Lagi Pendedahan 18 Surat Anwar Minta AS Campur Tangan Pilihan Raya Di Malaysia

AIDCNews – 18/04/12 – Jika sebelum ini didedahkan surat-surat Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada dua orang pengurus dana berbangsa Yahudi yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), iaitu Carl Gershman, Presiden NED (National Endowment for Democracy) dan George Soros, Pengerusi Soros Fund Management, sekarang didedahkan 18 pucuk surat lagi yang dihantar kepada ahli Senator, Kongres, dan Ketua-Ketua yayasan strategik berkaitan demokrasi dan pilihan raya di AS.

18 pucuk surat-surat itu dihantar bertarikh 7 Mei 2007, 31 Mei 2007 dan 25 Julai 2007.

Kesemua surat tersebut ditandatangani oleh Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Parti Keadilan Rakyat menggunakan kepala surat Parti Keadilan Rakyat beralamat di ibu pejabat PKR Malaysia 110-3, Jalan Tun Sambathan, 50470, Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia dan dalam kepala surat itu turut tercatat pejabat Anwar Ibrahim di AS, 585 Grove St Suite, 135 Herndon, VA, 20170, USA.

Pemerintah autoritarian

Surat bertarikh 7 Mei 2007 dihantar kepada dua Senator, iaitu Senator Thomas Craig dan Senator Susan Collins serta dua ketua yayasan iaitu Mr. Vidar Helgesen (Secretary General, International IDEA) dan Richard W. Soudrìette (President/CEO IFES).

Surat-surat kepada senator berjumlah 3 halaman dan kepada ketua yayasan strategik berjumlah 2 halaman, namun secara keseluruhan isi kandungan keempat-empat surat itu hampir sama.

Dalam surat itu, Anwar melaporkan perkembangan politik di Malaysia yang didakwanya ‘kekurangan demokrasi’ yang diistilahkan sebagai diperintah oleh parti pemerintah ‘autoritarian’ yang telah berkuasa selama setengah abad.

Menurut wikipedia ‘autoritarian’ bermaksud pemerintahan kerajaan secara kuku besi atau diktator, sehinggakan rakyat diperhambakan kepada kerajaan serta mengenepikan hak-hak asasi individu.

Memburuk-burukkan Malaysia

Anwar memburuk-burukkan Malaysia dengan menuduh pertumbuhan ekonomi negara ini semakin merosot sejak tahun-tahun kebelakangan ini, yang didakwanya berpunca dari penipuan, salah laku dan rasuah.

Di samping itu, beliau turut menuduh ketidakbebasan sistem media dan kehakiman Malaysia yang disifatkan sebagai sistem yang tunduk kepada hawa nafsu Perdana Menteri.

Lapornya lagi, masyarakat sivil juga tidak bebas, dakwanya disekat oleh undang-undang yang ketat.

Dalam surat itu juga, Anwar menghantar satu lampiran laporan bertajuk, “Sham Democracy” berkaitan laporan dakwaan-dakwaan kononnya berlaku penyelewengan pilihan raya di Malaysia.

Kepada ketua yayasan IFES dan IDEA yang terkenal dalam gerak kerja membiayai dan membangunkan demokrasi, masyarakat sivil dan sistem pilihan raya di seluruh dunia, Anwar memohon kepada mereka supaya turut serta membantu beliau di Malaysia.

Pertolongan Luar

Surat bertarikh 31 Mei 2007 dihantar kepada seorang speaker, 5 orang senator dan 7 orang ahli kongres A. Mereka adalah; Speaker Nancy Pelosi, Senator Joe Biden, Senator Barbara Boxer, Senator Bill Nelson, Senator Richard Lugar, Senator Lisa Murkowski, David Drier, Dana Rohrabacher, Donald A Manzullo, Gregory Meeks, Eni Fa’aua’a Hunkin Faieomavaega Jr, Tom Lantos dan Ileana Ros-Lehtine.

13 surat-surat di atas berjumlah 3 halaman, namun isi kandungannya hampir sama.

Dalam surat itu, dakwaan Anwar hampir sama dengan surat-surat sebelum ini iaitu menggambarkan Malaysia teruk dan memerlukan pertolongan luar untuk memulihkan demokrasi di negara ini.

Dakwanya walaupun dari jauh, Malaysia nampak seolah-olah sistem demokrasi berfungsi, pertumbuhan ekonomi, keharmonian etnik dan kaum dalam keadaan baik, namun dakwanya, jika diteliti secara mendalam, gambaran luaran itu tidak tepat.

Anwar mendakwa Malaysia mengalami peningkatan kadar pengangguran, inflasi dan penurunan pelaburan asing.

Justeru itu Anwar turut meminta para senator, kongres melobi pihak lain di AS untuk membantu usahanya di Malaysia bagi melakukan reformasi di Malaysia, menuntut pilihan raya bebas dan adil, jaminan penuh perlembagaan untuk kebebasan dan hak asasi manusia serta memulihkan sistem sosio-ekonomi yang adil dan saksama.

Reformasi

Manakala, surat bertarikh 25 Julai 2007 hanya dihantar kepada seorang individu iaitu bekas Presiden AS, Jimmy Carter (One Copenhìll).

Surat kepada Jimmy Carter berjumlah 2 halaman dan surat itu turut dibuat salinan kepada Al Gore, bekas Naib Presiden AS.

