PARADIGMA POLITIK BARU

Pendedahan Surat Anwar – Carl Gershman : Bukti PKR Mohon Dana Yahudi

AIDCNews – 23/05/11 – “(Dokumen) ini adalah kegiatan Anwar di National Endowment for Democracy (NED)”, kata Muhamad Rahimi Osman, bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim yang membuktikan bahawa Ketua Umum PKR itu memohon dana Yahudi untuk menghadapi pilihanraya umum ke-12.

 

Video wawancara dengan bekas Setiausaha Sulit Anwar itu juga turut menunjukkan bukti satu surat menggunakan logo AIA, Anwar Ibrahim & Associate, syarikat Ketua Umum PKR yang berpengkalan di Amerika Syarikat (AS) telah dihantar kepada seorang pengurus dana Yahudi, Carl Gershman, Presiden National Endowment for Democracy beralamat di 1025 F Street NW, Suite 800, Washington DC 20004. Rujuk minit 1.54.

Surat bertarikh 18 Jun 2007 yang ditandatangani oleh Anwar Ibrahim dengan alamat AIA di 585 Grove Street, Suite 135, Herndon, Virginia, 20170 dihantar kepada NED beberapa bulan sebelum PRU-12. Rujuk minit 2.01.

Difahamkan, selain surat rasmi, turut dihantar satu proposal MCIE (Pusat Integriti Pilihan Raya Malaysia) yang mengandungi perbelanjaan-perbelanjaan untuk membawa pemerhati antarabangsa ke Malaysia.

 

Video ini membuktikan Anwar adalah rapat dengan Carl Gershman dan menyokong Israel 

Namun tidak dapat dipastikan berapakah jumlah dana yang dipohon kepada organisasi yang didalangi Yahudi itu. Juga tidak dapat dipastikan adakah Anwar membawa pemerhati antarabangsa seperti yang terkandung dalam propasal itu atau menukar kepada bentuk program lain.

Dalam operasi rahsia seperti yang pernah dijalankan NED, apa yang ditulis dalam proposal, hanya bersifat untuk kelulusan projek sahaja, namun tidak semestinya apa yang dilakukan di lapangan sama dengan apa yang terkandung dalam proposal.

Lampiran Surat Yang Telah Diterjemah ke Bahasa Melayu

June 18, 2007

Carl Gershman
President, National Endowment for Democracy
1025 F Street NW, Suite 800
Washington DC 20004

Tuan,

Terima kasih di atas jemputan untuk mengambil bahagian sempena Upacara Peringatan Ucapan Westminster di Perpustakaan Kongres. Tahniah di atas kejayaan mengumpulkan panel pakar yang terkemuka dan menganjurkan satu majlis jemputan yang menarik sokongan daripada beberapa penggubal undang-undang terkemuka Kongres dan Senat.

Majlis ini berlangsung tepat dengan waktunya, apabila wacana agenda pro demokrasi amat memerlukan seberapa banyak sokongan yang mampu diberikan. Saya menyanjung penuh pencapaian tuan di NED serta dedikasi yang ditunjukkan terhadap tugas penting ini, dan saya sentiasa mengharapkan supaya kerjasama kita diteruskan.

Saya ingin mengulangi betapa pentingnya sokongan NED terhadap cadangan menubuhkan Pusat Integriti Pilihan Raya Malaysia (MCIE) bagi membawa masuk satu pasukan pemerhati pilihan raya antarabangsa ke Malaysia.

Daripada apa yang dapat dilihat Malaysia kini sampai ke persimpangan di mana seluruh rakyat telah melahirkan keinginan untuk dilakukan reformasi. Bagaimana pun, hasrat ini menghadapi tentangan daripada ahli politik yang akan melakukan apa saja untuk melemahkan keyakinan terhadap kedaulatan undang-undang bagi meneruskan status quo yang tidak popular dan tidak adil.

Pusat MCIE ini akan memainkan peranan utama dalam memudahkan peralihan kepada sistem berkenaan selain memastikan kemunculan ruang demokratik yang adil di Malaysia.

Dengan pilihan raya umum dijangka berlangsung dalam hanya beberapa bulan lagi, bantuan pilihan raya amat kritikal dan perlu disegerakan. Mengambil iktibar daripada pilihan raya yang diadakan pada akhir April, di mana terdapat bukti-bukti penting berhubung amalan penipuan yang sengaja diketepikan oleh jawatankuasa Pilihan Raya, kita perlu menubuhkan insititusi-institusi yang akan membekalkan penyeliaan dan kebertanggungjawaban kepada proses pilihan raya.

MCEI merupakan satu langkah perlu ke arah ini dan saya menggesa tuan menimbangkan impak positif kepada NED menerusi sokongan mampat bagi mempertingkatkan ruang demokratik di negara saya.

Terima kasih di atas perhatian tuan terhadap perkara ini dan jangan teragak-agak untuk menghubungi saya sekiranya ada kemusykilan.

Yang Ikhlas,

Anwar Ibrahim

35 Comments

  1. John Doe says:

    memang betul pun pkr dapat dana dari NED melalui sebuah syarikat.pakcik aku tukang cashkan us$50,000 tiap2 bulan untuk belanja buat jurnal,artikel dsb dan diedarkan ke universiti tempatan.sebab tu budak-budak u sekarang banyak songeh,padahal PTPTN pun tak bayar.tu semua kerja pakcik aku la dulu,tapi sekarang dia dah insaf.agenda diorang konon2nya memperjuangkan demokrasi padahal amerika cuba nak campurtangan urusan negara.lepas aktiviti syarikat tu dipantau KDN,terus dibubarkan.aku pun tak paham la budak-budak bijak pandai sekarang ni susah sangat nak nampak agenda amerika.masa anwar dipecat dulu aku still sekolah menengah lagi,tingkatan 4.punyalah menggelabah orang melayu masa tu,konon2 macam anwar tu malaikat,kudus tak pernah buat salah.sebenarnya setahun dua sebelum anwar dipecat,aktiviti anwar dah pun dipantau dan memang pemecatannya menunggu masa je.betul la kata pengomen Man From Tanah Liat,aku pun perasan lama dah muka anwar dah takde seri,nampak pembengis dan cepat emosional.

  2. MatPerat says:

    Rakyat Malaysia yg dihormati. Lihatlah sejarah. Berdasarkan sejarah kita dapat menilai sendiri apakah perjuangan PAS dan PKR. Sama samalah kita doakan agar PAS dan PKR bersama brodernya DAP akan kecundang dalam PRU 13 nanti.

    Tolonglah UMNO , bermakna menolong diri sendiri…tolong Melayu.
    Tolonglah UMNO , bermakna menolong diri sendiri…tolong Islam.
    Tolonglah UMNO , bermakna menolong diri sendiri…tolong SELURUH RAKYAT MALAYSIA.
    UMNO Berjaya , maka Malaysia Berjaya … sudah tentu …kita akan sama sama berjaya.

  3. Matkilau says:

    Kawan2 nanti kita lihat aje lah…. Surat ni pun dia ckp fitnah. Budak tu diupah 4 juta untuk menjatuhkan nya, aibkan nya dan memalukannya. dia ada bukti. Aarrrr lupa dia juga akan ckp D.S Najip yg dibelakang tarbir….. tpyical Man he is.

  4. ryder says:

    NED (National Endowment for Democracy) a US NEOCON think tank contributions to Malaysia:
    http://www.ned.org/where-we-work/asia/malaysia
    International Republican Institute (IRI)
    $400,000
    To enhance the ability of Malaysian political parties to better represent their constituents. IRI will strengthen the ability of parties to conduct and utilize public opinion research in platform, policy, strategy, and message development, and will strengthen the ability of parties working in Sarawak to identify and respond to constituent needs in advance of the upcoming state assembly elections.
    Mkini Dotcom Sdn Bhd (Malaysia Kini)
    $100,000
    To strengthen independent media in Malaysia. Mkini Dotcom Sdn Bhd will support the development of an online media outlet providing professional and responsible coverage of issues and news often ignored or distorted by the mainstream media.
    National Democratic Institute for International Affairs (NDI)
    $322,500
    To strengthen the skills of recently-elected members of parliament and state legislatures in communications, constituent outreach, and understanding of parliamentary rules and procedures. NDI will work with local organizations to create public platforms including civic information fairs, public discussion forums, and websites to facilitate interaction between citizens and elected officials.
    Suara Inisiatif Sdn Bhd (SUARAM)
    $85,000
    To promote human rights in Malaysia. Suaram will organize human rights campaigns on the issues of the Internal Security Act, the right to trial, refugees, and migrant workers. Suaram will also continue to issue its annual survey and evaluation of the human rights situation in Malaysia.
    The grant listings posted here are from the 2009 Annual Report, published in June 2010.

    Some thoughts from Press TV interview:

    Press TV: You were just speaking about someone profiting from this whole situation. Tell me who you have in mind.
    Ó Cathail: I think if we look at the people involved, for example the longtime president of the National Endowment for Democracy is Carl Gershman; Carl Gershman, back in the 1960’s, was working in the research department of the Anti-Defamation League. As most people know, the Anti-Defamation League defends Israel and attacks critics of Israel, and its research often amounts to espionage on critics of Israel.
    If you look at who’s the president of the National Democratic Institute, it’s Kenneth Wollack. Kenneth Wollack was a legislative director for AIPAC (American-Israel Public Affairs Committee) in the 1970’s.
    Everywhere you look, for example, there are groups online such as cyberdissidents.org which supports pro-democracy activists in the Arab world and in Iran. It sounds very good but look at who founded this group.
    This was set up by the Adelson Institute which was located at the Shalem Center in Jerusalem. It is backed by people like Sheldon Adelson and Ronald Lauder. These are close friends of Benjamin Netanyahu.
    It was chaired by Natan Sharansky. Natan Sharansky, who poses as a human rights activist, resigned from Ariel Sharon’s government over the withdrawal from Gaza. He chaired a group called onejerusalem.org which rejects Palestinian sovereignty over any part of Jerusalem (al-Quds).
    These are the kinds of people that are supporting the dissidents in the Arab world and in Iran.

  5. NON.. (DSAI) are what muka hang kami tengok tak dak seri dah..? Tak dak NUR… orang kata , KALAU.. hang buat dosa tu mengaku sajalah dan bertaubatlah kepada ALLAH. Kalau hang tak buat …. YAKINKAN kami yang hang tak buat. Setakat la nie…. tindak tanduk hang langsung TAK MENYAKINKAN KAMI. Jadi jangan harap kami nak pangkah PKR dah pada PRU 13 nanti.

  6. kakak says:

    Ada gambar menunjukkan Anwar dan keluarga ke Afrika Selatan. Selain ke Amerika dan lain-lain kenapa ke Afrika Selatan? Ada juga saya dengar terdapat rumah agam dan biz ventures yg dikelola oleh kroninya di sana.
    Hal-hal macam inilah Anwar masih dapat bertahan sebab ada ‘financial support” di sebalik batu. Lepas itu hendak heboh dalam ceramah orang lain ada kroni, itu dan ini.
    Kepada penyokong tegalnya, tak nampak ke yg Anwar ini paling besar penipu?!

  7. backdoor says:

    Wow terharu dengan berita penolakan Tan Sri Dr Zeti Aziz utk Pengarah IMF…menurut TSDZ selain recent contract renewal at BNM, beliau ingin memastikan ekonomi Malaysia terus membangun…wow….orang lain nak meranapkan ekonomi negara..faham je la sape…

  8. backdoor says:

    Agak2nya ape yang Anwar janjikan pada Yahudi ni ye sekiranya dia berjaya ke Putrajaya ek? Mesti ada perjanjian syaitan yang sgt dahsyat antara Si jubor ni dgn Yahudi@Freemanson ni… Nampaknya lebih banyak lagi la Yahudi mengaut keuntungan di sini untuk membiayai perjuangan Yahudi terutama di bumi Palestine….Apa pulak nasib masa depan Islam di Malaysia nie…habis la Malaysia dan agama rasminya dilacurkan oleh Anwar ke peringkat antarabangsa nampaknya…tergamak ke umat Islam Malaysia membiarkannya?

  9. anti bohmau says:

    ANWAR PENGAMPU YAHUDI, MAKAN KEDARAH BANTUAN YAHUDI, PERUT DAH PENUH DGN BARAH YAHUDI…ANAK BINI MAKAN HASIL DERMA YAHUDI…YG MASIH PERCAYAKAN ANWAR..BUKALA MATA..ANWAR MEMANG TALAM SERIBU MUKA!!! TAKKAN BILA TENGOK DIA DGN GENG YAHUDI BOLEH KATA DIA ALIM LAGI?? MANA ADA ULAMA YG BERPAKAT2 DGN YAHUDI? KALAU ANWAR BETUL2 SUSAH KENA TEKAN DGN KERAJAAN, MACAM MANA DIA SANGAT BEBAS KELUAR MASUK LUAR NEGARA MCM MASUK JAMBAN RUMAH SAJA?
    MENGAPA ORANG LAIN BILA ADA KES MAHKAMAH, TIDAK BEBAS KE SANA KE MARI, PASSPORT KENA TAHAN, PERGERAKAN TERHAD..TAPI NWAR? SIAP BOLEH MAKI HAMUN KERAJAAN LAGI! AKU BETUL2 GERAM SBB DIA SUKA SGT BERBOHONG…
    SAKIT TULANG BELAKANGLA TP BOLEH KE SANA KE MARI MCM TAKDAK PENYAKIT TU PUN! TAK NAMPAKKA LAKONANNYA SELAMA NI…DEPAN PENYOKONG2? DEPAN ULAMA? DEPAN KAWAN2 AMERIKA & YAHUDINYA? DEPAN BINI? DEPAN ANAK2? DEPAN ADEK2 ANGKAT LELAKINYA? ADUI…APA LAGILA YG ALLAH SWT NAK TUNJUKKAN LAGI NI? BILA NAK HABIS NI? TAKKAN MASIH MENGIDAM NAK JADI PM SEDANGKAN MORAL DAH TERUK SGT?

  10. Pelita Zaman says:

    Anwar adalah pemimpin yang dibela oleh US dan Yahudi… Beliau amat tagihkan sokongan moral dan kewangan daripada organisasi luar untuk membiayai politik beliau di Malaysia. Amat jelas beliau tidak boleh dipercayai untuk memimpin negara ini kerana beliau tidak tegas dalam memperkatakan sesuatu pejuangan. Beliau sering dilihat mengubah-ubah kata-kata mengikut ‘audience’ . Dalam video, beliau cuba membodek Yahudi dan US untuk membela perjuangan politiknya.. Bila tersepit masalah moral, cari pula alim ulamak untuk bercakap bagi pihaknya. Bila nak panaskan suhu politik, kerah anak buah pencacai PKR, Bila nak buat alibi, cari pulak anak bini… Apalah punya jenis manusia nih?

  11. UmngoK says:

    Mana ada dalam ayat diatas mohon dana?? Dah translate pon x faham??

    • backdoor says:

      Ko tak faham ke ayat perenggan ni?

      “Dengan pilihan raya umum dijangka berlangsung dalam hanya beberapa bulan lagi, bantuan pilihan raya amat kritikal dan perlu disegerakan. Mengambil iktibar daripada pilihan raya yang diadakan pada akhir April, di mana terdapat bukti-bukti penting berhubung amalan penipuan yang sengaja diketepikan oleh jawatankuasa Pilihan Raya, kita perlu menubuhkan insititusi-institusi yang akan membekalkan penyeliaan dan kebertanggungjawaban kepada proses pilihan raya.”

      Bantuan apa lagi yang Anwar nak? Nak tubuhkan institusi dgn apa? Bekalkan penyeliaan dengan apa? Dengan air liur je ke? Tak kos ke? Ko boleh fikir ke tak? Kepala otak dah kelabu asap dek penangan al-juburi…yang tersirat pun tak tau…patut pun korang tak nampak2 lagi bencana yang akan melanda bumi malaysia ni sbb terlalu keroh kepala otak…

      • betty says:

        alahai ko ni umnongok..mmg ngok betullah..ko igt org bsr2 ni tulis surat dorg ckp direct ke?
        takde de tulis surat mohon dana tulis,”mintak tolong lah den ni ha barang sebilion duo buek preparation nk PRU ni..den takdo duet ni..”

        akal klu panjang sejengkal,eloklah disimpan saje dlm tempurung kepala tu elok2.

        • alia says:

          hish betty… tak baik la cakap gitu…. tak baik. kita semua manusia, kena la cakap elok2… tu yang malaysia tak bole nak aman tu… ok?

    • rimau says:

      Umngok ni salah satu pencacai membabi buta yang amat ketinggalan zaman. Aku hairan dgn manusia bodoh sampai tahap seperti ini.

    • aku says:

      Umngok..takkan ko nak tgk ayat anwar macam ni baru ko nak paham kot “NED bagi aku duit sikit”..tu direct sgtlah..nak mintak duit kenalah berbunga berlapis lapis ayatnya..kontrol macho kan ..ce ko pahamkan ni

      Difahamkan, selain surat rasmi, turut dihantar satu proposal MCIE (Pusat Integriti Pilihan Raya Malaysia) yang mengandungi perbelanjaan-perbelanjaan untuk membawa pemerhati antarabangsa ke Malaysia.

      nak buat apa proposal perbelanjaan tu kalau taknak mintak dana..saja suka suka ke anwar nak bagi surat jadi berat/tebal ke?
      ngok ngok…ce ko baca balik plan plan…

      • backdoor says:

        adoiiii gelihati kdg2 tgk gelagat pelobi2 tegar anwar….intelektual tersgtlah mengarut…nak berdebat tapi yang “ado”…sedih….nak wat cam no ini jo la yg tingga kek PKR…yg bijak pandai semuo eh dah angkek kaki…tak ndak dek dio tergolong dengan org cam gini…sobab tu la si jubo ni dok poie kek amarika sanun tu ha…menyalak tak abih abih….menyalak, menyuntut, menyalak,menyuntut…tu jo la kojo kau….ntah apo ko goma eh kek lubang jamban tu hah eh….apo kono eh jaaaang…….

        • takleh tengok says:

          hahahha…ya lah.baru aku sedar…..yg ada otak sudah blah (ramai)….yg tinggal kira yg malas nak pikir ni atau memang semulajadi bodoh takleh diajar…..kerja senang….duit dapat….

          tapi rule no1 : ikut apa anwar cakap……kalau taknak..GET OUT!!!!

        • dirk says:

          btol cakap ko..aku baru sedar gak yang terpelajar pun dah byak blah dari PKR..tinggal kuli batak je

    • labu says:

      Buduh punya umngok. Ayat BM pon tak paham? Otak letak kat mana?

    • Ahmad says:

      Buat-buat tak nampak la tu…

      • xtonggeng says:

        bukan buat2 x nampak bro….. dah memang boooddooooh…. yg tinggal dlm pr sume yg bangang. da translate pun x paham… bongokkk.. menjubo je pandai…. suruh fikir… beballl..isap punye kaki… patut la otak lembab. umngok boodoooh

    • takleh tengok says:

      ye lah….takde cakap “mohon dana”…..tapi ada mintak “bantuan pilihanraya” mcm “backdoor” cakap….macam tak sama jer………bantuan vs dana…..hmmm..
      OHHH…rupanya itu lagi bahaya…..dana tu dah kira dalam kategori bantuan tu…..lagi? bantuan perang saraf?…..bantuan propaganda?……bantuan promosi? pemberita? CNN? dan bala2 yang lain….. gilalah!!! naik seram pun ada……

      ni satu lagi……”seluruh rakyat telah melahirkan keinginan untuk dilakukan reformasi” hahaha…rakyat mana? Mesir? Syria? ke Malaysia? camna kau boleh cakap SELURUH RAKYAT MALAYSIA….hahahahaha…hidup dalam mimpi ka? kawan2 hang dah pinggirkan hang pun tak sedar2 lagi…..yang penting SELURUH RAKYAT MALAYSIA tu confirm tak termasuk aku sekali…SELURUH RAKYAT MALAYSIA..hahahhaa…..lawak jugak la tengok gila hang ni….. tapi yang percaya pun ramai……. lagi gilaaa……

    • apapuntakboleh says:

      nama pun umngok.. memang la ngok.. “Dengan pilihan raya umum dijangka berlangsung dalam hanya beberapa bulan lagi, bantuan pilihan raya amat kritikal dan perlu disegerakan”.. bantuan apa lagi yang otak ngok ko boleh fikirkan?????

    • delima says:

      patut pun menggelar diri umngok , memang tongok , lu bongok bukan umngok

      bingai punya pencacai, Kalau kepala belajar bahasa tak habis, ekor lagilah terok …

    • ron95 says:

      nama ko unmongok memang ko betul-betul bongok!…dasar penjilat!

    • Matkilau says:

      Bodoh habis arrrr….”Dengan pilihan raya umum dijangka berlangsung dalam hanya beberapa bulan lagi, bantuan pilihan raya amat kritikal dan perlu disegerakan”.PERLU DISEGERAKAN tu code word di bodoh apa yg segera kan kalau bukan duit. Ni namanya org pandai tulis surat…. kalau yg bodoh mcm kau tulis directly aku nak DUIT dengan segera.

  12. warisatuliman2011 says:

    A.w.w. handai taulan. Menerusi suratnya itu Anwar dakwa ‘seluruh rakyat’ Malaysia melahirkan keinginan untuk melakukan reformasi….. wau, Anwar kelentong penaja2nya. Kalau seluruh rakyat M’sia, sudah pasti BN-UMNO tumbang dlm p-raya lalu. Dia tak sedarkan hanya segelintir rakyat yg buta mata dan hati terpegaruh dgn pembohongannya itu dan kian ramai pula penyokong2nya meninggalkannya. Itu soal pertama. soal kedua, ketidakjeraan, kedegilan dan keungkalan mansuai kepala batu yg gila kuasa ni ialah dia tidak belajar drp sejarah. Abrahah, Firaun, Shah Iran, Ferdinand Marcos dan ramai lagi ‘pemimpin besar’ dunia yg tlh tumbang sama ada kerana kegilaan kuasa atau melanggar qadha dan qadar. Awar tidak fikirkan siapa dia berbanding pemimpin2 besar ini? Antara bumi dgn langit, tapi Anwar sangka dia manusia pilihan dan kalau petik kata Wan Azizah dia tu ‘anugerah tuhan’. Dan kalau memang Allah tidak menghendaki dia menjadi PM atau pemimpin M’sia, sampai akhir hayatnya juga dia akan kempunan dan terus gigit jari. Dalam usia senja begini, bukankah lebih elok jika sisa2 hidupnya ditumpukan pada ibadah dan mohon keampunan Ilahi agar dia dapat menebus apa juga dosa dan kemungkaran yg tlh dilakukannya kepada agama, bangsa dan negara. Kalau masih tidak serik juga, tunggulah bala besar yg akan diturunkan kpdnya. Allah selamatkan agama, bangsa dan negara daripada bencana dajal2 kecil sebelum kemunculan dajal besar. Wallahhualambissawab.

  13. backdoor says:

    Anwar si peliwat, penzina dan pengkhianat ini memang sudah melampaui batas..segala cakap2 mengenai pembabitannya dengan Yahudi terserlah sudah. Tidak ada apa yang boleh dinafikan lagi. Memang kedaulatan negara berada di dalam keadaan yang sangat2 merbahaya atas tindak tanduk Anwar laknatullah ini. Umum tahu, Yahudi mengawal segala kegiatan Amerika. Yahudi melalui Amerika memberikan dana untuk The Zionist Israel laknatullah untuk menceroboh, merampas tanah dan membunuh penduduk Palestin. Masa depan anak-anak cucu cicit rakyat malaysia diperjudikan oleh seorang yang betul2 dahagakan kuasa atas kepentingan peribadi. Rakyat Malaysia harus bangkit menentang si penyangak pengkhianat negara yang sebaiknya dihukum bunuh. PAS sudah menjadi parti munafik atas sikap butakan mata, pekakkan telinga hanya kerana kerakusan cita-cita politiknya. PAS memperjuangkan agama islam yang separuh separuh. Separuh mengikut tuntutan agama dan separuh tuntutan agama lagi diketepikan hanya semata-mata untuk menghalalkan perbuatan ketua umum pembangkang demi cita-cita politik. PAS sudah menjadi pelacur politik. PAS melacurkan agama suci islam ini untuk membolehkan hajat dan hasrat membalas dendam tercapai. Kita rakyat Malaysia wajib mempertahankan kesucian Agama, Bangsa dan Kedaulatan Negara. Anwar wajib disingkirkan dari bumi Malaysia ini….

Leave a Comment

 

— required *

— required *