is all I will apologise for.

    “It is unacceptable that the situation come to this level that my neighbourhood was like a war zone, authorities could have nipped it in the bud,” Ambiga told reporters after the two groups had left.

    The former Bar Council chairman stressed that she was “not unsympathetic to people who genuinely lost money” but added that they had to weigh their incurred losses to gains made in the name of free and fair elections.

    “I have done enough. There were two memorandums (sic) handed today… I want you to judge its contents for yourself,” she told reporters.

    Ambiga was flanked by most of the Bersih steering committee members as well as dozens of supporters who came today to show support for the Bersih co-chairman.

    Ambiga’s private residence in Bukit Damansara has been the target of protest gatherings of late, in the uproar that followed the Bersih 3.0 rally for free and fair elections.

    To date, two separate groups have held protests outside her home.

    The first involved some 10 traders who prepared about 200 chicken and beef burgers, and even offered some to the Bersih leader, who is vegetarian and a Hindu.

    The group also promised a larger protest with 500 traders but later cancelled the May 24 event, saying they had taught Ambiga a lesson after Bersih said there were no plans for another rally.

    A few days later, about 10 retired soldiers from the Malay Armed Forces Veterans Association (PVTM) exercised their bottoms outside of Ambiga’s house to protest against the Bersih chief for being — according to them — an “enemy” of the nation.

    “Bersih 4.0” leader Datuk Jamal Md Yunos announced today that his group of traders will organise a 150,000-strong gathering at Stadium Bukit Jalil next month as part of an on-going protest to demand compensation for alleged losses incurred during the April 28 rally in the city capital.

    Reply to this comment
  8. AntiPeliwatTegar

    May 24. 2012

    Sorry doesn’t cure!!!

    Reply to this comment
  9. Derp

    May 24. 2012

    Maha deheeeee faaaa haaaaa keeerrrrrrrrrrrr U Ambiga Dei !!!!!

    Reply to this comment

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE