PARADIGMA POLITIK BARU

Penjelasan Dr Mahathir Tentang Salah Laku Moral Anwar

AIDCNews – 07/10/11 – Tun Dr. Mahathir bin Mohamad pernah menjelaskan mengapa beliau terpaksa mengambil tindakan memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan keahlian UMNO, semuanya berpunca dari salah laku moral.

Berikut merupakan penjelasan Dr Mahathir yang ketika itu Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia menjelaskan sebab-sebabnya kepada ahli mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di PWTC, yang turut dihadiri Anwar pada malam 3 September 1998.

Semasa saya berjumpa dengan Menteri Besar dan juga beberapa orang lain yang datang berjumpa saya untuk mengetahui berkenaan masalah ini, ada tuduhan bahawa saya ambil tindakan ini kerana politik kerana saya nak menyelamatkan diri saya.

Saya nak kata di sini, kalau saya ambil tindakan pasal politik, apa gunanya saya tunggu sehingga keadaan jadi begini genting dan masalah-masalah lain menekan negara. Pilihan ini saya ambil kerana saya percaya tuduhan-tuduhan yang dibuat terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim mempunyai asas yang kukuh.

Saya tidak puas hati dengan tuduhan ini pada mulanya.

Tahun lepas, bulan Ogos tuduhan ini dibuat oleh orang-orang. Seorangnya ialah adik (Ummi Hafilda) kepada Azmin iaitu setiausaha kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan juga seorang driver yang dahulu bekerja sebagai driver Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan kemudian bekerja sebagai driver Azmin, sekarang ini sudah bekerja di Melaka (Azizan Abu Bakar).

Surat telah disampaikan kepada saya dan kedua-dua dan surat itu dibawa oleh Megat Junid yang menyatakan bahawa ini telah dibuat oleh orang berdua ini dan telah berjumpa dengan Megat Junid dan Tun Daim.

Saya tolak sepenuhnya tuduhan yang dibuat terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Saya tuduh Megat Junid cuba membuat surat layang dengan pakar fitnah terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Dan dengan itu, tidak ada siapa yang tahu dan saya pula diberi oleh pihak polis satu kenyataan yang dibuat oleh adik Azmin iaitu Ummi yang berkata bahawa tuduhan yang dibuat dalam surat pertamanya itu adalah tidak berasas dan saya anggap bahawa dengan itu, kes itu telah selesai.

Sepertimana Ahli-ahli Majlis Tertinggi tahu, saya tidak kata apa-apa kepada Majlis Tertinggi tentang pendirian saya terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Bahkan saya masih anggap dia bakal pengganti saya.

Dan selepas peristiwa itu pun, saya masih lagi buat kenyataan berkali-kali bahawa saya memberi sokongan penuh iaitu dia akan menjadi pengganti saya dan saya ingin serah UMNO bulat-bulat termasuk penyokong-penyokong saya kepadanya sebagai Presiden parti dan juga sebagai Ketua Kerajaan.

Ini adalah satu kenyataan yang selalu saya buat di hadapan Dato’ Seri Anwar Ibrahim atau di ucapan-ucapan lain yang saya buat. Saya selalu membuat kenyataan yang sama sehingga akhbar-akhbar asing pun telah setuju tentang the annointed assistant – apa nama – pengganti yang telah dikenal pasti oleh saya.

Selama ini pun, saya telah memberi sokongan penuh sehingga daripada masa masuk ke dalam UMNO sehingga menjadi Ketua Pemuda, Naib Presiden kemudian Timbalan Presiden. Sepanjang masa saya beri sokongan dan mempertahankan apabila ada orang menangkis.

Banyak orang yang datang jumpa saya yang membuat macam-macam kenyataan termasuk percubaan memburukkan diri saya dalam dan luar negera.Tuduhan bahawa secara tidak langsung saya melakukan crony capitalism, hypnotism, cronyism, corruption dan berbagai-bagai lagi.

Apabila Zahid Hamidi membuat kenyataan yang sama, saya, semua Ahli Majlis Tertinggi tahu bahawa saya membuat teguran yang keras terhadap Zahid.

Kalaupun Dato’ Seri Anwar Ibrahim sendiri membuat teguran yang sama di Johor, tetapi saya tidak tegur Dato’ Seri Anwar Ibrahim, saya salahkan Zahid.

Saya kata, apa yang dikatakan Dato’ Seri Anwar Ibrahim ditujukan bukan kepada Malaysia dan bukan kepada saya tetapi kepada negara-negara lain.

Sepanjang masa sehingga Majlis Tertinggi mesyuarat agung pun saya membuat pendirian yang sama iaitu Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan menjadi pengganti saya apabila saya berhenti.

Dan sebenarnya saya berhajat untuk berhenti tahun ini, tahun 1998. Waktu tahun sudah, saya pergi bercuti dua bulan dan semasa itu saya serah pentadbiran kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim dengan tidak ragu-ragu walaupun ada orang yang kata itu tidak bijak dan Dato’ Seri Anwar Ibrahim tidak setia kepada saya, saya tidak terima dakwaan mereka.

Perkara ini sepatutnya tidak membawa kepada apa-apa tetapi malangnya buku ini. Buku 50 Dalil ini dikeluar, ada orang bagi kepada saya satu salinan, saya tak baca, pasal saya anggap buku ini sebagai fitnah.

Sampai sekarang ini pun saya tak baca.

Tetapi, Dato’ Seri Anwar Ibrahim sendiri mengambil tindakan untuk mengambil apa nama internal…apakah (istilah itu) saya pun tak tahu, apa nama bahasa undang-undang ini. Dia cuba menyekat pengedaran buku ini.

Dan tindakan itu diambil sebagai satu tindakan criminal iaitu melapor kepada polis bahawa buku ini patut di ban kerana ianya mengandungi banyak tuduhan-tuduhan yang tidak berasas.

Dato’ Seri Anwar Ibrahim sendiri beritahu kepada saya bahawa dia mengambil tindakan ini dan saya kata “this is very tricky,” inilah perkataan yang saya guna.

Saya masih ingat “this is very tricky” sebabnya saya kata tricky adalah apabila sesuatu yang diserah kepada polis, maka polis akan siasat dan walaupun kalau tidak ada apa-apa.. tak apalah.

Tetapi kalau ‘ada apa-apa’ polis sebagai professional body akan siasat…Jadi itulah yang berlaku.

Polis membuat siasatan dan kemudian memberitahu saya bahawa tuduhan-tuduhan dalam buku itu walaupun tak semuanya benar, tapi ada yang benar.

Mereka telah menyoal beberapa orang dan orang-orang ini secara sukarela, kata polis memberi maklumat dan polis memberitahu kepada saya apa yang diakui oleh orang-orang ini.

Saya mengaku, saya terkejut kerana saya tak sangka satu orang, satu kawan yang saya fikir begitu warak sekali boleh terlibat dalam kegiatan yang semacam ini.

Yang lain saya tak berapa peduli sangat, tentang masalah duit dan lain-lain saya tak berapa peduli. Tetapi tuduhan yang mengejutkan saya ialah berkenaan womenize, ada hubungan seks dengan beberapa wanita, tuduhan bahawa ada percubaan untuk intact isteri orang dan yang dahsyat sekali ialah tuduhan bahawa telah meliwat seorang lelaki yang dulu menjadi driver kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Itu tuduhan yang dibuat oleh polis dan mereka mempunyai cukup bukti, apa statement-statement yang ditandatangani dan gambar-gambar yang mereka ambil tentang orang ini.

Namun, saya masih tidak puas hati dan saya bagitahu kepada polis, bahawa saya sendiri nak tanya orang-orang ini dan saya berjumpa dengan orang ini satu persatu dan tanya, “Sama ada polis paksa mereka atau pun tidak?”

Jawapan mereka, “Mereka tidak dipaksa.” Saya tanya pula, “Sama ada mereka sanggup memberi – apa nama – keterangan dalam mahkamah kalau mereka dikehendaki menjadi saksi?”

Mereka semua mengakui bahawa, “Mereka sanggup memberi penjelasan dalam mahkamah.”

Orang pertama yang saya jumpa ialah seorang driver yang tidak fasih dalam bahasa Inggeris, bercakap bahasa Melayu sedikit sebanyak dan orang ini bercerita pada saya tentang bagaimana dia membawa Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke suatu bangunan dan dia juga bertanggungjawab disuruh mencuci dan menyiapkan bilik tidur dan juga membawa perempuan-perempuan Cina jalang, bawa untuk berjumpa Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Dan selepas itu, dia bawa balik perempuan-perempuan ini dan juga hantar. Kadang-kadang hantar Dato’ Seri Anwar Ibrahim balik rumah dalam kereta yang cermin hitam, orang tidak nampak.

Saya tanya, “Berapa kali benda ini berlaku?” Dia kata, “Banyak kali” dan “Siapa yang dibawa?”. “Banyak perempuan Cina. Ada juga perempuan seorang Mexican,” dia kata.

Saya tak tahulah, sama ada dia tahu Mexican atau tak Mexican ke, itu dia kata. Itu daripada driver itu.

Saya tanya dia berkali-kali, “Sama ada benar atau tidak benar? Sama ada dia sanggup membuat kenyataan ataupun tidak?” dia juga berkata, “Bahawa yang jahat ini ialah Datuk Nalla dan dia bekerja dengan Datuk Nalla.”

Datuk Nalla kadang-kadang tidak bayar gajinya. Dia kata, “Dato’ Seri Anwar Ibrahim baik, yang menghasut Dato’ Seri Anwar Ibrahim ialah Datuk Nalla.”

Saya juga jumpa dengan seorang kerani dan dia bercerita bagaimana Dato’ Seri Anwar cuba nak ada hubungan seks dengan dia. Dan dia tolak dan dia balik beritahu kepada ibu dia dan abang dia dan adik dia.

Dan mereka itu berkata, jangan buat apa-apalah, pasal dia ini orang besar. Tidak buat laporan atau apakah.

Orang yang ketiga yang saya jumpa ialah seorang perempuan India yang juga membuat kenyataan bahawa dia berjumpa nak dilakukan hubungan seks oleh Dato’ Seri Anwar dalam sebuah bilik dalam sebuah bangunan seperti itu dan dia juga menolak kerana katanya dia datang haid.

Wanita yang ketiga ialah seorang perempuan Melayu yang mengaku dia ada hubungan seks dengan Dato’ Seri Anwar.

Kemudian saya berjumpa dengan driver yang bernama Azizan. Dia dulu bekerja dengan Dato’ Seri Anwar. Lepas itu, dengan kerana Dato’ Seri Anwar mengadakan hubungan songsang dan dia berasa malu dan berkali-kali buat dan dia berhenti kerja. Dan kemudian dia bekerja dengan Azmin.

Apabila dia bekerja dengan Azmin, adik Azmin bertanya kepada dia, berkenaan dengan ke mana dia selalu bawa isteri Azmin. Dan apabila cerita-cerita ini bangkit, dia sebut apa yang berlaku kepada dia. Apa yang Dato’ Seri Anwar buat kepada dia.

Itu… Ummi tadi telah mengajak dia supaya membuat laporan dan dia pun membuat satu laporan yang ditandatangani. Tetapi, dia kata yang tulis bukan dia. Yang tulis Ummi dan dia tandatangan. Ummi lah yang tanya kepada driver ini tentang kelakuan isteri Azmin yang selalunya dapat panggilan telefon, dapat pergi ke shopping complex dan hilang sekejap.

Lepas itu balik, bercakap berkenaan dengan boyfriendnya yang biasa menyebut bahawa anak dia itu adalah anak Dato’ Seri Anwar. Sebab itu adik Azmin ini buat keputusan untuk melapor.

Dan apabila dia melapor, dia diburu oleh polis. Sehingga polis pergi ke rumah kawannya dan pecah pintu dan tangkap dia dan paksa dia suruh ubah kenyataan bahawa apa yang dia kata itu tidak benar. Jadi, itu cerita daripada Ummi.

Sebenarnya saya tidak berminat untuk berjumpa dengan Ummi. Oleh kerana Dato’ Seri Anwar sendiri beritahu kepada saya, bahawa Ummi ini ialah keluarga kepada Azmin. Dan Ummi ini sudah rujuk balik kepada keluarganya dan tidak lagi membuat tuduhan-tuduhan ini.

Dan oleh kerana itu, saya tidak berminat untuk berjumpa dengan Ummi.

Sebaliknya, pada suatu malam saya hadir satu majlis perkahwinan. Setelah saya balik ke rumah, isteri saya telefon. Dia kata, ada dua orang nak jumpa saya. Sanggupkah saya jumpa? Saya kata, “Pasai apa?” “Ialah pasal kes.”

Yang datang ni ialah Ummi dan seorang lagi yang berjanggut dan mengaku dirinya tiga pupu kepada Dato’ Seri Anwar, ada kaitan dengan Sulaiman Palestin.

Dan Ummi bercerita tentang apa yang berlaku. Sama seperti yang diceritakan oleh Azizan. Saya tanya Ummi, saya dengar kata dia telah tarik balik (tuduhan yang dibuat sebelum ini).

Dia kata, dia tidak pernah tarik balik. Dia terpaksa.. dipaksa oleh polis untuk menarik balik apa yang dia buat kenyataan.

Jadi, pendek kata, setelah saya dengar semua ini, saya berpendapat bahawa cerita-cerita ini adalah benar.

Dan inilah yang menyebabkan saya memikir semula tentang Dato’ Seri Anwar sebagai Presiden UMNO dan sebagai Perdana Menteri Malaysia. Sesuainya sebagai Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri.

Yang lain saya boleh maaf, saya boleh lupa tetapi perbuatan songsang ini perbuatan yang tidak halal, baik daripada segi agama ataupun bagi masyarakat kita.

Adalah sesuatu yang saya tidak boleh terima dan saya tidak mahu bertanggungjawab, membenarkan orang yang terlibat dengan perbuatan yang buruk ini menjadi pemimpin UMNO dan jadi pemimpin negara.

Memang Dato’ Seri Anwar Ibrahim cuba berkata, bahawa tuduhan ini tidak benar. Tetapi saya perlu buat penilaian saya sendiri. Dan saya yakin dan saya percaya bahawa tuduhan ini adalah benar.

Selain daripada itu, saya juga berjumpa dengan seorang Ketua Bahagian UMNO daripada Perak, Hamzah namanya. Dia bawa saya tape recording – apa nama telephone called, antara isterinya dengan Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Sekali lagi saya terkejut mendengar apa yang diperkatakan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim kepada seorang isteri kepada seorang Ketua Bahagian UMNO. Cuba nak pikat dia supaya – apa nama – supaya berjumpa untuk tujuan apa. Dan loghat cakap itu saya dapati tidak begitu baik.

Saya masih tidak mahu mendedahkan perkara ini seboleh-bolehnya.

Walaupun pihak polis sudah ready, sudah pun menyiapkan kes-kes ini terutama berkenaan Datuk Nalla.

Saya nak cuba kalau boleh tidak mendedahkan perkara ini. Sebab itu, saya minta supaya Dato’ Seri Anwar Ibrahim letak jawatan.

Saya berharap kalau dia letak jawatan, dia pergi, saya tak payah nak sebut tentang perkara ini kerana perkara ini mengaibkan seseorang dan parti kita dan keluarga-keluarga Dato’ Seri Anwar Ibrahim sendiri yang saya berpendapat tidak berdosa.

Dan saya tidak hendak perkara ini mencemarkan mereka.

Tetapi Dato’ Seri Anwar Ibrahim tidak menuruti. Dengan itu, saya terpaksa melucutkan jawatan Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Apabila saya lucutkan jawatan ini, saya terpaksa membuktikan sebab-sebab kenapa saya melucutkan seseorang yang memegang jawatan ini.

Saya terpaksa membuktikan sebab-sebab kenapa saya melucutkan seorang yang memegang jawatan yang tinggi dalam parti dan kerajaan.

Saya tidak boleh mempertahankan tindakan saya melainkan saya dedahkan segala-galanya.

Saya cuba nak harap kata Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan pergi dengan rela hati dan saya tidak perlu berkata apa-apa.

Kalau pun nak tuduh bahawa ini ialah oleh kerana pendapat yang berbeza-beza berkenaan dengan ekonomi, yang itu tidak mengapa, saya boleh pertahankan diri saya.

Tetapi apabila saya mengambil tindakan melucutkan, saya mesti jelaskan sebab-sebab yang saya ambil tindakan.

Sebab itu saya panggil Menteri-menteri Besar ke rumah saya sebagai ketua-ketua perhubungan.

Saya tidak panggil Majlis Tertinggi kerana saya berharap, masih berharap – saya tidak perlu jelas kepada Majlis Tertinggi. Saya jumpa dengan Menteri Besar, saya terang semuanya.

Dan saya sanggup kalau Menteri-menteri Besar nak jumpa dengan orang yang saya jumpa pun saya sanggup untuk berjumpa, supaya dapat mengesahkan sendiri apakah benar atau pun tidak ?

Tetapi Menteri-menteri Besar tidak berminat untuk nak bertanya walaupun mereka berjumpa dengan Ummi dan Hamzah dan seorang lagi budak yang berjanggut.

Saya bagi penerangan kepada Menteri Besar supaya tindakan yang saya akan ambil akan difahami oleh Menteri-menteri Besar. Saya berhajat – berharap, saya dapat menerangkan perkara ini kepada Majlis Tertinggi tanpa mengeluarkan butir-butir yang tidak sedap didengar.

Tapi sebagaimana yang kita tahu, Dato’ Seri Anwar Ibrahim tidak meletakkan jawatan. Saya terpaksa melucutkan jawatannya dan saya terpaksa menjelaskan semuanya pada malam ini.

Saya tak nak ulas banyak lagi. Saya tahu Dato’ Seri Anwar Ibrahim membuat tuduhan bahawa ada konspirasi daripada seluruh alat kerajaan.

Saya tak tahulah apa asas-asas itu.

Saya tak akan tahankan diri saya kerana bagi saya, yang penting ialah seorang yang mempunyai moral yang begitu buruk, moral yang menjadi lebih buruk kerana menggambarkan diri sebagai seorang yang alim, seorang ulama, seorang yang boleh menjadi imam, boleh buat khutbah, orang yang semacam ini lebih daripada orang lain, tak patut buat kerja yang semacam itu.

Pada pendapat saya, Dato’ Seri Anwar Ibrahim bukan sahaja tidak layak memegang jawatan dalam kerajaan, tidak layak memegang jawatan dalam UMNO, bahkan tidak layak menjadi ahli UMNO.

Itu pendapat saya. Kalau Dato’ Seri Anwar nak mempertahankan diri, sila…

59 Comments

  1. tompang skaki says:

    thun 80 hn perna aku sarapan di kdai makan di mall..selangor kalau tk salah.pgi tu aku dgr mcam boss prempuan mara2 pada pekerja laki2..yg aku terkjut ..dia kata., kau ingt restoren ni mahathir punya ka? tapi sampai hari ni aku kata.. tun mahathir seorang yg istimewa, baik, bijak pandai bnyk lgi..kalau nk di sebut..sampai hr ini pun ttap berjasa pada agama, bangsa dan ngara..smogapanjang umur,sehat walafiat buat dia..ami..n

  2. Fido dido says:

    Masa tahun 1998, saya betul2 mrh ngan Kerajaan sebab sack dia. Terutama Tun M. Saya join ceramah reformasi kat rumah DSAI tiap2 malam, kwn2 buat demo jalanan. Saya buang kwn2 yg sokong BN. Bg saya ketika itu Tun M dan BN lah yg tak de intergriti. Tetapi tahun 2008, tuduhan liwat saiful membuka mata saya, knpa DSAI tak pertahan diri? Saya mencari jwpn selama 15 tahun, dan saya bnr2 yakin, dia mmg bersalah.
    Byk sungguh keroskn yg dia dah buat kpd org2 mcm sy dan masyarakat seluruhnya. Dah tiba masanya dia undur dari dunia politik, kami dah tak de kepercayaan pd dia.

  3. aku menyesal says:

    Bila anwar dipecat, aku rasa macam nak tembak saja Tun masa tu. Rupa2nya kebenaran dalam kes ini mengambil masa begitu panjang untuk diketahui. Kuasa internet sungguh menakjubkan. Tun sungguh jujur, tapi dia tegas. Rakyat tidak faham dan sangat keliru pada waktu itu. Sebab itu ramai yang menyebelahi anwar. Memang aku sendiri mati2 tidak percaya perangai anwar macam tu. Rupa2nya dont judge a book by its cover. Memang munafik anwar ni. Aku rindukan kepimpinan Tun. Kalau boleh biarlah Tun jadi PM sekali lagi.

  4. Ini adalah petikan rakaman kaset Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang dibuat secara rahsia.. Erm.. Saya ada part 2, part 3 dan part 4.. Ini part 1 aja.. Hehehe

  5. Zek says:

    Bersyukur kita pada ALLAH kerana telah memberi taufik dan hidayah kepada Tun untuk mengenali siapa Anwar sebenarnya dan telah bertindak memecatnya. Kalau tidak kita mempunyai seorang peliwat sebagai Perdana Menteri. Aib dan malunya kita. Syukur Alhamdulillah negara kita diselamatkan ALLAH. Terima kasih Tun.

  6. Nais says:

    Tun M tetap idola… =)… dari negara yang x dikenali sehingga menjadi terkenal malaysia dia buat ….

  7. Nid Bakar says:

    Interesting to note some people saying Parti Keadilan using the eye symbol (Dajjal) one eye creature… Imam Mahadi who fight the dajjal
    ————————————————–
    al-Masih ad-Dajjal (Arabic: المسيح الدجّال‎ al-Masīḥ ad-Dajjāl, Arabic for “the false messiah”), is an evil figure in Islamic eschatology.[1] He is to appear pretending to be Masih (i.e. the Messiah) at a time in the future, before Yawm al-Qiyamah (Judgment Day), directly comparable to the figures of the Antichrist and Armilus in Christian and Jewish eschatology, respectively.

    ———————————————————-
    The Mahdi is the protector of the knowledge, the heir to the knowledge of all the prophets, and is aware of all things.[9][10] The dominion (authority) of the Mahdi is one of the proofs that God has created all things; these are so numerous that his [the Mahdi's] proofs will overcome (will be influential, will be dominant) everyone and nobody will have any counter-proposition against him.[11]
    People will flee from him [the Mahdi] as sheep flee from the shepherd. Later, people will begin to look for a purifier. But since they can find none to help them but him, they will begin to run to him.[12]
    When matters are entrusted to competent [the Mahdi], Almighty God will raise the lowest part of the world for him, and lower the highest places. So much that he will see the whole world as if in the palm of his hand. Which of you cannot see even a single hair in the palm of his hand?[13]
    In the time of the Mahdi, a Muslim in the East will be able to see his Muslim brother in the West, and he in the West will see him in the East.[14]

    Allahhualam…

  8. usop wilcha says:

    TIME KECOH ANUWAR KENA PECAT, AKU PUN TAK TAU SIAPA BETUL DAN SIAPA SEBENARNYA YANG SALAH…. TAPI MASA TU AKU YAKIN, SALAH SORANG SAMADA MAHATHIR ATAU ANWAR IALAH SEORANG DAJAL YANG SANGAT CILANAT…TIME TU MUNGKIN MAHATHIR JUGA CILANAT TU…

    TAPI HARI INI…..SETELAH HAMPIR 13 TAHUN..AKU BOLEH CONFIRM….ANWAR LAH YANG SEBENARNYA CILANAT TU…..DAN MAHATHIR UMPAMA LILIN YANG MEMBAKAR DIRINYA DEMI RAYAT MALAYSIA….BUKAN CALANG2 ORANG BERANI BUAT KEPUTUSAN CAMTU….WA TABIK LE TUN M…

  9. Lan says:

    Semasa aku tgh memandu satu hari, aku dgr berita radio mengatakan bahawa Anwar (Idolaku masa itu), telah dilucutkan jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri! perkataan pertama yg terpancul keluar dari bibir aku adalah :”Celako Mahathir!”

    PRU tahun ’99 aku pangkah PAS buat pertama kali dlm sejarah hidup aku. Bini aku tetap sokong Mahathir.., sampai bermasam2 muka aku dgnnya semasa PRU. Malahan, aku hampir nak pi tampar muka Ummi Hafilda masa dia dtg berceramah di KB masa tu.., ketika terserempak dengannya di sebuah coffee house d hotel kat KB. Nasib baik dia sdg minum dgn kawan2 UMNO aku. Ceramah2 Keadilan menjadi halwa telinga pada masa itu. Gambar ‘lebam mata’ Anwar adalah sumber kekuatan perjuangan aku…, bersyarah di kedai2 kopi menentang BN.

    Allah Maha Kuasa! Aku dipertemukan dgn beberapa pegawai polis sahabat2ku masa sekolah dulu… Semuanya meng’ia’kan cerita Mahathir. Aku diberikan CD pengakuan seorang wanita mengenai persetubuhannya dgn Anwar serta CD pengakuan seorang jantan depan Azimuddin Taib mengenai kerja2 liwat Anwar…. dan aku semakin tidak yakin dengan hujjah Anwar & rakan2 yang hanya menafikan tanpa penjelasan yg munasabah. Sebaliknya, cerita Mahathir semakin jelas..

    Tak lama selepas PRU ’99, aku telah sedar ‘kejahatan’ manusia bernama Anwar Ibrahim ni.

    Syukur kehadrat Allah kerana mengurniakan Malaysia seorang pemimpin seperti Mahathir! Alhamdulillah..! Hari ini.., bagi aku, Anwar Ibrahim adalah seorang manusia yang telah dirasuk iblis dan sedang memperdaya umat Islam/Melayu di negara ini.

    Demi Islam dan umat Melayu negara ini, SEMUA wajib bangkit menentang iblis yang bertopengkan manusia ini..!!

    ALLAHUAKBAR…!!

  10. beautywifbrain says:

    “Saya nak kata di sini, kalau saya ambil tindakan pasal politik, apa gunanya saya tunggu sehingga keadaan jadi begini genting dan masalah-masalah lain menekan negara. Pilihan ini saya ambil kerana saya percaya tuduhan-tuduhan yang dibuat terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim mempunyai asas yang kukuh.Saya tak akan tahankan diri saya kerana bagi saya, yang penting ialah seorang yang mempunyai moral yang begitu buruk, moral yang menjadi lebih buruk kerana menggambarkan diri sebagai seorang yang alim, seorang ulama, seorang yang boleh menjadi imam, boleh buat khutbah, orang yang semacam ini lebih daripada orang lain, tak patut buat kerja yang semacam itu.
    Pada pendapat saya, Dato’ Seri Anwar Ibrahim bukan sahaja tidak layak memegang jawatan dalam kerajaan, tidak layak memegang jawatan dalam UMNO, bahkan tidak layak menjadi ahli UMNO.”

    Kalau baca kenyataan Tun Dr. Mahathir diatas memang menjawap soalan, mudah difahami, tepat dan padat. Berbanding bagaimana Anwar membela diri.. drpd dulu dihadapan MT hingga sekarang di dalam mahkamah..tidak menjawap soalan, tidak difahami, tidak, tepat.. x da point..usik sana sipi usik sana sipi last2 conclusion konspirasi.

    Tapi masih ada lg yg percaya kata2 Anwar ini. Pelik tapi benar.

  11. glassman says:

    sehingga akhbar-akhbar asing pun telah setuju tentang the annoyted assistant – apa nama – pengganti yang telah dikenal pasti oleh saya.

    Pembetulan.. Annointed.. bukan annoyted. kalau annoyed, maksud nya menyakitkan hati atau menyusahkan.. tapi annointed bermaksud seolah-olah sudah termaktub. lebih kurang macam tu lah maksudnya.. tapi annoyted tak ada perkataan dlam bahasa enggeris seperti itu… :D

    AIDC : Noted n action

  12. amier says:

    Syukur Kepada ALLAH S.W.T sebab anuar ibrahim tak letak jawatan masa tu kalau x kita semua xthu kejuburan dalam dunia politik beliau . Lagak alim sebenarnya hipokrik yang teramat . Tapi sebenarnya masih ramai lagi orang2 melayu yang bodoh dan sanggup diperbodohkan atau munkin dah ramai yang minum air kencing beliau macam ayah pin buat tuuuu ….tuit !!!!

  13. pemudapemudi says:

    tahniah Tun M..moga2 Allah juga membalas jasa anda menyelamatkan Malysia dr pemimpin rosak yg nyaris2 jd PM..

    bukan sng mengambil kptsn spt kptsn yg Tun buat..krn melibatkan org yg dipercayai dan org yg plg dekat..namun tahniah dan syukur krn Tun berjaya lakukan demi kebnaran walaupun pahit..

    Syukur juga kpd Allah krn slmtkan Malysia dr pemimpin rosak akhlak..

  14. doublesided says:

    Buat penat aku demo je…. Puih! 1998 adalah detik hitam dan kenangan paling pahit dlm hidup aku akibat termakan hasutan seorang Dajal Unggul umat Islam di Tanah Melayu. Kini aku nekad akan menentang Dajal ini habis habisan apa cara yg termampu oleh golongan marhaen seperti aku ini.. Interrnet punnn jadi laaaaa.. Hahaha

    Mmg banyak dosa aku pd Che Det.. Ikutkan dah bnyk aku maki dia dulu pasal Nuar mmg ada rasa sesal..

  15. lady says:

    bersyukur ketika Tun melucutkan jawatan Anwar, saya percayakan Tun dan mempertahankan tindakannya.Selebihnya Allah memelihara dan menjaga Tun sehingga hari terakhir Tun melepaskan jawatan ramai yang menangis.
    Kalau kita di pihak yang benar…Allah akan sentiasa bersama kita.PERCAYALAH.

  16. penyelamatnegara says:

    HIDUP TUN…HIDUP TUN…semoga diberkati dan sentiasa di dalam rahmat kebesaran allah swt hendaknya…amin

  17. amier says:

    Semasa Anwar didalam UMNO, PAS melalui Mat Sabu menghentam UMNO tanpa banyak usul periksa. Hanya keterangan Azizan dan Ummi, Mat Sabu menggelar Anwar AlJuburi. Tun M pula mengambil masa setahun lebih untuk meyakinkan beliau bahawa Anwar memang bersalah. Itupun Tun M telah menasihatkan beliau untuk berundur sahaja kerana tidak mahu mengaibkan beliau. Anwar sahaja yang degil.

    Tapi bila Tun M bertindak terhadap Anwar, PAS pula menyebelahi Anwar untuk menghentam UMNO. Bila ditunjukkan pelbagai bukti yang terang sekalipun, PAS masih mempertahankan Anwar.

    Alahai PAS… Rakyat nampak sangat kebencian PAS kepada UMNO. Bila UMNO hendak menghulurkan salam, PAS dengan angkuh pula menolaknya. Apa nak jadi dengan PAS ni. Berkawan dengan Anwar dan DAP menyebabkan PAS hilang kehormatannya. Sekali lagi, Alahai PAS…

    • pemudapemudi says:

      kapal yg pecah rahsia..skrg kapal yg jd peguam dia..tu masih buta?..tak baca ke sjrh..skrg telo nuar dlm gengaman kapal jer..kalo dia jd PM sape yg kontrol?

      mad sabu lak gelar nuar juburi..skrg mengapa senyap?..kotor betul politik korg..

      yg penyokong knp buta hati?..sbb pas parti islam?..islam sgt ke kalo angkat pemimpin rosak jd ketua?..knp x hj hadi je jd ketua pembangkang?..knp perlu pas jd minor, knp tidak dominan spt umno?..

    • Rimau says:

      PAS= PARTI ANAK SUNDAL=PARTI AHLUL SAMPAH. PEMIMPIN PAS ADALAH MUNAFIK YANG PALING BESAR DI NUSANTARA!!!!

    • ISA says:

      Tun Mahathir (UMNO/BN) mengambil masa 1 tahun menyiasat salah laku ahlinya dan bila terbukti terus ambil tindakan.

      Nik Ajis (PAS) mengambil masa beberapa ketika sahaja membuat pengampunan ahlinya yang membuat salah laku (cth kes khalwat Mat Sabu Al-Khalwati Al-Jilati Buriti – sempena gelaran yang telah diberi oleh Rimau ka? I’m not sure)

  18. dai Zhang says:

    Apabila berita Tun memecat Anwar diumum,aku terus yakin Tun dipihak yang benar.

    • pemudapemudi says:

      aku time tu berbelah bg sbb keja pembangkang..lgpun time tu aku remaja..sbb tu skrg aku geram..

      stlh berbelas tahun baru skrg aku temu jwpn..stlh kwn menjd musuh, setelah musuh menjadi kwn..stlh video sbg bukti..stlh lwt 2 sbg saksi..Ya Allah, slmtkanlah Malysia dr pemimpin2 durjana

  19. Zek says:

    Nak cerita pengalaman aku kalau tak silap pada tahun 1996. Aku berada di aras enam Dewan Merdeka PWTC utk mendengar ucapan penggulungan persidangan Agung UMNO.

    Waktu Anwar berucap aku lihat mukanya berlain sangat. Tidak seperti wajahnya. telinganya tajam ke atas. Matanya senget ke atas. Aku pejamkan mata ku dan buka semula dan lihat semula wajahnya dengan harapan rupa ganjil itu akan hilang. Malangnya rupa itu tidak hilang. Ia tetap serupa. Hati ku berkata “kenapa jadi begini?”

    Bila Anwar dipecat pada bulan Sept 1998, aku terfikir adakah ini sebabnya?

  20. azienmat says:

    Aku percaya pada Tun sebelum Tun beri penjelasan lagi. Selepas penjelasan makin yakin dan kagum dengan Tun.

    Bagi siapa yang bersama Anwar waktu penjelasan ini kemudian tersedar dan baca semula penjelasan ini pasti teramatlah kagum dengan Tun lebih dari segala.

  21. Pemerhati tajam says:

    Inilah kebesaran Allah Taalla kepada Tun,seorang pemimpin yang terulung di dunia,dalam usia 80 tahun beliau masih kuat terutama idea-idea beliau yang unggul dan menjadi rujukan seluruh dunia,itulah keistemewaan Tun,pemimpin yang di sayangi dan di hormati kawan dan lawan,aku nak kongsi pengalaman cerita tentang Tun semasa di Iraq,iaitu pada tahun 2002,utk makluman semua rakyat Iraq amat mengagumi Tun,keberanian dan keintelektual idea Tun menjadi sanjungan rakyat di sana,ketika itu Saddam Hussien berkuasa,mereka mengelar Tun SInga Asia,keberanian Tun menentang dan melawan pihak barat terutama pihak Amerika yang begitu sinonim dengan Israel,Tun belasah Isreal kaw-kaw,paling aku terharu mereka kata nak pemimpin macam Tun berkarisma dan berani,secara peribadi aku berasa terharu dan bangga,satu anak Melayu dari Malaysia menjadi idola mereka.banyak lagi cerita menarik tentang Tun.keistemewaan yang ada pada Tun adalah,beliau berpeluang masuk ke dalam Kaabah dan mengerjakan sholat di dalamnya,itulah kebesaraan Allah Taala terhadap beliau,sehingga sekarang mana ada pemimpin Malaysia yang dapat keistemewaan seperti beliau,kita doakan kesejahteraan beliau dunia dan akhirat.

    • penyelamatnegara says:

      Aku pun turut bersyukur kerana kita dirahmati oleh pimimpin seperti Tun…satu dalam sejuta. Tapi paling menyedihkan org melayu jugak yg menjatuhkan Tun. Tak sedar diri langsung. Tun la yg berjaya menaikkan taraf hidup org melayu tetapi apa yg puak2 haram jadah PAS n PKR buat bukan nk bersyukur. Malah mencaci, menghina n memaki hamun Tun. Puak2 ni bukannya manusia lupa daratan je…malah ibarat anjing yg tak pernah kenal untung. Pelik betul setan gondol anuwar ibrahim yg takde satu sumbangan pn utk negara n org melayu yg dipuja. Memang org melayu mudah lupa…zaman kejatuhan kita akan berulang kalau kita masih tak sedar…sejarah akan berulang semula!!

      • anwar almasih dajjal says:

        Ya aku pn turut bersyukur. Setan BABI punya anwar n nik najis. Kau memang melayu pengkianat. Kau ni patut dihukum sula jer biar mampos

      • anwar almasih dajjal says:

        Aku setuju…org melayu memang mudah lupa.PAS dan PKR memang tak pernah kenal untung. Tak pernah bersyukur. Sokong pun anwar setan maka jadila kau pengikut setan+dajjal akhir zaman…nauzubillah

    • penyelamatnegara says:

      Aku pun turut bersyukur kerana kita dirahmati oleh pemimpin seperti TUN…satu dalam sejuta. TUN la yg berjaya menaikan taraf bangsa melayu tetapi paling menyedihkan orang melayu jugak yg menjatuhkan TUN. Yang pelik tu org melayu PAS n PKR ni setan gondol anwar tu jugak yg dipuja yg takde satu sumbangan pun pada bangsa dan negara.Puak2 haram jadah PAS n PKR tak henti2 menghina, mencaci n memaki hamun TUN. Memang dasar manusia lupa daratan..ibarat anjing yg tak pernah kenal untung. Memang melayu mudah lupa..kalau kita masih tak sedar..zaman kejatuhan melayu akan berulang…sejarah tu akan berulang semula!!

  22. yaamir says:

    Org2 pakatan yg pertahankan Anwar tu mmg bebal…pekak buta bisu. Xtau la mcm mana nk celikkan mata depa lg…bodoh!!

  23. melayu tulen says:

    Dari dulu lagi aku yakin dengan perjuangan ikhlas Tun demi bangsa melayu dan agama Islam. Terima kasih Tun kerana tidak menyerahkan bumi yg bertuah ini kpd manusia yg rosak moral

  24. Pemutar Skru says:

    Terima kasih tidak terhingga ingin saya ucapkan kepada Tun M. Atas jasa Tun M, Malaysia berjaya diselamatkan daripada dihancurkan. Krisis ekonomi asia 1998 benar-benar telah membawa hampir-hampir ke arah kebangkrapan. Tun M telah berjaya mengeluarkan Malaysia daripada krisis ekonomi tanpa perlu meminta bantuan IMF.

  25. gerakan anti pkr says:

    syukur aku kerana Allah memelihara negara kita dari tangan2 munafik dajjal dan yahudi melalu TUN yg sgt2 aku sanjungi… Kalaulah diberi pilihan aku masih mahu lagi TUN menjadi PM malaysia yg sejahtera ini..
    BABI… kau mmg pengkhianat bangsa dan negara… lagu ini mmg untuk kau…

    DRAMA KING…. black

  26. kunyit hidup says:

    Anwar Syaitan lagi Murtad ……. Memang layak disingkirkan dari semua jawatan …….termasuklah ic dia kasi taruh beragama SESAT

  27. naw says:

    Orang yang berjanggut yang datang bersama2 Ummi yang disebut oleh Tun Dr M sebenarnya adalah kawan aku. Banyak orang sudah kenal dia semasa perbicaraan kes liwat 1 dulu…dia adalah kenalan aku. Malah setelah Anwar dipenjarakan, aku sempat bertanya beberapa kali kepadanya akan kes itu dan jawapannya adalah tegas dan jelas seperti dalam keterangan oleh Tun Dr M. Sebagai rakyat aku tak rela Anwar menduduki tampok kepimpinan negara…seperti juga hasrat Tun Dr M. Sebagai umat Islam, Anwar patut bertaubat dan hentikan perbuatan songsang kerana azab Allah itu amatlah pedih…

    • ANH says:

      Tu la.. yg sy pelik ada lg orang yg nk percaya anwar tu. Diaorg kaji betol2 ke tidak sebelum sokong dia?

      • pemudapemudi says:

        yg sokong tu buta kayu..cctv pun leh jd besi..ada ke patut?..tak tengok ke twit, fb nuar..ak tanya ke jam?..tak ambil kisah ke time tu dia kat mana?..tak tanya ke sapa eskay sampai kuar video naik lif?..xpenah tahu ke sapa zul noordin,ezam, nalla..apa lg bukti korg nak?

        yg pemimpin pmbgkang pulak walo dr pas gila kuasa jer..xkan x de otak leh pikir, xkan x der mata leh tengok dan xkan x de telinga leh dengar..kalo mmg korang tau perangai dia tp masih bawa rakyat skg demi kuasa..nanti korg menjwb ler disana..

  28. Anti Azizah says:

    macam mana nak masukkan berita ni ke dalam FB aku, masih ramai kawan-kawan aku kata TUn Mahathir jahat, menfitnah dan menzalimi Anwar. Kesian Tun. Depa tu asyik baca Harakah je, sebab tu otak bengap tak boleh nak fikir.

  29. taufan says:

    Jelas tiada konspirasi. Tun M sendiri terpaksa mempertahankan dirinya di MT. Tindakan Tun M adalah datangnya dari kesedarannya sendiri tentang sesuatu yang tidak kena dgn peribadi Anwar-Dajjal. Setelah 13 tahun peristiwa berlaku, Anwar-Dajjal masih gagal untuk membersihkan dirinya malah bertambah-tambah buruk dan hodoh pula perangainya…

    • Rimau says:

      Tuan
      percayalah dalam masa hayat kita ,pasti akan ditunjukkan didepan mata kita bala kepada dajjal ini dan juga pengikut2nya dari kalangan tok guru dan orang biasa. masa itu sudah cukup dekat. marilah kita bersujud syukur diatas pertolongan Allah yang maha adil dari dajjal dan pengikutnya yang tidak mendapat hidayah dari kalangan orang-orang yang mendokong parti Islam.
      saya sendiri merasa amat sedih melihat betapa ada segolongan umat melayu yang masih tidak dapat menggunakan akal yang dianugerahkan ALLAH.

  30. Rimau says:

    SEMUA ORANG-ORANG YANG BERAKAL TELAH JELAS DAN NYATA DGN APA YANG BERLAKU WALAUPUN TANPA PENERANGAN YANG SEBEGINI JELAS.
    YANG TIDAK FAHAM FAHAM ADALAH PUAK PENYOKONG DAJJAL DARI KALANGAN ULAMA PAS YANG DIKETUAI OLIH SEORANG TUA NYANYOK BERNAMA NIK AZIZ DIBANTU OLIH SEORANG YANG MENGAKU TOK GURU YANG CAKAP ARABNYA PUN BROKEN, NAMANYA HADI AWANG..

    • cicitku says:

      Inilah balasan dari Allah akibat perbuatan mereka yang gemar menggunakan agama sebagai alat politik, melacurkan agama, menjual kalimah Allah, mengkafir bangsa yang seagama, mengata Tuhan pun mencarut, Tuhan samseng, sanggup berkawan dengan syaitan dan banyak lagi fitnah-fitnah yang dihamburkan dari mulut mereka yang busuk. Kini, Allah izinkan mereka berkawan dengan Dajjal & Syaitan hingga mata hati mereka telah tertutup rapat untuk menerima kebenaran…. Sesungguhnya mereka ini benar-benar golongan hamPAS al-Munafikun.

  31. Jangomasaloday says:

    Tun yang dikagumi,

    Tindakan yang paling tepat bagi menyelamatkan 22 juta rakyat Malaysia. Allah SWT akan menurunkan bencana dan bala seperti kaum LUT sekiranya Tun tiidak memecatnya apabila mengetahui perbuatan songsang yang diamalkan sepanjang masa kehidupannya.

    Terima kasih Tun kerana memecatnya dgn. bantuan & hidayah dari ALLAH SWT.

  32. BULAN BINTANG says:

    ha ha ha… sepandai pandai konek menegak.. akhirnya jatuh juga dengan china doll… selamat tinggal anwar.. jadilah PM di Bamboo River… ptuih! babi lu!

  33. warisatuliman2011 says:

    A.w.w. handai taulan. Beranikah Anwar berdepan dgn Dr M di mahkamah utk nafikan tindak-tanduknya yg songsang itu, yg sebenarnya bukan baharu berlaku malah sejak sekian lama. Dr M cuba elak daripada memalukan Anwar dan keluarganya tetapi susu yg diberi, tuba yg Anwar balas. Malah, Anwar sengaja besar2kan isu konspirasi dari zaman Dr M, ke zaman Pak Lah hingga ke zaman PM Najib. Fikir2kanlah….. mungkinkah ada konspirasi tiga zaman utk halang Anwar daripada jadi PM? Anwar sudah lupa doa rakyat dan para pemimpin Islam di negara ini yg tidak mahukan agama, bangsa dan negara daripada dipimpin oleh pemimpin durjana spt dia. Doa itu, insya-Allah pasti terkabul. Buktinya, sampai sekarangpun, walau dgn sokongan musuh2 Islam dari dlm dan luar negara, Anwar masih hidup dgn mimpi dan igauan utk naiki ‘takhta negara’. Kuasa Allah s.w.t. kuasa mutlak. Kata org2 tua, selisih malaikat 44, manusia mcm Anwar yg sejauh ini terbukti banyak ciri2 kedajalan dan kemunafikan hanya menanti ketentuan pengadilan di dunia. Di alam kubur dan di akhirat kelak dia bersendirian dan tidak ada konco2 yg dapat menyokong atau membantunya. Tidak takutkah dia seksaan kubur dan Neraka Jahannam yg sungguh berat dan menggerunkan? Wassallam.

  34. ISA says:

    Sepandai-pandai BABI melompat, akhirnya jatuh ke sungai yang ada buloh juga

Leave a Comment

 

— required *

— required *