Dalam surat itu Anwar mendakwa berlaku ketidaktelusan dalam Suruhajaya Pilihanraya (SPR) dalam menghadapi pilihan raya umum dan meminta bekas Presiden AS melalui yayasannya, Carter Center datang ke Malaysia untuk memantau sistem pilihan raya di negara ini.

Kesimpulannya, kesemua surat-surat di atas boleh difahami bermotifkan memburuk-buruk Malaysia untuk menagih simpati pihak luar campur tangan dalam pilihan raya di negara ini.

Surat bertarikh 7 Mei 2007














Surat bertarikh 31 Mei 2007





















































Surat bertarikh 25 Julai 2007


15 Responses to “Lagi Pendedahan 18 Surat Anwar Minta AS Campur Tangan Pilihan Raya Di Malaysia”

  1. jimmy carter

    Apr 27. 2012

    eh betul ke si jimmy carter presiden masa 2007? nampak sgt tipu.

    Reply to this comment
  2. Anonymas

    Apr 19. 2012

    the f@#k

    dia kata negara kita kacau bilau itu ini

    macamla dia tak pernah duk malaysia

    Reply to this comment
  3. Airil

    Apr 19. 2012

    picture xley tgk la admin..

    Reply to this comment
  4. ron95

    Apr 19. 2012

    nampaknya Malaysia dah kini menjadi sasaran ‘black ops mission’ oleh CIA dek putar alam Anwar Ibrahim dan bapak porno ni jugak la secara tidak langsung menyerlahkan diri sebagai tali barut dan petualang negara tak ubah seperti ketika darurat dulu cuma kali ini dia kini dibawah doktrin pelobi-pelobi yahudi-yahudi zionist yg menguasai Rumah Putih Amerika

    Reply to this comment
  5. lanang

    Apr 19. 2012

    Itu surat tahun 2007..sekarang Anwar dah taubat nasuha … tak buat lagi..

    Reply to this comment
    • ron95

      Apr 19. 2012

      main depan blakang?..pluralisma?.. 16 sept?..bersengkongkol dgn dgn evanglist kristian nak murtadkan org islam dan kini ptpn apa ko punya citer ni ?.. klu dia taubat nasuha pun mana sumpah muhabalahnya?. mana jam tangan cap omega konon dia simpan? dengan siam doll & china doll dia mampu boleh lanyak ko kata dia taubat nasuha?… SIMNPANG MALAIKAT 44!

      Reply to this comment
  6. Areteam

    Apr 19. 2012

    Dont get me wrong, I do hate AI so much due to so many reasons. However, should these letters are true, why cant we do something about it? This is way out of tolerance for Malaysian because it involves National Security… Can we do something?? Tak kan nak tunggu nasi jadi bubur???

    Reply to this comment
  7. alfie60

    Apr 18. 2012

    I think one of the sultan of Negri Sembilan sons is involve in IDEA which Prof Khoo Kay Kim as a member too. I think they have done a presentation paper on the neutrality of the civil servants in the government agency in preparation should the opposition take over.in ensure the smooth handing over the power.

    If Malaysia is made into a republic I hope the royal prince is the 1st to go. We must also thank our Pas muslim brothers for helping DAP into power. Its obvious and clear now that a vote for PAS is a vote for DAP.

    Reply to this comment
  8. naw

    Apr 18. 2012

    Surat2 ni hanya ditujukan kepada senator2 dan ahli kongras Amerika tapi kandungannya sama saja, kononnya meminta simpati dari mereka. Inikah perangai manusia yang nak terajui kerajaan Malaysia, siap dengan kelentongnya sekali dalam surat tu. Bab nak menjual negara kita kat musuh2, Anwar lah orangnya, bab jual air liur pun Anwar juga orangnya…

    Reply to this comment
  9. atok ulong

    Apr 18. 2012

    Dia ni patutnya duduk dalam tahanan ISA saja .

    Reply to this comment
  10. anti-PAS

    Apr 18. 2012

    anwar nie majalah economist pun cakap dia ‘chamelion’, ape nak diherankan..tue majalah luar tue ! bukti beromen ngan pelacur 99% pakar ckp muka dia, dia bole lagi spin..! pi oversea berbulan pun x pa, bersumpah x sampai 5 minit tak bole..!

    mamat nie sembang aje, boleh caya ker org yg nak jadik PM kes jam omega pun x boleh handle.. har..har..

    Reply to this comment
  11. Malaysiaku

    Apr 18. 2012

    Anwar… Malapetaka lebih dahsyat dari malapetaka bencana alam.

    Reply to this comment
  12. konek

    Apr 18. 2012

    huhu…why should you wait for Norsha….the letters are not faked, they were written by an internationally well known political desperado…AI a.k.a Sheikh Al-Juburi who sought the intervention of powerful jews to realize his crooked insanable mind! …

    Reply to this comment
  13. huhu

    Apr 18. 2012

    WOW! apakah benar apa yang kulihat ini? Norsha ooo Norsha…dimanakah anda berada? Let’s party….yeahhhh

    Reply to this comment
    • Tukang tengok

      Apr 18. 2012

      Tak ikut perkembangan plak…..jambu baru ke norsha ni?
      Tarbiah aljub memang terbaik……

      Reply to this comment

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE